Jump to content

Skottland og båtliv

Divemaster

Recommended Posts

I en annen tråd så lovte jeg at jeg skulle legge ut et par ting om seiling / båtliv i Skottland, som er litt annerledels enn i Norge. Så for å holde løftet mitt, så begynner jeg her med et per linker som lett kan besøkes, samt en rask beskrivelse om hva jeg kunne tenke meg å skrive om. Denne første får være litt generell, men vil bygge mer på senere med mer informasjon.

Bilde

Vil selvsagt følge opp senere med værvarsling linker, innseilingsforhold, kontakt informasjon og protokoll for havnevesen, marinaer, inklusiv VHF kanaler, fasiliteter, dybdeforhold osv.

For å holde noenlunde kontroll på hvor jeg er, så vil jeg begynne på Nordøst kysten av England (Newcastle), som mange nordmenn kjenner og vil bevege meg oppover langs kysten, gjennom Caledonian Canal (for å hilse på Nessie) og over til Vestkysten. Fra Vestkysten vil jeg gå ned til Sør-Skottland, for så å bevege meg til Hebridene, ”opp og over” til Pentland Firth (med opp til 12 knop tidevann), over til Orkenøyene og til Shetland. (Irland kan jo også besøkes).

Hvis noen ønsker det senere, så kan jeg også ta med meg ”Central Canal” som knytter Edinburgh og Glasgow sammen med en kanal via The Falkirk Wheel. Men denne er kun åpen for mindre / lavere båter, som jeg ikke anbefaler å krysse Nordsjøen med.

Deler av dette har jeg gjort selv tidligere, men mest er det for å informere om hva som finnes her borte, samt at jeg vil bruke dette som deler av min egen reiseplanlegging for neste år, og vil spe på med egen erfaring, og bilder hvis jeg får tid.

Selvsagt hvis noen ønsker spesiell informasjon, slik som tidevannsløp i spesielle dager / uker av året, eller informasjon om havner som jeg ikke har rukket å skrive om, så har jeg ingenting imot å endre kurs, for å dekke et spesielt område på forespørsel.

tilbakemelding mottas med takk, og hvis denne tråden blir for lang, ikke er av interesse, eller ikke har brukbar informasjon, så får dere bare skrike ut.

Vi får vel bare begynne med noen ”salgs-lenker” ... en del av disse er kommersielle linker hvor du kan arrangere båtleie, men jeg legger dem inn her alikevel, så får mer informasjon komme etter hvert som vinteren går hen, og forhåpentligvis snart gir vei til våren. Hvis jeg gjør en god jobb av dette, så kan dette kanskje inspirere til en spesiell tur for noen også.

http://www.sailscotland.co.uk/index.cfm

http://www.orkneysailingclub.co.uk/

http://freespace.virgin.net/yacht.corryvreckan/

http://www.westcoastboating.org/ashore.htm

Mer I neste episode…

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

....har du gått igenom Pentland Firth själv, har man tidvattnet med seg, borde det ju gå........

(mot seg blir ju litt svårare iallafall för oss seglare!  :smiley: )

Ikke med denne båten, men uansett fremdrift, så ønsker en denne strekningen maks 2 timer før / etter høy / lavvann, da bølgene selv med svært liten vind, blir svært ubehagelige. Det er jo derfor tidevannstabellene her borte blir flittig brukt i planleggingen av turene. Mer om Pentland Firth blir dekket i en senere episode, med mindre noen ønsker dette dekket i det første kapittelet... :sailing:

OK, begynner litt generelt, og som diskutert, rundt Newcastle og beveger meg ganske fort nordover slik at neste innlegg blir f;rste del av Skottland, men bruker dette innlegget som øvelse for å se om jeg har nok detaljer for dere...

Generelt i Storbritania, så er vi ganske høflige, og radioetikk skal oppreddholdes. Selv de minste fartøyene her borte har VHF og klarering for å gå inn i og å forlate en havn skal gis av havnemyndighetene. Det høres kanskje litt stivt ut, men er en god regel slik at havnemyndighetene (som opererer i trange farvann, ofte i elveutløp), har kontroll om hvor mange, og hvilken type fartøy er i området. Jeg vil her kun si en gang hva du bør gjøre, men når jeg senere refererer til ”kontakt havnesjef”, så gjelder denne regelen, med mindre preferansen er via mobiltelefon, som gjelder i mindre havner med deltids havnesjef.

