Frøken Fryd Svart 20.August.2011 Link til dette innlegget Svart 20.August.2011 Jeg lå på land i fjor, vet ikke om det blir det samme, batteriene ble ikke koblet fra, hvordan skulle jeg da få gjort noe gjennom vinteren? Må jo ha både lys, musikk og sjekke at tingene man mekker på virker. I tillegg står det gjerne varme på ombord via landstrøm, og laderen går. Er dette ulovlig da altså eller er det først når det kommer tak over båten at ingenting er lov? Sitér dette innlegget Link to post
alfb Svart 20.August.2011 Link til dette innlegget Svart 20.August.2011 det blir vel ikkje under bordet, for det er å rekne som leieinntekt, og man kan da leie ut fritt, så lenge man disponerer over 50% av arealet sitt sjølv Hmm, jeg har i overkant av 5'000 m2 bygningsmasse og disponerer ca 70% av dette selv. Det resterende leier jeg ut til div lagerformål (også båter). Dette kan jeg da leie ut "fritt".. Interesant ;-) Sitér dette innlegget Link to post
sailor85 Svart 20.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2011 Jeg lå på land i fjor, vet ikke om det blir det samme, batteriene ble ikke koblet fra, hvordan skulle jeg da få gjort noe gjennom vinteren? Må jo ha både lys, musikk og sjekke at tingene man mekker på virker. I tillegg står det gjerne varme på ombord via landstrøm, og laderen går. Er dette ulovlig da altså eller er det først når det kommer tak over båten at ingenting er lov? Såvidt jeg har forstått er ingenting lov når den er lagret innendørs. =P Disse reglene er jo hovedsaklig utformet for å hindre skade på andres eiendom. Min far hadde båten utendørs på opplagsplassen til en marina før og der skulle ikke noe strøm eller varme være tilkoblet når eier ikke var tilstede i båten. Kravene er ganske strenge når det gjelder opplagsplasser utendørs, men de færreste følger disse uten noen konsekvenser. Har du båten på egen tomt gjelder vanlige regler om uaktsomhet Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 20.August.2011 Link til dette innlegget Svart 20.August.2011 (redigert) Forstår dine frustrasjoner godt. Omtrent samme problematikken byggebransjen har slitt med i årevis, å konkurrere med østeuropeere som bor i campingvogn å jobber for 100 kr timen er utfordrene for et seriøst firma med helt vanlig norsk kostnadsnivå, men slett ikke umulig. Har lagret innendørs to ganger, den ene gangen fordi jeg fikk det svært rimelig, den andre fordi jeg skulle bytte endel innredning å motor å fikk lagringen svært rimelig, om hallens driver var seriøs eller ikke skjenket jeg ikke en eneste tanke. Jeg er litt vrang her men men... Ikke helt enig med sammenligningen med utenlandske håndverkere da disse ofte ikke gjør like bra jobb, du får gjerne hva du betaler for her som oftest... Får du opplag i en tørr hall eller låve som er ok for deg og din forsikring og til mye lavere pris så er dette et like godt produkt men til mye bedre pris og som oftest levert fra en seriøs aktør her også. Stor del av bøndene som driver opplag er veldig seriøse så kan ikke se på disse som useriøse aktører... du får og gjerne drive med båten der da de kjenner igjen ansiktene til de som har båt der så uvedkommende blir sjelden et tema... Jeg har hørt litt rundt tidligere ang innendørs /utendørs opplag og det som jeg reagerte på hos mange var at de krevde å ta vask/spyling av båten , vinterkonserveringen samt leie av krybbe/bukker uavhengig om du brukte din egen... Tror det er viktig for deg å kunne tilby andre tjenester og for å dra kunder men ikke påtvinge disse som mange gjør... dette hvis du skal konkurrere med billiger fullgode alternativer... Driver du stort kjøper du gjerne olje, frostvæsle og annet i stort kvanta og da er prisen for deg pr liter til eksempel liten. Kompis driver med rep og onservering av båtmotorer , han tar vinterkonservering med olje/frosvæske på båter til så lav pris og alikevel tjener på dette at folk ikke gidder gjøre dette selv da de alikevel ikke sparer mange hundrelappene. lykke