Jump to content

AQ140a, starteren griper ikke tak. Kan den overhales?


qwerty

Recommended Posts

Da fikk jeg ikke start på båten i dag.

Startmotor "raser avgårde" når jeg forsøker å starte.

Virker som den ikke "slår inn" å griper i startkransen.

Skal drevet på statrtmotor "slyngesfrem" å gripe tak, ved hjelp av sentrifugalkraften?

Slk at det er for mye friksjon slik at drevet ikke glir frem å tar tak?

Kan man levere inn startmotoren til overhaling/reparasjon, eller er det ny som er løsningen?

Det er i alle fall en vital del som MÅ være i orden (som alt annet i båt).

Hvor får man eventuelt tak i en riktig startmotor (maritim), til en fornuftig pris?

Link to post
Share on other sites

Det kan være frihjulet i starterdrevet som slurer. Dette kan skiftes, men koster ofte så mye at gevinsten med overhaling blir borte. Hvis du kan gjøre jobben selv er det muligheter for å spare penger på å ordne starteren. Skal du få et verksted til å gjøre det tror jeg arbeidspengene blir så mye at du likegjerne kan kjøpe ny.

Link to post
Share on other sites

Tror det er en bilstarter jeg har i min båt, men tror den er blitt solgt som "maritim". Klarte ihvertfall ikke å se noen forskjell på de jeg har.

 

Gnistsikring er vell viktig, men hvor mye gnist det slår i en bilstarter vet jeg ikke. Det jeg skal frem til, det kan være greit å ha en bilstarter om bord(om så i reserve) hvis det er tvil om den som står i vil virke. Koster jo "bare" 800kr på Biltema...

 

Jeg har også en som ikke slår inn, det viser seg å være rust på akslingen som er grunnen til.

Link to post
Share on other sites

Hei Kurt.

Kan du beskrive dette med frihjulet?

Hvordan sjekke om dette er gåent

Tannhjulet på starteren som går i inngrep med startkransen er slik at det kan drive bensinmotoren rundt, men bensinmotoren kan ikke drive startmotoren. Å gi en detaljert beskrivelse på oppbygging er vanskelig. men ved å søke på frihjul får du nok opp noen mer detaljerte forklaringer.

 

Det er omtrent umulig å sjekke om et frihjul er iorden eller ikke. Det man kan gjøre er å vri drevet rundt og se om det går lett ene veien og tyngre andre veien fordi ankeret i motoren da roterer. Ellers er det å se om starterdrevet kommer ut som det skal, og gjør det det og startmotoren ruser ut må man bare gå ut fra at det er frihjulet som ikke er i orden.

 

Dette er kanskje ikke til så veldig mye hjelp, men selv etter mange år på kjøretøy verksted kan jeg ikke gi noen bedre forklaring.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

Dette stemmer med min teori, ang. Starteren.

Kjenner at det griper tak den ene veien og at det sitter løst den andre veien. Satser på å rengjøre andelen som hjulet skal gli på. Er litt usikker på om jeg skal bruke greas som smøring til slutt, eller om man bør bruke noe annet som er tynntflytende.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...