Da vi er ganske bortskjemt i Norge, så vil jeg ta for meg havner og plasser hvor du kan komme inn 24 timer i døgnet (liker ikke tanken på å ligge på tørt land), men hvor jeg får tid, så vil jeg nevne havnen hvis det er i et attraktivt område som kan være verdt å besøke. Posisjonene er gitt i trygt farvann, og er gode holdepunkt for å kontakte havnevakten.

River Tyne, 1,7 NM NØ av innseiling 55 01’.16N – 01 21’.20W

Når du er ca 1 NM fra North Pier (Nordlig Molo) så skal du ta kontakt med Tynemouth Harbour Radio, VHF Kanal 12 for å få klarering til å komme inn i havnen (Tynemouth Harbour Radio, Tynemouth Harbour Radio, this is xxxxxxx requesting clearance to enter the harbour, Over...). Vær OBS på kommersiell trafikk og at du kanskje må vente litt. Dette må gjentas ved utløpet (ca 0.5NM før utløpet) når du forlater havnen igjen, men da selvsagt med ”request clearance to leave the harbour”

Innseilingen kan være litt tøff i sterk Østlig eller NØ vind, og hvis det går mot lavvann, så kan strømforholdene være litt vanskelige med opp til 5-6 knop motstrøm fra elven og utløpende tidevann. Kanalen er minst 8.6 meter dyp i midten (på laveste lavvann).

Beste plassen å ligge på i Newcastle er Royal Quay Marina, VHF kanal 80 og telefon 00 44 191 272 8282. Telefon for plassbestilling og VHF kontakt når du er nær marinaen, og vil ha tilgang til slusen. De har kai for venting og har min 6.2 meter dybde i inngangen til slusen. Ingen praktisk begrensning på båtstørrelse, forutsett at du ikke er lengre enn 22 meter. God og sikker marina med alle tenkelige fasiliteter fra bar og restaurant, til utstyr ... lett tilgang til supermarked osv...

Når en beveger seg raskt Nordover så kommer man til Blyth, med kontaktpunkt for havnevakten på 55 07’00N, 01 26’.60W, og er en OK plass å besøke. Blyth Harbour control, på VHF Kanal 12 evt. Tel 00 44 1670 352 678

Amble er også litt interessant 55 21’86N, 01 30’.80W, men gir ikke 24 timers tilgang til havnen, så er gjerne mer en nødhavn, da du kan komme inn i utløpet og ligge på været, inntil tilgang til havnen er mulig.

Videre Nordover kommer man til Farne Islands, som er et fuglereservat, og er en fin øygruppe å besøke. Posisjonen her er på utsiden av øyene, men ved fint vær, så ville jeg valgt å gå på innsiden. 55 40’01N, 01 34’.05W, og kanskje besøke Seahouses på høyvann. Farne Islands gir også enkel tilgang til innseiling for en god ankringsplass ved Holy Island 55 41’95N, 01 45’.60W, hvor det er god holdebunn i 2,5 – 6,2 meter på laveste lavvann. Hvor det er en god del historiske bygninger som er verdt å besøke.

Den siste plassen som jeg nevner på NØ kysten av England, før vi kommer opp til Skottland er Berwick-upon-Tweed, 55 45’90N, 01 56’.40W, Berwick Harbour Master Kanal 12, tel 00 44 1289 307 404. Denne havnen bør ikke være med enn som en mulig nødhavn, da inngangen har mye strøm, sandbankene flytter på seg, og tilgang til havnen ikke er 24 timer, men begrenset avhengig av tidevann (vanligvis høyvann + - 3 timer).

Alle havnene ovenfor kan være vanskelige å komme inn i når det er sterk Østlig, eller Nord-østlig vind. Den beste tiden å komme seg inn er 2 timer før eller 2 timer etter høyvann, da strømforholdene er lettere enn tidligere / senere. Også verdt å legge merke til er at en seilas oppåver denne kyststrekningen er ganske lik som å gå langs Jærens Rev, eller Lista-landet, med relativt gunt vann og til tider vanskelige strømforhold. Hvis du får dårlig vær, så må du enten søke dypere vann (lengre ut), eller ha litt is i magen å ligge på 10 meters grensen, hvor det er litt roligere enn på 20 – 30 meter. Hvis du får tidevannet mot vinden, så kan bølgene bli ubehagelige, selv med moderat vindforhold, og dypere vann er å foretreke.

Skottland begynner i neste episode, men hadde satt pris på tilbakemelding, hvis det er ønskede detaljer som jeg har utelatt.