til Redigert 20.August.2011 av bukt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 20.August.2011 Link til dette innlegget Svart 20.August.2011 Alle kommuner har jo sine reguleringsplaner etc. Har ikke noe utdrag fra Norges lover ang dette. De fleste kravene som vi etterkommer er fra brannvesenet og fra forsikringsselskapene. Noen her inne kjenner sikkert litt mer til regler om utleie? Blir synsing og spekulering fra min side: En bonde/tilsvarende vil jeg tro kan lovelig tilby lagring i låven/garasjen sin. Det vil bli en privat utleie som alle har mulighet til. En trenger bare å skatte av det om en tjener over "hobby" satsene. Og da vil en ikke komme inn under branninstrukser etc. Om en driver en bedrift vil utleie bli kommersielt, som stiller helt andre krav slik du driver med. Men om en bonde driver gården som foretak, og fører utgifter i forbindelse med utleie av plass på låven i regnskapet. Så vil jeg tro at disse også kommer inn under de samme kommersielle reglene som deg. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Ehak Svart 20.August.2011 Link til dette innlegget Svart 20.August.2011 Disse reglene er jo hovedsaklig Hvilke regler? Kravene er ganske strenge når det gjelder opplagsplasser utendørs, Hvilke krav? Intil du kan vise til konkrete regler og krav, velger jeg å anse de for ikke-eksisterende. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 20.August.2011 Link til dette innlegget Svart 20.August.2011 (redigert) Var (er?) en sak i Moss om dette vedr bruk av industrihall som båthotell. http://www.moss-avis...-moss-1.4133755 Sitat fra artikkelen med min utheving: Så langt jeg kjenner denne saken, så tolker jeg dette slik at man med vitende og vilje har startet opp på nytt i høst uten bruksendring og nødvendig brannsikring. Ser ut som regulering av bygning og brannsikkerhet er det som teller. Redigert 20.August.2011 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
sailor85 Svart 21.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2011 Som jeg har prøvd å si, så bestemmer den enkelte kommune om man kan drive båtopplag i sitt bygg. Regler og krav jeg referer til kan enkelt skaffes hos Norsk Brannvernforening. (Desverre koster dette hefte nesten 500 kroner) Konsekvensen kan jo bli at man må stenge opplaget i f.eks januar. Da får man jo fort litt problemer når folk har betalt for å ha båten sin lagret innendørs hele sesongen. En av våre konkurenter fikk i fjor inn 10 båter midt på vinteren fra en som måtte avvikle opplaget umiddelbart. Har ikke regelverket konkret lagret i hodet, så de som evt driver i låven sin eller tilsvarende får kontakte brannvernforeningen og sitt lokale brannvesen for konkret informasjon. Noen her sa også at det var greit for deres forsikringsselkap at båten ble lagret i låve. Ser ikke helt for meg at noen ringer forsikringsselskapet og spør om det er greit at man lagrer båten i et bygg som ikke er godkjent for båtopplag. Men heldigvis går det jo som regel bra Når det gjelder opplaget jeg driver, så tilbyr vi jo kundene alt rundt opplaget. (Motorkonservering, stoffing, polering etc) Eneste kravet vi har til båtene er at de skal være spylt rene under før lagring. Men dette kan jo kunden selvsagt gjøre selv hvis de ikke ønsker å betale oss for å gjøre det Sitér dette innlegget Link to post
skibsplast ohoi Svart 21.August.2011 Link til dette innlegget Svart 21.August.2011 det blir vel ikkje under bordet, for det er å rekne som leieinntekt, og man kan da leie ut fritt, så lenge man disponerer over 50% av arealet sitt sjølv Nå tror jeg du blander litt. Dette gjelder om du leier ut mindre enn halvparten av bolighuset ditt, og du bor i den delen som er størst. All annen leieinntekt er skattbar. Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
