Jump to content

Stasjonær motor i robåt: forskjellige løysningar.


Diesel248

Recommended Posts

Hei,

Eg planlegger og sette ein 3-5 HK luftkjølt innanbordsmotor (Honda, Briggs & Stratton, Hatz....) i ein plast robåt. Og i samband med det er det forskjellige løysningar eg lurer på.

1. Den meir vanlege måten med fast aksel. Kvar kan ein skaffe slike propellanlegg i dag. Helst vridbart.

 

2. La motoren drive ei variabel stempelpumpe. Pumpa driver så ein hydraulikkmotor som står montert på toppen av ein komplett påhengsmotor stamme (her må det også vere ein forskjel i fortrengningsvoluma, slik at hydraulikkmotoren går med ca 4500-5500 O/min på fullt.)

Denne metoden er det eg var tenkt og bruke, av forskjellige grunner. Er det nokon som har erfaring med kvar ein kan skaffe ei handstyrt variabelpumpe i denne størrelsen? No har eg ikkje oppgitt noen tekniske krav til pumpa, anna en at den må kunne handtere rundt 6hk (ca 4,5kw) og maxt turtall på 3600.

 

Eg kunne sjølvsagt ha brukt ein påhengsmotor. Det hadde vert enklare. Men eg har alltid vert fasinert av innanbords løysningar i båtar i denne størrelsen (12-20fot). Derfor velger eg denne meir komplekse vegen for å motorisere båten. (Det er ikkje ein spesifik båt eg tenker på. Men generelt.)

 

Takk for alle svar. :thumbsup:

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post

I USA har jeg sett enkelte hjemmemoderniserte robåter med en Brigs and Stratton. Måten det ble gjort på var en fast aksel med propell og reimdrift mellom motor og aksel som også fungerte som clutch ved et hjul som strammet/slakket reima. Ingen bakkemulighet. De brukte årer når båten skulle opp i hengeren igjen.

 

Motor med hydraulikk har jeg hatt, litt større enn det du beskriver (10-12 hk).

Fordeler med hydraulikk er at motoren kan plasseres hvor som helst og det samme med hydraulikkmotoren. Ulempen er at du mister betydelig effekt fra motoren og ut til propellen. Ytterligere øker vekten på hele motoranlegget betraktelig, og i tillegg til kjøling av motor må også kjøling for hydraulikkoljen monteres. Langt flere deler for du også å vedlikeholde.

 

Men hvorfor ikke elektrisk? Enten i form av en påhenger eller en 5hk elmotor rett på en aksel. De nye motorene til båt er billige, helt vedlikeholdsfrie og svært lette. Og med to 100 Ah batterier kan du kjøre rundt i mange timer.

 

Forhørte meg om pris på komplett el fremdriftsanlegg til en 28 ft seilbåt for tre år siden og var på nippet til å slå til. En 10 hk elmotor med foldepropell, batterier, lader, aksel+++ kom på under 50 norske båtlapper. Ozeodrive i Sverige tror jeg det het.

Link to post

Elektrisk framdrift er jo eit fantastiskt system, med mange muligheiter. Men eg trur eg holder ein finger på ein liten (Helst diesel) forbrenningsmotor. Eg skulle gjerne visst meir om eit passande hydraulikk system (i open krets), og sefølgeligt effekt tap. Har sett forskjellige pumper og motorer, men dei er litt vel store.

 

Nokon som har erfaring med Hatz diesel motorer?

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post

Har satt motorbrønn til påhengs i 6 robåter av tre, og dette fungerer perfekt! Båten kan "befris" for motoren når dette er ønskelig, og propell og undervannshus kan fjernes ved at motoren tas opp av brønnen når båten bare skal roes eller seiles (hullet i bunnen lukkes med lokk). Og hele motorgreia er i ett kompakt stykke; i båten er det kun nødvendig å lage selve brønnen

Link to post
  • 3 måneder senere...

Hei,

Ein venn av meg har fått tak i eit eldre vridbart propellanlegg, samt ein 11hk Honda motor som han har montert (skal montere) i ein båt.

Men han lurer på og kanskje bytte til fastpropell seinare. Da var planen og benytte ein påhengsmotor propell. Er det noen her som veit om/har diagram for kvar mykje hk ein utenbordsmotor (i forskjellige størrelser) bruker ved dei forskjellige turtall? Han treng ein propell som dreg 11hk ved 1800 o/min. :yesnod:

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post

Vi lagde noe lignende, der en 7,5 hk honda påhengsmotor drev en fast aksling med vribar propell som var låst i rett stigning. Virket fint, bortsett for at gearhuset i påhenger IKKE er konstruert for så tung masse som en fast aksling er, og man måtte derfor være sikker på atakslingen stod stilt før båten ble satt i revers. (for å ikke knuse gear ble original brytepinne beholdt, ble mange bytte av denne).

 

Denne motoren ble vannkjølt på vanlig måte.

 

Utfordringen med briggs and stratton er slik jeg ser det:

- luftkjølt + at den støyer mye --> Vanskelig å støyisolere og gi den nok luft

- Ikke lakkert / korrosjonsbeskyttet med tanke på maritimt miljø

Redigert av o.b.lix (see edit history)
Link to post

Den ene av de utallige småbåtene som vi har her er det en som stikker seg frem: Det er en strandebarmer fra 1878 som eieren satta en Briggs & Stratton en eller gang.

Det morsomme er at det var direkte kobling mellom aksling og motor og eieren av den grunn hadde alltid med seg to gamle bildekk som han hev på sjøen når han skulle dorge pga av høyt turtall på motoren.

Alle gode ting er tre

Link to post

Vel, for ein entausiast er ikkje støy noko problem. Men skulle gjerne ha visst kor stor påhengs propell ein må ha for å kunne bruke 11hk ved 1800 o/min. Har ein 4-vinga Propulse 115hk propell liggande. Den kan ein justere vridninga på, noem som har ein formeining om det er ein for stor propell?

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...