Redigert av Divemaster (see edit history)

Instemmer med Lars Herman........kjbra !  ser med spänning fram emot neste episode !

OK ... da får jeg forsøke å legge første del av Skottland inn i lunch pausen min da.... og forsøke å gjøre dette med jevne mellomrom..... slik at jeg kan komme meg rundt dette landet før våren kommer...

Ok, da starter vi fra Berwick-upon-Tweed, 55 45’90N, 01 56’.40W og beveger oss Nordover... og neste plass for stopp er Eyemouth, med god tilgang i liten koselig havn. Innseilingen startes ved 55 53’.00N – 02 05’.00W. Dette er et lite, men kjempekoselig sted, og havnesjefen er det best å kontakte via mobiltelefon. 00 44 788 5742 505, eller tel 00 44 1890 750 223, men kan også kontaktes på VHF kanal 12 evt 16, men har ikke permanent lyttevakt, da han ”går rundtomking og passer på” ... (litt sånn Kardemommeby...), så prøv å ta kontakt god tid i forveien. Innseilingen her kan være litt tøff i NØ sterk vind, og kan virke litt skremmende på lavvann, da den kun er 17 meter bred, med betongvegger på begge sidene. Innseiling med grønne overett-lys og kurs på174 grader. Betongveggene som du seiler inn i, er på lavvann ca 8 meter høye, så kan være litt klaustrofobisk, og med en så smal innseiling, så må du høre på havnesjefen (som sikkert står på toppen av moloen og ser på), slik at du ikke møter noen som er på vei ut. Min 3 meter dybde på laveste lavvann, og god dybde i ytre havn. Hvis du stikker mindre enn 1 meter, så blir du anvist plass i den indre havnen. OK fasiliteter med dusj osv., handlemuligheter og havnesjefen kan arrangere for diesel leveranse med tankbil, samtidig som for fiskebåtene. (ellers så blir det kanner og mye bæring).

Bilde

Eyemouth

Videre Nordover, så svinger vi innom Nordsiden av Edinburgh (Queensferry), med en havn som heter Port Edgar (går nå ut ifra at dere kan navigere ”rundt hjørnet”, og unngår land), men kan legge til at du går fra Eyemouth 55 53’.00N – 02 05’.00W og utforbi Bass Rock (blir litt grumsete på innsiden..) 56 06’.10N + 02 30’.30W, og mot Granton 56 04’00N – 03 00’09W og til Port Edgar 56 00’,00N – 03 24’.3W

Tel 00 44 131 331 3330, VHF kanal 80.

Forth Navigation Control, VHF kanal 71 bør overvåkes, og du bør også ta kontakt med dem når du er rundt Granton, slik at de vet at du er på vei og kan holde et øye med 0 og den andre trafikken. Rundt Forth, og spesielt rundt de to broene, kan du forvente en del trafikk med tankskip, og muligens marine fartøy, da Rosyth Shipyard, som har en god del oppdrag for marinen her borte, ligger lengre inne i ”bukten”. Du kan bli omdirigert her av Forth Navigation Control, hvis det er mye trafikk, så lytt godt etter på kanal 71, eller på den kanalen som du blir henvist til ( mest sannsynlig 20 eller 12).

Bilde

Bilde

Port Edgar Yacht Club

Port Edgar har alle tenkelige fasiliteter, med 300 faste plasser og 8 plasser dedikert til besøkende, tilsvarende Royal Quays i Newcastle, og har god kommunikasjon til Edinburgh, som er et ”must” når du er her borte. Mekka for handleturer (hvis du klarte å holde familien vekke fra The Metro Centre i Newcastle), og har jo også mye kulturelle plasser å besøke, samt den gamle festningen som dominerer bybildet. Et annet ”must” er Queesferry Sealife Centre, på den andre siden av bukten (North Queensferry), som har et nettverk av tunneler hvor en kan observere haier og annet sjøliv. Mating av Selene er jo også et høydepunkt, og hvis du er litt vågal, så kan du kanskje forhåndsbestille ett dykk for å svømme sammen med de større skapningene. Ellers så er vi jo nå i Skottland, så her begynner ”The Whisky Trail” ... noe jeg ikke anbefaler å starte her, men vent til du er litt lengre Nord, hvor du har 64 Whisky destillerier innenforbi en to timers radius med bil....

Edinburgh linker kan dere vel finne selv går jeg ut fra ....

