Jump to content

Hvordan smøre aksling Viksund 25.


kfh74

Recommended Posts

heisann

messingrøret som greaseboksen sitter på kalles pakkboks ja,i det røret er det en simmerring i hver ende så det ikke komer

vann inn i båten og att greasen blir inni hylsa og lager en smørefilm mellom aksling og messingrøret,men du må ikke bli

redd om hylsa blir litt varm ,litt varmere enn vanlig kroppstemperatur er ikke noe uvanlig

 

mvh

Magne

Link to post

Glemte visst å svare på hele spørsmålet ditt,du bare skrur av lokket og så fyller du koppen med marinegrease gjerne en

teflonbasert type,og så setter du på lokket og skrur til du kjenner litt motstand og skrur litt tilbake igjen så du ikke

presser greasen gjennom simmeringene,vet om mange som har mistet kjølinga av pakkboksen pga att stevnrøret har vært

fullt av grease

 

 

Magne

Link to post

men på denne pakkboksen som ser ut som sleipner sin,er det vel talg tettning på?monterte 2 stk av de i fjord.Den lille 13mm på toppen låser glanden,løsne den og skru for hånd om den lekker for mye,løsne om den lekker for lite.idielt sett skall denne pakkboksen lekke 10-15 drypp i minuttet under gange pga kjøling,og tett når du ligger stille.Hvis du kjenner på den under gange så skal du kunne holde på den uten og brenne deg...så vidt jeg husker er maks temp 60 grader...Overstiger den det må du slakke.Og ver litt gjærrig på fettet,dette er IKKE for og tette,men for og smøre trøstinga i pakkboksen. Mvh christian

Link to post

Kent gir deg svar på hvor ofte og hvordan du skal smøre. Inne i "slangen" på venstre side samt hylsa som går videre mot propellen skal det kun være vann. Inne i pakkboksen så er det sansynligvis også talgpakning og/eller grafittpakning, satt inn fra høyre side på bildet, rundt selve akselen. Det bittelille fettet som du skal presse inn noen ganger hver sesong skal kun smøre "lokalt" inne i pakkboksen. Noen dråper vannlekkasje i minuttet er normalt på en slik pakkboks. Om lekkasjen blir større så skal du ikke forsøke å bøte på dette ved å presse inn ekstra fett. Da skal du stramme på "strammemekanismen", som på ditt bilde ser ut som en stor skrue som sitter rund akselen på høyre side av pakkboksen. Om du ikke vet når talgpakninger ble skifet sist - spander en 100 lapp på ny pakning, søk på formumet og du vil finne fremgangsmåte for hvordan denne byttes (kan gjøres mens du har båten på vannet). Så har du pakning i nye 10 år.

 

Forøvrig - du skal bruke en spesiell type fett, fås i "alle båtbutikksteder", inkl. biltema - 100 lappen holder vel til sånn ca. 30 års bruk...... I ditt startspørsmål så spør du om det finnes noen pumpe. Som beskrevet over så er det meeeeget enkelt å "følge opp" en slilk pakkboks. MEN - det finnes faktisk en slags "pumpe" som består av et "rør" som skrus på i stede for lokket på fettbeholderen. Denne virker slik at den med en eller annen justerbar mekanisme holder et jevnt press med fett "nedover - fant en slik her;

 

http://www.maritim.n...ube-fettdoserer

Redigert av terron (see edit history)
Link to post

Kan forøvrig legge til følgende - mange av disse gamle pakkboksene som er "der ute" kan med fordel bytte ut gamle/slitte talgpakninger med moderne grafittpakninger, da plassert som 3 ringer. Disse er "selvsmurende" slik at man kan da kutte ut hele systemet med fettsmurning. Da holder det at man etterstrammer selve mekanismen som holder pakningene på plass - som regel holder det med en justering pr sesong. Men behovet for lufting ved sjøsetting vil være der, uansett løsning. Og dette er ofte årsaken til at mange sliter med å få disse pakkboksene tilfredsstillende tette over tid. Man setter ut båten, alt ser fint ut, så blir det alt for varmt de første timene før vannet når opp i hylsa, slik at pakninger blir "polerte/stive" inn mot akselen. Og så forsøker man med for mye fett, strammer for mye osv. osv. osv. Og så har man det gående. Ved riktig bruk så vil et slik anlegg fungere gjennom hele båtens levetid, og dette er nok årsaken til at teknologi som er flere 100 år gammel fortsatt brukes, ikke minst i yrkesbåter. Videre at anlegget kan "repareres/vedlikeholdes" uten at man må ta opp båten.

Link to post

Når du setter ut båten så har du 2 alternativ. Den ene løsningen er å løsne litt på slangeklemmene som holder pakkboksen sammen med "gummislangen", stikk så en skruterkker forsiktig under og sipp ut lufta. Men så er det slik at denne slangen setter seg skrekkelig fast.... Da må man i stede løsne noen omdreininger på strammemekanismen slik at presset på pakningene løsner. Da hører man først en liten suselyd, før det sier "plopp" og det begynner å dryppe. På min båt hender det at jeg må dreie litt på akselen for at luften skal sive ut. Alternativt starte motoren - ristingen vil ofte gjøre at luften passerer litt enklere. Noen pakkbokser har forøvrig en egen liten skrue til formålet. Egentlig en meget fin løsning. Den skruen som er ved siden av fettkoppen på pakkboksen i denne tråden er en settskrue som holder fast strammemekanismen/skruen på høyre siden.

Redigert av terron (see edit history)
Link to post

Var forøvrig med en kollega i båten i fjord, som hadde byttet til ny talgpaknig og var på første prøvetur etter utsett. Etter en halvtimes kjøring luktet det "svidd" i båten, og han åpnet opp motorrommet litt "stressa". Da røyk det fra pakkboksen........ Han valge da å skjekke talgpakningene etterpå. Disse kunne brekkes som potetgull og hadde mistet all sin funksjon. Han har nå lært å lufte pakkboksen ved utsett. MEN - for mange så går det også bra selv om man ikke lufter. Dette fordi det jo som regel er en bitteliten "lekkasje" i disse pakkboksene. Fra "krana" og bort til båtplassen kjører man jo sakte. Og i løpet av noen minutter så vil jo luften da sive ut av seg selv, og vannet innta sin riktge kjølende plass. Og dette redder nok mange mange pakninger hver sommer.

Link to post
  • 2 måneder senere...

dette var nyttig :) jeg har en sjømann med en marna mb10 motor og fett pakkboks.

har vell syns den har grist nåkk med fett som lekker ut og dette ned i kjølsvinet og vann.

men etter 2 år med det og mye fett pumping(viste ikke bedre) så løsna jeg låse mutteren og skrudde den store nesten en kvart omrd.

da ble den mer eller mindre tett. veldig lite den lekker nå vertfall men tempen har gått endel opp. fra lunken til varm når jeg holder på den vertfall.

 

skal opp me båten i vinter så kommer til og ta ut hele akselen samt rense systemet. antar at hele aksel hylsa \ røret er fylt me fett. så vil jeg pakke om med teflon og starte ny sesong med ny pakka boks :)

er det noe spesilt en på tenkte på når jeg skal løsne aksel og dra den ut når jeg har vribar propell?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...