Jump to content

Trenger anbefaling på batterilader


PiperBill

Recommended Posts

Jeg er rimelig dum når det gjelder dette men jeg har 2 stk 110 Ah forbruks- batterier som er koblet sammen, 12v ut . Jeg har tenkt å kjøpe en bra batterilader som kan kobles på når båten ikke er i bruk men også når vi er på tur og ligger ved gjestehavn.

Trenger anbefaling på hvilket lader er best. Jeg har hørt at dobbelisolert er tingen. Jeg pleier å bestille ting og tang på maritim.no hvis noen kan anbefaler noe der.

 

 

Bill

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

http://www.maritim.no/elektrisk/batteri-og-ladere/batterilader/nordic-power-lader-3-steg-30a-12v

 

Denne er min anbefaling, eg har sjølv 50A versjonen, men det er kun fordi det var tomt for 30A når eg skulle bestille. Ikkje kjøp de røde Nordic-laderene. Der ryker vifta fort.

Det var ein test av batteriladere i eit tysk magasin, som var linket her på BP tidligere. http://www.victronenergy.com/upload/documents/Ladegeraete%20im%20Test%20bei%20segeln.pdf

Denne testen blei vunnet av en phoenix lader, men "anbefalt kjøp" blei den som eg linka til fra maritime. Ein lader som ein kan finne under mange navn, i testen heiter den yahttronic.

Den er utelukkende prisen som gjer at eg anbefaler denne. Eg hadde ikkje mulighet å kjøpe ladesystem for 8-10.000.- som sjølvsagt ville vert betre, og kanskje til og med ført til betre levetid på batteria. :flag_bp:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Hva betyr: "Laderne har en effektivitet på 82 % ved full ladning."?

En lader bruker en viss mengde energi og gir fra seg en viss mengde energi. Differansen er energien som den bruker opp og blir til varme. Det er effektivitet. Hvis du har god lufting så et egentlig ikke dette så viktig.

 

Det du skal se etter er dobbeltisolert, tåle lav spenning inn og ha en god lading som lader fort i begynnelsen og etterpå går til vedlikeholds lading. ( 3 stegs lader)

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

 

Takk! :smiley: Det er denne jeg ser på da jeg vurderer å utvide til 2 forbruks-batteribank etter hvert.. Kjekt med tilhørende fjernkontroll også. Noe som vet om den er dobbelisolert?

 

Også en ting til... Laderen jeg har nå er på 3.2A. Er det noe vits i å koble den på en 2 x 110Ah batteribank i det heletatt?

 

Bill

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Takk! :smiley: Det er denne jeg ser på da jeg vurderer å utvide til 2 forbruks-batteribank etter hvert.. Kjekt med tilhørende fjernkontroll også. Noe som vet om den er dobbelisolert?

 

Også en ting til... Laderen jeg har nå er på 3.2A. Er det noe vits i å koble den på en 2 x 110Ah batteribank i det heletatt?

 

Bill

Ja den lader vel effektivt ca 3A så da er regnestykket enkelt. Hvis du har brukt f. eks. 30 Ah av dine totalt 220Ah bruker den 10 timer på å fylle på det :sweat:

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei

 

Løfter denne tråden igjen.

 

Jeg har som trådstarter 2x 110 A forbruksbatterier og ett 110 A til start, batteriene er skilt med ett BEP relee.

 

Har en 13 år gammel Sleipner trestegs lader på 20 A, men føler ikke denne virker som den skal.

 

Regner med utviklingen har gått sin gang og nye og bedre produkter er kommet på markedet, så

Hvilken lader kan annbefales?

 

Ligger ikke mye i uthavn og har derfor bare lading i båthavn.

 

larss

Link to post
Share on other sites

Regner med utviklingen har gått sin gang og nye og bedre produkter er kommet på markedet, så

Hvilken lader kan annbefales?

Batterilading er ikke så bleeding-edge, markedssituasjonen har nok ikke endret seg så mye på to år. Jeg ser at linken til laderen fra Seatronic over ikke fungerer lengre.

 

I andre tråder her på BP har også CTEK blitt anbefalt. Biltema selger også 25A-lader, den har jeg kjøpt, men den anbefales ikke (høy DOA-rate, bråkete vifte).

 

Jeg har prøvd å oppsummere litt her: http://www.baatwiki.no/wiki/Energikilder_for_batterilading_i_b%C3%A5t#Landstr.C3.B8m

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...