Jump to content

Trådløst nettverk i båthavn


bliss X

Recommended Posts

Ikke rart du ikke får svar når du stiller så 'luftige spørsmål'.... :giggle:

 

SKAL DU SETTE opp ett nettverk til besøkende båter, så trenger du en bredbåndsleverandør (feks. Telennor) - de leverer modem med trådløse rutere, men jeg anbefaler å koble til en ekstra router til, og få noen til å konfigurere den med ønsket SSID (stasjonsnavn) og passord. Enhver PC-kyndig som kan lese en bruksanvisning klarer dette. (Telenor-routerne er noe herk å sette opp--)

 

ØNSKER DU Å KOBLE DEG TIL ett trådløst nettverk, må du ha en PC med 'WLAN-kort' - de fleste bærbare har dette innebygd, ellers kan man kjøpe separate USB-WLAN-kort, det kan være smart å bruke ekstra ledning på denne slik at den kommer over vannlinja om du skal sitte i 'kjellern' og surfe. Hør med båthavnens eier om de har satt opp slikt nett. Vet du ikke hvordan du kobler opp PCen til ett trådløst nettverk, er det lov å spørre noen av dine båtnaboer i havna. Alltids noen som kan dette, og du får hyggelig selskap til ankerdrammen også!

 

Ellers er det mange måter å få inn internett: Koble til mobil med 3G, kjøpe egen 3G-plugg/abonnement, eller ett ICE-abonnement (mange båtfolk er veldig fornøyd med dette)

 

Håper min lille belæring på min fridag (...jobber med slikt til daglig!) var nyttig. God tur!

:sailing:

Redigert av bombom (see edit history)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


"Båter" er av TRE.... ;-)


SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Link to post
Share on other sites

Jeg antar du skal ha basestasjoner i en båthavn og ikke selv koble deg til.

Gå for en såkalt "mesh" løsning hvor flere routere snakker sammen om ett felles nettverk. Ubiquiti mener jeg har slike, der er gjerne elektronikken bygget inn i selve antennen og du trenger kun en cat5 kabel fra hovedswitch (power over ethernet). Switchen må ha denne funksjonen (PoE).

Link to post
Share on other sites

...Det kommer an på hvor mye penger du vil legge i det og hvor stabilt du er avhengig av at det er.

 

Enig - vet ikke helt ambisjonsnivået her. Skal det være litt kvalitet over dette kan man ikke sette opp hva som helst eksponert for vær og vind. Hvordan havna ser ut har litt å si også.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...