Jump to content

Lanterneføring på småbåter, hva gjør dere?


Fjordland

Recommended Posts

Har en 14 fot åpen båt, for tiden uten lanterner.

 

Lurer på ka eg skal montere på denne. Rundtlysende hvit topplanterne er vel det mes vanlige på småbåter, men på båter som går over 10(?) knop, er det krav til full lanterneføring.

 

Hvordan gjør dere med småbåtene deres?

 

Noen som har tips til enkel og lovlig lanterneløsninger?

 

Er redd det kan bli mye knuste lanterner og upraktisk med full utrustning på en liten båt.

 

Noen gode tips\idèr noen?

Link to post
Share on other sites

Mange av dagens båt-modeller, særlig skjærgårdsjeeper o.l. har jo stort sett håpløse lanterne-opplegg hvis man skal kjøre etter mørkets frembrudd. Akkurat i skumringen eller halvmørke fungerer jo disse til en viss grad, men skal du kjøre i virkelig mørkt farvann (midt på svarteste natta), da er det kun totalt avskjermede lanterner(for båtførerens sikt) som holder. Den tradisjonelle rundtlysende masta akter, pluss i tilleg grønn og rød sidelanterne lyser ofte såpass mye opp innvendig i båten at man ikke har en sjangs til å se holmer og skjær i mørket. Hadde en Marex 24 for en del år siden hvor jeg monterte skikkelige stor skjerm under topplanternen for å unngå lys-skinn på dekket. Sidelandternene satte jeg en liten skjerm på overkanten, og akter-lanternen var det ingen problem med, da kunne jeg virkelig kjøre frem og tilbake til hytta mellom holmer og skjær midt på natta. :flag:

Link to post
Share on other sites

Enkleste måten å unngå blending på (altså lanterner, ikke tusenmetere...) er vel å montere en høy lanternestang i forbindelse med styreposisjonen, og lage et brett under lanternen for å unngå blending.

Når du har lanternen mest mulig over hodet, ser du ikke inn i lyset mens du kjører. Om du ikke ferdes i svært trafikkerte farvann, og selv kjører med moderat fart i mørket, ville jeg ha satset på kun en rundtlysende. Da kan du feks montere lanterne og skjerm et teleskopskaft som du klipser på når du trenger det.

Link to post
Share on other sites

Kjøp deg en rundtlysende hvit lanterne på stang plassert bak på båten. Holder i massevis,dersom du ikke har tenkt til å være mye ute å kjøre på natten...

KK

Nei, beklager dette "holder IKKE i massevis". Det vil være mangelfullt og dermed ulovlig.

Men for all del: alle former for lanterner er bedre enn ingenting - som vi dessverre treffer en del av nå på ettersommeren....

 

Monterte på en tusenmeter fra bil foran på den gamle askeladden min. Det lyste opp kan man si...

Her holder det egentlig med ett ord: GALSKAP! :headbang:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Leste svaret til Poseidon, og måtte sjekke forskriftene:

"* Er det motor på båten, og den ikke er lenger enn 7 meter (23 fot) og har en maksfart på under 7 knop, kan man klare seg med en hvit rundtlysende lanterne. Hvis det er praktisk mulig, skal man også ha sidelanterner."

Jeg regner med at din maksfart er langt høyere, og ser at forslaget mitt ikke er i tråd med regelverket....wflag.gif

Link to post
Share on other sites

Ja toppfarten min er rundt 40 knop. Driver hovedsaklig ikkje med nattekjøring, men mørket kommer overraskende fort når en er ute og fisker og glemmer seg bort.

 

Hadde igrunn håpet det var noen veldig tynne lanterner på markede nå, (LED teknologien har vel nådd maritime miljøer også nå) slik di kunne monterest under fenderlisten. Tynne nok til at fenderlisten er det breieste punktet og beskytter lanternene. Da slipper eg og lyse opp hele fordekket på båten, med en slik nedfellbar styr-\barbor lanterne. Viss eg atpåtil hadde montert disse litt i forkant, slik at kurven på båten vill beskyttet litt og.

