spilli Startet 20.August.2011 Del på Facebook Startet 20.August.2011 (redigert) Hei. Har skummet gjennom noen artikler, etc. men finner lite om erfaringer for og imot denne løsningen. For meg ser det ganske så foprlokkende ut, i og med at en slår to fluer i en smekk. Enkel oppretting og redusert støy. Men, kom med synspunkter, og; Helst erfaringer. Tips og råd tas også imot ned takk. Mvh spilli Redigert 20.August.2011 av spilli (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 20.August.2011 Del på Facebook Svart 20.August.2011 Du må nok spesifisere litt mer hva du mener, for dette er helt uforståelig for meg i hvert fall ?? Trust lager cv ledd i båt, til hva?? Enkel oppretting og redusert støy hvorfor?? Hvilke artikler?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rogeri Svart 20.August.2011 Del på Facebook Svart 20.August.2011 http://www.batguiden.no/wip4/product.epl?id=3474 Tresfjord 29 AC her dette som standard. Har det også på min Viksund og synes det er mange fordeler med systemet! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ksnes Svart 20.August.2011 Del på Facebook Svart 20.August.2011 Tillater meg å vise denne https://baatplassen.no/p/showproduct.php?product=6743&cat=11 siden du overveier en slik. Jeg bestilte denne akkurat for å få en mer stillegående båt og for å gjøre opprettingen enklere. Det viste seg dessverre at jeg ikke kunne bruke en slik til min aksling likevel av en eller annen grunn, men jeg fikk den iallefall varmt anbefalt av flere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
terron Svart 21.August.2011 Del på Facebook Svart 21.August.2011 (redigert) Leter du på forumet så finner du en masse "rapporter" om båteiere som er meget fornøyd med fleksible akselkoplinger. Snakker du med leverandører av slikt utstyr så er de nærmest hoderystende til båtbyggere som monterer anlegg som kun er myke i ene enden (les motorlabbene). Men man skal være oppmerksom på at det i enkelte båter kan bli plassproblemer. Videre at flere typer fleksible koplinger bryter den strømførende banen som starter med propellen og ender i gearkassa. Denne må da i noen tilfeller erstattes og/eller båtens "anodesystem" må gjøres om. Redigert 21.August.2011 av terron (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
spilli Svart 21.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2011 dette er helt uforståelig for meg Håper ikke det er den P`n som har sneket seg inn i forlokkende som skaper ubegripeligheten Ellers har jo andre forstått hva jeg mente, så takk til dere for svar. Bruker nok feil søkeord når jeg søker etter innlegg i forumet. Skal prøve igjen. Mvh spilli. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
terron Svart 21.August.2011 Del på Facebook Svart 21.August.2011 Ved valg av felksibel kopling så er det jo også viktig å finne ut hvilket "nivå" som man vil legge seg på. Fra de enkle R&D koplingene, via større saker som Bullflex ol, via ledd av den typen som ksnes beskriver til komplette systemer hvor selve trustelageret monteres på et skott i båten slik at motoren og dens bevegelser blir "helt isolert". Denne siste typen er selvfølgelig den beste, men samtidig den mest krevende instalasjonen. Men selv en enkel R&D kopling reduserer opprettingsproblemer og vibrasjoner. På f.eks. Sleipners hjemmesider kan du lese om forskjellige løsninger. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
spilli Svart 21.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2011 via ledd av den typen som ksnes beskriver til komplette systemer hvor selve trustelageret monteres på et skott i båten slik at motoren og dens bevegelser blir "helt isolert". Denne siste typen er selvfølgelig den beste, men samtidig den mest krevende instalasjonen. Hei. Terron. Takk for info. Skal bytte motor i båten i høst. I den forbindelse hadde jeg tenkt og velge denne løsningen. Har sett på en løsning som Powertrain har (andre er sikkert like bra) Velger selvfølgelig med trustlager. Ser at det powetrain leverer er sferisk (tror det er det det heter) Dette gjør jo at det blir enda enklere å støpe inn nytt skott. Hva slags løsning er det du har? Kunne jo egentlig tenkt meg å fått sett på en slik instalasjon. Mvh spilli Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
terron Svart 21.August.2011 Del på Facebook Svart 21.August.2011 Jeg har ingen slik løsning i min VIknes, hadde "komplett løsning" med trustelager på skott i tildligere båt, hadde R&D flenskopling på en Nidelv 24 for mange år siden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.