Jump to content

oppussing av tresnekke-fellessted?


jazzgirloslo

Recommended Posts

Hei, jeg er en som skal pusse påå en gammel tresnekke med litt hjelp for å overraske min far på hans 60 årsdag. Finnes det noe fellessted der man kan lære om tresnekke og da under emnene: restaurering,pussing, verktøy,tips/råd,vanlige skader etc. altså hvordan puse opp ei snekke fra scratch:) Håper på svar. Har noe hjelp og forholdsvis god tid.

Link to post
Share on other sites

Ja det hørtes ut som en flott overraskelse! Vet ikke om det finnes det, men da jeg pusset opp min var jeg ofte i kontakt med lokale trebåtbyggere hvor jeg fikk mange gode råd. Hvilken stand er snekken i? tegn til råte? rustne og dårlige nagler? sprekker i bordganger? tilstand på motor/gir/drev, osv?

Vis ikke noen her vet om en slik side, så kan jeg ihvertfall garantere deg at du får god hjelp og raske svar etter hvert som spørsmålene dukker opp og prosessen er i gang:)

Ingeniører designer....og mekanikere forbedrer.

Link to post
Share on other sites

Det er mange prosjettråder her inne som gir deg gode tips og ideer og er meget nyttig å lese.

 

Kan du legge ut noen bilder og fortelle hva du har tenkt å gjøre å hvilken stand båten er i. Er den malt eller oljet/lakket? Skal du pusse den helt ned til treet? Jeg har meget god erfaring med å bruke varmepistol og skrape for å få av det verste før man pusser. En vinkelsliper med groft sandpapir er også effektivt men spiser fort treet hvis man er uforsiktig. Skal du olje den igjen har jeg meget god erfaring med å blande selv, antiprasitt, linolje, og terpentin i like deler... Det sparer mn også mye penger på :thumbsup:

Markus

Deleier av 23 fot åpen tresnekke med 5hk Marna

Eier av Windy 23 FC 1985 mod med Mercruiser 5.7L 230 eller 260hk?

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg skal kjøpe båten først. Leter etter helst en plattgatter med soveplass. Jeg har halvannet år på meg og har verdens beste far så må ta i når jeg først skal gjøre det. Men må kjøpe et restaureringsobjekt med dieselmotor:) Tusen takk for svar så langt.Jeg vil legge ut båten når den er i havn- har et par alternativer og har med meg kyndige folk som kan se at den er bra men som ikke har tid til oppussingen:)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...