Mouche Svart 21.August.2011 Link til dette innlegget Svart 21.August.2011 det blir vel ikkje under bordet, for det er å rekne som leieinntekt, og man kan da leie ut fritt, så lenge man disponerer over 50% av arealet sitt sjølv Tror ikke det er arealet som sådan som er grensen, men verdien av arealet som leies ut må ikke utgjøre mere enn maks 50% av total utleieverdi. Man må vel også tenke litt på om det ikke er noen grenser for hvor det går over til å bli utleie som næring? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
spjærøy26 Svart 21.August.2011 Link til dette innlegget Svart 21.August.2011 (redigert) men om ikke folk hadde vert så skeptiske hadde dette vert en fin reklame for båtopplaget ditt.. der kreves ikke bruksendring for en låve, den er bygd for oppbevaring. men at bonden må skatte av det er klart. jeg har aldrig hørt direktøren for meny kjefte på rema 1000 for at de selger varer med lavere kvalitet billigere.. man får det man betaler for Redigert 21.August.2011 av spjærøy26 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
glaserud Svart 21.August.2011 Link til dette innlegget Svart 21.August.2011 Vi og de fleste andre seriøse tilbydere gir ikke båteiere tilgang til lageret under opplagsperioden. TSG på Strømmen har med tilgang, sånn for de som er interessert. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 21.August.2011 Link til dette innlegget Svart 21.August.2011 Ser ikke helt for meg at noen ringer forsikringsselskapet og spør om det er greit at man lagrer båten i et bygg som ikke er godkjent for båtopplag. Har min båt i opplag i min private garasje midt i et boligfelt. Er ikke på noen måte godkjent som annet enn garaje. På direkte spørsmål har/hadde hverken If eller Gjensidige motforestilling mot dette. Båten er kaskoforsikret. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
glaserud Svart 21.August.2011 Link til dette innlegget Svart 21.August.2011 Når det gjelder avkortning på forsikring, så går dette på helhetsvurdering og aktsomhet. Å ha den lagret i egen garasje vil i så måte være OK (som oftest). Dersom du derimot har den lagret tett-i-tett sammen med 10 andre båter i et lokale som er totalt uegnet, og det oppstår en brann hvor den mangelfulle lagringen er medvirkende årsak til ditt tap, vil det kunne bli avkorting dersom en finner at du "burde skjønt at" lagringen ikke var forsvarlig. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 21.August.2011 Link til dette innlegget Svart 21.August.2011 Næringsdrivende kan sjølvsagt ikkje undra skatt. Eg tenkte på den gamle bonden med den gamle låven Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
alfb Svart 21.August.2011 Link til dette innlegget Svart 21.August.2011 Næringsdrivende kan sjølvsagt ikkje undra skatt. Eg tenkte på den gamle bonden med den gamle låven He-he, forstod det, men bønder er vel også stort sett næringsdrivende... Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 21.August.2011 Link til dette innlegget Svart 21.August.2011 men bønder er vel også stort sett næringsdrivende... Trodde de nærmest var statsansatte. Til trådstarter. Lagerhallen deres, ligger den nærme vannet, slik at opptak og transport inn i hallen er inkl i de 300,- pr. fot? Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
SØRLAND Svart 21.August.2011 Link til dette innlegget Svart 21.August.2011 Hei mange skremmende svar her Synes samtlige båt eiere skal bestrebe seg på at vi har proffesjonelle og seriøse aktører. Sitér dette innlegget Link to post
jondgr Svart 21.August.2011 Link til dette innlegget Svart 21.August.2011 Du må selge kvalitet, ettersom du ikke klarer å selge prisen:) Er det gjort gode markedsundersøkelser? Noe tyder på at markedet kanskje ikke er der? Sitér dette innlegget Elan Impresision 40, Alo Mikkel 30, With Drommedille 10,5 fot (X) Skilsø 23 (X) Fjord 20 Link to post