 

Har en gang i tiden hatt ei lanterne med rødt,grønt og hvitt lys i samme lykt. Men ser for meg den lanternen ville sett ut som en rød,grønn hvit mix.

 

Rundtlysende stang lanterne er nok det enkleste, men tenkte når eg først skal til og montere noe, ville eg gjøre det etter forskriftene.

Link to post
Share on other sites

Møtte en i Kristiansand med to tusenmetere, da så ikke jeg noe som helst etterpå :headbang:

 

Ser en god del "pølsebod" båter som leveres med dette..og tøffest i klassen skjærgårdsjeeper. Ærlig talt skjønner jeg ikke hva dette har med sjøen å gjøre.. søkelys er jo noe som man kan ha behov for for å finne ev. staker og merker.. eller om man søker etter noen.. men lys som lyser rett frem, hva skal det være godt for! Under nattnavigering er jo det beste å ha så lite lys som mulig! møter man båter med slike lys så blir jo nattsynet ødelagt

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

..... Holder det med en slik lanterne, er jeg innenfor reglene da? Seperate lanterner er nok det beste, men blir mye styr for en så liten båt (14 fot).

 

Begge de som du viser til er det som kalles "Tricolour", dvs lanterner som brukes av seilbåter når de KUN benytter seil til fremdrift. De dekker samtidig kravene til side- og akterlanterner, men for å ha korrekt lanterneføring på motorbåten din MÅ du ha en "topplanterne" i tillegg. Den skal lyse med hvitt lys 225 grader, symmetrisk forover og plasseres minst 0,5 meter over sidelanternene - eventuelt da over den viste tricolour.

 

Dette skal ikke være enkelt, men det er flott at du forsøker å gjøre det ordentlig; alt for mange gir dessverre blaffen og utsetter både seg selv og andre for stor fare!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Ska jammen ikkje ver lett og føre lanterner etter boka i ein jolle.

Har lekt meg med tanken på et targabøyle til div fiskeutstyr osv, da ville lanterneproblematikken og ordnet seg.

Men blir vel litt overkill på en jolle.

 

Men da er det ihvertfall ingen grunn til å bruke 3.000,- på ei lanterne som likevel ikkje oppfyller kravene.

 

Kom til å tenke på båten til gamlingen (min far) Bella 571c tror eg den heter, der er det kun sidelanterner på hyttesidene og rundtlysende på taket. Slik ble den levert ny, men dette er vel heller ikkje innenfor reglene da?

 

Får sette på en enkel rundtlysende på stang foreløpig da, så får eg fundere og innstallere noe mer permanent til vinteren.

Link to post
Share on other sites

 

 

Får sette på en enkel rundtlysende på stang foreløpig da, så får eg fundere og innstallere noe mer permanent til vinteren.

 

Evt så koster disse reservelanternene nesten ingenting.

 

w11060-01.jpg

 

Dårlig med info på siden, men det ser ut som de går på batteri og at de har et løst feste som du kan ha permanent festet til båten og så henter du de frem når du blir overrasket av mørket. De kan sikkert plasseres under fenderlisten på et vis fremme i baugen.

 

Litt "Jalla", men bedre enn ingenting til du finner en mer permanent løsning. Festene kan sikkert festes med dobbeltsidig putetape av god kvalitet på rent og tørt underlag. Da holder de sikkert en sesong eller der omkring og det er ikke store tapet om du mister dem.

Litt som fyrstikker.... billig å kjøpe; billig å miste.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Ja noe i den duren er nok ikkje så dumt. Denne sessongen får det dreie seg om å bli sett. Så får eg sørge for å bli sett OG forstått neste sessong.

 

Ser det finnes noen søte små LED lanterner til innfelling i skroget, men tror ikkje eg vil begynne å lage hull i skutesiden.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...