Jump to content

Trust lager cv ledd i båt, noen med erfaringer?


spilli

Recommended Posts

Hei. Har skummet gjennom noen artikler, etc. men finner lite om erfaringer for og imot denne løsningen. For meg ser det ganske så foprlokkende ut, i og med at en slår to fluer i en smekk. Enkel oppretting og redusert støy. Men, kom med synspunkter, og; Helst erfaringer. Tips og råd tas også imot ned takk.

Mvh

spilli

Redigert av spilli (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tillater meg å vise denne https://baatplassen.no/p/showproduct.php?product=6743&cat=11 siden du overveier en slik. Jeg bestilte denne akkurat for å få en mer stillegående båt og for å gjøre opprettingen enklere. Det viste seg dessverre at jeg ikke kunne bruke en slik til min aksling likevel av en eller annen grunn, men jeg fikk den iallefall varmt anbefalt av flere.

Link to post
Share on other sites

Leter du på forumet så finner du en masse "rapporter" om båteiere som er meget fornøyd med fleksible akselkoplinger. Snakker du med leverandører av slikt utstyr så er de nærmest hoderystende til båtbyggere som monterer anlegg som kun er myke i ene enden (les motorlabbene). Men man skal være oppmerksom på at det i enkelte båter kan bli plassproblemer. Videre at flere typer fleksible koplinger bryter den strømførende banen som starter med propellen og ender i gearkassa. Denne må da i noen tilfeller erstattes og/eller båtens "anodesystem" må gjøres om.

Redigert av terron (see edit history)
Link to post
Share on other sites

dette er helt uforståelig for meg

Håper ikke det er den P`n som har sneket seg inn i forlokkende som skaper ubegripeligheten :giggle: Ellers har jo andre forstått hva jeg mente, så takk til dere for svar. Bruker nok feil søkeord når jeg søker etter innlegg i forumet. Skal prøve igjen.

Mvh

spilli.

Link to post
Share on other sites

Ved valg av felksibel kopling så er det jo også viktig å finne ut hvilket "nivå" som man vil legge seg på. Fra de enkle R&D koplingene, via større saker som Bullflex ol, via ledd av den typen som ksnes beskriver til komplette systemer hvor selve trustelageret monteres på et skott i båten slik at motoren og dens bevegelser blir "helt isolert". Denne siste typen er selvfølgelig den beste, men samtidig den mest krevende instalasjonen. Men selv en enkel R&D kopling reduserer opprettingsproblemer og vibrasjoner. På f.eks. Sleipners hjemmesider kan du lese om forskjellige løsninger.

Link to post
Share on other sites

via ledd av den typen som ksnes beskriver til komplette systemer hvor selve trustelageret monteres på et skott i båten slik at motoren og dens bevegelser blir "helt isolert". Denne siste typen er selvfølgelig den beste, men samtidig den mest krevende instalasjonen.

Hei. Terron. Takk for info. Skal bytte motor i båten i høst. I den forbindelse hadde jeg tenkt og velge denne løsningen. Har sett på en løsning som Powertrain har (andre er sikkert like bra) Velger selvfølgelig med trustlager. Ser at det powetrain leverer er sferisk (tror det er det det heter) Dette gjør jo at det blir enda enklere å støpe inn nytt skott. Hva slags løsning er det du har? Kunne jo egentlig tenkt meg å fått sett på en slik instalasjon.

Mvh

spilli

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...