dvil Svart 21.August.2011 Link til dette innlegget Svart 21.August.2011 Jeg synes kr. 300 pr. fot er mye penger. Særlig hvis båteier ikke kan gjøre noe med båten sin mens den er lagret. Da kan den (nesten) like gjerne stå ute. Båter er stort sett laget for å være ute. Om du f.eks. kan organisere felles dager eller helger hvor man har tilgang blir det fort mer interessant. Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 21.August.2011 Link til dette innlegget Svart 21.August.2011 Hei mange skremmende svar her Synes samtlige båt eiere skal bestrebe seg på at vi har proffesjonelle og seriøse aktører. Hvorfor det Hvorfor skal man benytte et dyrere alternativ når billigere og like bra finnes bare fordi noen driver proffesjonellt og stort ...? Trådstarter spurte om synspunkter på hans påstand noe han får , ingen som er ufine eller noe i den gaten.. Tråden er sålangt 100% seriøs synes jeg... Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 21.August.2011 Link til dette innlegget Svart 21.August.2011 300,- pr fot, for båter opp til 25 fot er dyrt. 300,- pr fot, for for båter over 26 fot er "billig". En stor konkurrent til trådstarter har i følge prislisten. Fast pris på båter opp til 25 fot kr. 8550,- For båter fra 26-3ofot 675,- pr. fot For båter fra 31-40fot 805,- pr fot Over 40 fot 880,- Dette inkluderer opptak, spyling og utsetting. Tror også krybbe er med. Heller ikke her er det lov å gjøre noe med båten under inne opplaget. Dette firmaet er seriøst og har noen hundre båter i opplag ute og inne. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
sailor85 Svart 21.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2011 Er veldig fornøyd med seriøsiteten til alle inleggene på tråden her og setter pris på enhver mening da det hjelper til å danne et bilde av hvordan folk tenker om dette temaet. Selvsagt må jo folk selv velge hvor og hvordan de vil lagre båten sin på vinteren. Det slo meg tidligere i dag at de fleste som er aktive her på forumet liker å pusle med båten sin selv. Noen påstår jo det er halve kosen med båtlivet. (Selv om jeg noen gang har tenkt andre tanker opp-ned i motorrommet) =P Mange av våre kunder har båt for å bruke den på sjøen. Ikke for å polere, vaske, stoffe etc. Så var det noen som foreslo at man skulle ha enkelte dager hvor man kunne jobbe på båtene sine under oppsyn. Vi lagrer båtene våre i reoler i bygget. Og hos oss og mange av mine konkurenter så er dette eneste måten å kunne drive økonomisk. Som tidligere sagt er disse byggene veldig dyre i innkjøp/leie og selve lagringen dekker såvidt utgiftene. Inntekter kommer fra arbeidet som vi utfører på båtene. En av mine konkurrenter taper faktisk penger hvis han KUN har lagring av båter. Det inntrykket jeg satt med før jeg begynte med dette og skjønte hvor utrolig mye man måtte forholde seg til syns jeg også at innendørs lagring var dyrt. Håper på mange flere synspunkter angående dette tema da det er veldig interessant lesning. Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 21.August.2011 Link til dette innlegget Svart 21.August.2011 (redigert) Vi lagrer båtene våre i reoler i bygget. Og hos oss og mange av mine konkurenter så er dette eneste måten å kunne drive økonomisk. Håper på mange flere synspunkter angående dette tema da det er veldig interessant lesning. Ikke helt i tråd med tråden men mulig en ekstrainntekt for dere hvis hallen deres er ved båtutslipp... Lei ut "havneplass" for de uten båtplass om sommeren hvor folk har mulighet til å ha båten hos deg og du setter den ut når de skal bruke den og setter den i hyllen etter bruk... litt jobb på penværsdager men en real mulighet til å utvide bedriften... snill fastpris for opplaget da det alikevel står tomt pluss ekstra for ut/innsetting som du mest sannsynlig vil tjene pengene på... Redigert 21.August.2011 av bukt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 22.August.2011 Link til dette innlegget Svart 22.August.2011 Prisene våre er inkl mva. (Syns personlig det er det beste og operere med da folk sjelden får refundert momsen på dette) Vi og de fleste andre seriøse tilbydere ... Når prisen oppgis til privatperson SKAL den oppgis inkludert moms. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.