Jump to content

Tungstartet Wallas 3000 - hva er feil?

Sverre---

Recommended Posts

Min Wallas 3000 er vanskelig å få til å starte. Det gjelder særlig når den ikke har vært i bruk på 2-3 uker. Har byttet veker, men det blir ikke noe bedre av det. Kan på det værste ta opptil en time å få den til å tenne. Jeg gjør slik; Setter varme og vifte på max. Har den ikke tent etter 10-15 min slår jeg den av 5-10 min og prøver igjen.... og igjen.

Jeg har hatt båten 2 sesonger og brukt fritidsparafin, men mistenker at forrige eier brukte lampeolje. Denne har jo et høyere voksinnhold. Kan pumpa være tett pga voks? Når jeg først har fått start på den en kveld, starter den nokså greit neste kveld. Men går det et par uker er den altså helt håpløs igjen. Det hører med til historien at pumpa nesten aldri starter å tikke første gang jeg skrur den på. Skrur jeg av og på igjen starter den imidlertid med en gang...

Er det noe jeg kan gjøre for å fikse dette selv, eller må jeg levere den på service? Hvor kan jeg i så fall levere den? Bor på Sætre i Hurum...

Hei. Har selv en wallas 3000 som jeg hadde problemer med å få til å tenne, problemet hos meg var rett og slett for stort spenninsfall, de krever mye strøm og høy spenning for å få skikkelig gløding. Skjekk ledningene dine, spesielt alle koblinger, ledningene må være så korte som mulig og ikke gå via en masse brytere og sikringsbokser, rett på batteriet med tykke nok ledninger og sikring nær batteriet er det beste. Prøv å måle spenningen på glødepluggen når du starter varmeren, bør være tilnærmet den samme som på batteriet når varmeren gløder.

Rune

Som alt annet trenger wallasene regelmessig service, f.eks. hvert 5 år. Da byttes glødespiral + veke, koks fjernes, gummigjennomføringer skiftes og alt får en sjekk. Om ditt apparat har noen år på nakken, så lever det inn til service. Dette gjør du hos importøren Sunwind Gylling som holder til på Rudsletta nord for Sandvika (samme gata som Biltema). Du kan selvfølgelig gjøre en service selv, men avhenger litt av antall tommeltotter. Prisen for en full service hos Sunwind er ca. 1000,-, litt avhengig av modell og delebehov.. Sjekk samtidig strømtilførselen i båten. Sett på et voltmeter på ledningene inn i apparatet. Før oppstart skal du ha minimum 12,7V. I løpet av de første par minuttene når apparatet starter så bør verdien ikke synke til mer enn 12,5V. Gjør den det så har du for stort tap i ledningene, alt. batteriet er ikke sprekt nok. Når motoren i båten går så skal verdiene selvfølgelig være høyere.

Takk for tips! Jeg har skiftet veke, glødespiral og gummiforinger samt fjernet koks (grei jobb å gjøre selv). Jeg ser på slangen ved oppstart at pumpa suger fint og at det ikke er noen luftbobler. Sugehøyden er vel ca 40cm og tanken står ca 1 meter fra apparatet. Kan kanskje sjekke at det drypper på returen. Må jo nødvendigvis gjøre det så lenge pumpa går og den ikke tenner. Tipper ut fra det som sies her at det er for lav spenning som er årsaken. Skal sjekke spenningsfall fra batteri til apparat, samt teste om den starter lettere med motoren i gang ved lav batterispenning.

I går kveld brukte jeg 1 time på å få igang Wallasen. Underveis til båtplassen i dag med god lading tok det 4 minutter! At problemene har med spenning å gjøre virker mer og mer sannsynlig...

Jeg ser det har sneket seg inn en trykkfeil i første innlegg: Det dreier seg om en Wallas 3200 - ikke 3000. Gikk litt fort i svingene, men det spiller forsåvidt ingen rolle. Virkemåten er vel i prinsippet den samme...

• 2 år senere...

Wallas og sunwind= elendig service

Hadde inne en wallas 3000d til service hos Sunvind. I tillegg bestillte jeg en ny plast dieseltank. Sjoket ble stort da jeg hentet den. 4 kabelbrudd, godt synlig og burde vært fanget opp ved service. I tillegg bestillte jeg en ny tank og den jeg fikk levert var identisk med en du kjøper spyleveske på besinstasjonen. Den er selvsagt ikke egnet i båt da den velter så snart der kommer en bølge. På toppen av det hele så virker ikke varmeren. Nå skal hele driten ut og på dyngen og inn med et annet fabrikat.

Jeg skrev til Sunwind og de lovde å sende en å se på det. Han ringte meg en eneste gang og "skulle komme tilbake". Etter å ha purret 4 ganger ryker driten nå ut.

Mitt råd er å kjøpe et annet fabrikat.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...