Her er også starten på Firth / Clyde Canal, som knytter Edinburgh og Glasgow sammen med en navigerbar vannvei, via The Falkirk Wheel. (kommer tilbake til det mot slutten hvis det er av interesse).

Bilde

Mer informasjon her!

Vel, blir vel nødt til å jobbe litt nå, så får fortsette reisen nordover en annen dag.....

Dette var jo litt gøy, så tar en liten til i dag.....

Ok, så skal vi legge ifra kaien i Port Edgar 56 00’,00N – 03 24’.3W, og ta turen nordover...

Samme prosedyre for å folrlate Forth Navigation Control som når du kom inn, men denne gangen legger du kursen mot Fife Ness 56 15’.95N - 02 30’39W og opp mot Montrose 56 42’.10N – 02 22’40W, som er den første havnen du kan komme inn til med 24 timers tilgang.

Det er et par havner som er gir godt ly i N, NV, V og SV vind gode og lune, men tørker ut på lavvann, så må kanskje legge seg på svai og krever godt anker og ankervakt, disse inkluderer Methil, som er bare litt Nord for Edinburgh, Anstruther, Tayport (Dundee) og Arbroath. Arbroath er koselig og verdt et besøk, men regn med å være landfast rundt lavvann + - 3 timer. Montrose er en koselig, men ganske travel og typisk havneby, og ønsker reisende velkommen. Havnen kan være litt urolig da det er en del trafikk med større båter, samt at tidevannet renner ganske hurtig (opp til 6 knop). Så sørg for at du bruker ordentlig, eller dobbelt tauverk.

Montrose Harbour Control på kanal 12 eller alternativt 16, og telefon nummer 00 44 1674 675 530

Innseilingen begynner med Skurdie Ness Fyrlykt

Bilde

og videre innover... til havnen..

Montrose

Etter Montrose setter du kursen mot Stonehaven, som er en liten koselig landsby ved havet rett sør for Aberdeen. 56 57’.69N – 02 11’,11W. Indre havnen tørker ut ved lavvann, men ytre bør være OK for opp til 1,2 meter på laveste lavvann (sjekk tidevannstabellene). Kontakt Stonehaven Harbour Master på kanal 11, eller ring mobilen 00 44 7882 702 831 evt. 00 44 1569 762 741. Stonehaven har eget 50 meter utendørs svømmebasseng med oppvarmet saltvann, og har selvsagt nok av golf muligheter, god mat og en fin strand og ligger i skyggen av Dunottar Castle.

Bilde

Dunottar Castle

Stonehaven

Bilde

Videre nordover går turen forbi Aberdeen 57 09’.31N – 02 01’,96W, som vi ikke går inn til, da denne havnen er utrolig travel, og du bør ikke regne med å bli godt mottatt her, da de ikke oppfordrer båtturister. Utrolig mye supply skip og annen kommersiell trafikk, samt at ”gjeste” bryggen er rett ved siden av fiskerimottaket, så personlig så ville jeg styrt vekk fra denne, og satt kursen mot ”The BlooTun”, Peterhead 57 29’44N – 01 45’75W, hvor det er en god marina som venter.

Bruk Stonehaven eller Peterhead som utgangspunkt for besøk i Aberdeen som har en fascinerende historie, og er svært rik på minnesmerker osv. Dessuten kan det kanskje være passende nå med en liten svipptur hjem til gamle landet som bare er en 55 minutters flytid vekke.

På vei opp mot Peterhead, så vil du gå forbi Slains Castle, som er svært imponerende og var visstnok en inspirasjon for Bram Stoker som skrev historien om Dracula.

Slains Castle

På høyvann kan du legge til i Port Errol, i Cruden Bay, ellers så kan du fortsette opp til Peterhead, hvor det er gode transportmuligheter til og fra alle områdene rundt Aberdeen.

Ta kontakt met Peterhead Harbour Radio på kanal 14 når du er 1 NM ute, for å få tillatelse til å komme inn i havnen. Marina kontoret finner du på 00 44 1779 477 868, hvor stort sett alt som behøves kan arrangeres. Og det som ikke kan gjøres av dem, kan du spørre meg om.Bilde

Peterhead

Peterhead 2

Vel, vi har nå dekket rundt 220 NM i løpet av en dag, så kutter ut her for i dag (samt at dere har sikkert fått nok av meg i dag allikevel...), men vil forsøke å fortsette i pausen min i morgen...

