qwerty Startet 20.August.2011 Del på Facebook Startet 20.August.2011 Da fikk jeg ikke start på båten i dag. Startmotor "raser avgårde" når jeg forsøker å starte. Virker som den ikke "slår inn" å griper i startkransen. Skal drevet på statrtmotor "slyngesfrem" å gripe tak, ved hjelp av sentrifugalkraften? Slk at det er for mye friksjon slik at drevet ikke glir frem å tar tak? Kan man levere inn startmotoren til overhaling/reparasjon, eller er det ny som er løsningen? Det er i alle fall en vital del som MÅ være i orden (som alt annet i båt). Hvor får man eventuelt tak i en riktig startmotor (maritim), til en fornuftig pris? Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 20.August.2011 Del på Facebook Svart 20.August.2011 Mener på at det er sliden som mangler smøring. Ta av starteren og rens med crc el. Og smør opp igjen med grease. Evt. Ta den med til ett verksted Sitér dette innlegget Link to post
qwerty Svart 20.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2011 Tenkte på det samme. Men er det lurt å bruke greas for å smøre opp? Bør det ikke være noe tynntflytende? Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 21.August.2011 Del på Facebook Svart 21.August.2011 Mulig noe annet er bedre, men jeg har brukt grease å det fungerer så langt Sitér dette innlegget Link to post
Kurt Svart 21.August.2011 Del på Facebook Svart 21.August.2011 Det kan være frihjulet i starterdrevet som slurer. Dette kan skiftes, men koster ofte så mye at gevinsten med overhaling blir borte. Hvis du kan gjøre jobben selv er det muligheter for å spare penger på å ordne starteren. Skal du få et verksted til å gjøre det tror jeg arbeidspengene blir så mye at du likegjerne kan kjøpe ny. Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 21.August.2011 Del på Facebook Svart 21.August.2011 Tror det er en bilstarter jeg har i min båt, men tror den er blitt solgt som "maritim". Klarte ihvertfall ikke å se noen forskjell på de jeg har. Gnistsikring er vell viktig, men hvor mye gnist det slår i en bilstarter vet jeg ikke. Det jeg skal frem til, det kan være greit å ha en bilstarter om bord(om så i reserve) hvis det er tvil om den som står i vil virke. Koster jo "bare" 800kr på Biltema... Jeg har også en som ikke slår inn, det viser seg å være rust på akslingen som er grunnen til. Sitér dette innlegget Link to post
qwerty Svart 21.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2011 Hei Kurt. Kan du beskrive dette med frihjulet? Hvordan sjekke om dette er gåent Sitér dette innlegget Link to post
Kurt Svart 21.August.2011 Del på Facebook Svart 21.August.2011 Hei Kurt. Kan du beskrive dette med frihjulet? Hvordan sjekke om dette er gåent Tannhjulet på starteren som går i inngrep med startkransen er slik at det kan drive bensinmotoren rundt, men bensinmotoren kan ikke drive startmotoren. Å gi en detaljert beskrivelse på oppbygging er vanskelig. men ved å søke på frihjul får du nok opp noen mer detaljerte forklaringer. Det er omtrent umulig å sjekke om et frihjul er iorden eller ikke. Det man kan gjøre er å vri drevet rundt og se om det går lett ene veien og tyngre andre veien fordi ankeret i motoren da roterer. Ellers er det å se om starterdrevet kommer ut som det skal, og gjør det det og startmotoren ruser ut må man bare gå ut fra at det er frihjulet som ikke er i orden. Dette er kanskje ikke til så veldig mye hjelp, men selv etter mange år på kjøretøy verksted kan jeg ikke gi noen bedre forklaring. Sitér dette innlegget Link to post
qwerty Svart 22.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2011 Hei igjen. Dette stemmer med min teori, ang. Starteren. Kjenner at det griper tak den ene veien og at det sitter løst den andre veien. Satser på å rengjøre andelen som hjulet skal gli på. Er litt usikker på om jeg skal bruke greas som smøring til slutt, eller om man bør bruke noe annet som er tynntflytende. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 22.August.2011 Del på Facebook Svart 22.August.2011 Det kan jo være slitasje/skade på startkransen som er årsaken. Har du sjekket det? Sitér dette innlegget Link to post
qwerty Svart 22.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2011 Ingen slitasje/skade på startkransen som nye kunne avdekke. Sitér dette innlegget Link to post
qwerty Svart 27.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2011 Fikk renset og smurt opp drevet. Glir lett nå. Montert i båten og alt ok. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.