Jump to content

AQ140a, starteren griper ikke tak. Kan den overhales?

qwerty

Recommended Posts

Da fikk jeg ikke start på båten i dag.

Startmotor "raser avgårde" når jeg forsøker å starte.

Virker som den ikke "slår inn" å griper i startkransen.

Skal drevet på statrtmotor "slyngesfrem" å gripe tak, ved hjelp av sentrifugalkraften?

Slk at det er for mye friksjon slik at drevet ikke glir frem å tar tak?

Kan man levere inn startmotoren til overhaling/reparasjon, eller er det ny som er løsningen?

Det er i alle fall en vital del som MÅ være i orden (som alt annet i båt).

Hvor får man eventuelt tak i en riktig startmotor (maritim), til en fornuftig pris?

Tror det er en bilstarter jeg har i min båt, men tror den er blitt solgt som "maritim". Klarte ihvertfall ikke å se noen forskjell på de jeg har.

Gnistsikring er vell viktig, men hvor mye gnist det slår i en bilstarter vet jeg ikke. Det jeg skal frem til, det kan være greit å ha en bilstarter om bord(om så i reserve) hvis det er tvil om den som står i vil virke. Koster jo "bare" 800kr på Biltema...

Jeg har også en som ikke slår inn, det viser seg å være rust på akslingen som er grunnen til.

Hei Kurt.

Kan du beskrive dette med frihjulet?

Hvordan sjekke om dette er gåent

Tannhjulet på starteren som går i inngrep med startkransen er slik at det kan drive bensinmotoren rundt, men bensinmotoren kan ikke drive startmotoren. Å gi en detaljert beskrivelse på oppbygging er vanskelig. men ved å søke på frihjul får du nok opp noen mer detaljerte forklaringer.

Det er omtrent umulig å sjekke om et frihjul er iorden eller ikke. Det man kan gjøre er å vri drevet rundt og se om det går lett ene veien og tyngre andre veien fordi ankeret i motoren da roterer. Ellers er det å se om starterdrevet kommer ut som det skal, og gjør det det og startmotoren ruser ut må man bare gå ut fra at det er frihjulet som ikke er i orden.

Dette er kanskje ikke til så veldig mye hjelp, men selv etter mange år på kjøretøy verksted kan jeg ikke gi noen bedre forklaring.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...