Vi har jo nå et utmerket utgangspunkt for å begynne reisen innover Morray Firth, mot Inverness, via en god del koselige plasser, deriblant Pennan Bay, hvor deler av Filmen ”Local Hero” ble tatt opp...

Bilde

Kunne ikke Teknisk/Skipsråd, ha laget en ny boks i Havneforum, eller flere.

Scotland

Shetland

Orkenøyene

f.eks.

Så kan jo dette flyttes over dit når Divemaster er ferdig.

:seeya:

For dette er flott greier. Helt topp Divemaster.

Håper at du kan ta turen igjennom kanalene også.

selv om jeg vet du ikke skal den veien.(hvis det blir tid før sommeren.)

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Anar ikkje kva arbeidsgjevar og jobb du har (kanskje eit eller anna med dykking...?). Får du gjort alt dette i arbeidstida?

Håpar ikkje du går ned i inntekt...

Uansett, for ein som sit heime med feber (og verken kjem seg på sjøen eller jobb), har dette vore spennande leksjonar.  Takk igjen!

Jobbe i oljå ... så lide me dykking.... men 1 time et lønsj e for møye, så bruge litt av den ... et par ting har eg hatt fra egen reise, annet e me referanse dokumentasjonen min (nå de e nærmare ka eg gjørr her borte)... Bare koselig å legga inn någe så e av interesse for folk, samtidig så de e litt annerledels....

Fant dette på den ene linken.

Antar at denne serien med programmer allerede er sendt.

Noen som så noe av dem ?

The Auk is a beautiful 42-foot Colin Archer-type ketch, with accommodation for eight, but which can be easily sailed by two. In the spring of 2003, she was thoroughly overhauled and re-equipped for a cruise along the Atlantic shores of the British Isles and up to the Faeroes. During the summer of the year the

Auk was the star of an 8-part TV documentary series to be shown on Channel 4 and National Geographic in the autumn of 2004. The Colin Archer-type ketch the Auk is now for sale.

:confused:

Link hvis noen vil lese mer, den selges for 125000£ veldig godt utstyrt.

http://www.shiantisles.net/auk/index.html

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Forlater nå, Peterhead 57 29’44N – 01 45’75W, og beveger oss litt Nordover før vi legger kursen nesten rett Vest mot Inverness. Vi runder attray Head 57 36’.61N + 01 49’.03W, og setter kursen mot Kinnaird Head 57 41’.87N – 02 00’,26W, forbi fraserburgh, som er en travel fiskehavn, men kan godt brukes som havn... man må bare være beredt på mye trafikk.... og kort etter det svinger vi innom Sandhaven og eller Rosehearty, som er fine plasser å dykke på, og koselige plasser å besøke. Vær litt obs på tidevannet her, da begge havnene tørker delvis ut, og kan du finne ly bak moloene. Ingen av disse plassene er verdt å tenke på for overnatting, med mindre det er en nødhavn, da Nordlig vind kan gjøre dette området svært ubehagelig.

Sandhaven

Rosehearty

Bilde

Når vi forlater Rosehearty, legger vi kursen videre Vest mot Pennan Bay, som kun er 5 NM Vestover. I Pennan deler av Filmen ”Local Hero” ble tatt opp...

Pennan er en liten landsby som er nesten umulig å oppdage med mindre du vet at den er der, da den er omringet av bratte klipper, og har kun en liten, men godt beskyttet havn.

Bilde

Landsbyen er stort sett bare en liten stripe av hus, men har alt som du har behov for i et raskt besøk rundt lunch, med eget fra et hotell med bar og serverer faktisk svært gode måltider.

Pennan

Bilde

Videre Vestover så kan en nesten velge å vrake i gode havner for overnatting. Macduff-Banff 57 40’.25N – 02 30’,03W, er jo kjent for den årlige seilasen mellom Stavanger og Banff (VHF kanal 12 / 16 for Macduff og Kanal 14 for Banff som er kun på deltid.... jeg hadde valgt Mcduff...tel 00 44 1261 832 236), og er en trygg havn å legge båten i, når man begynner på ”Whisky-reisen”. Macduff har sitt eget Akvariumsom ungene kanskje vil besøke, mens en 30 minutters biltur vil bringe besøkende til ett av flere destillerier. Det destilleriet som i nærheten vil gi best uttelling er Glenfiddich, Bilde

som virkelig er verdt et besøk. Vi befinner oss nå midt i smørøyet for Whisky som er deler av hva Grant familien la til rette ... myk og rund i smaken, Single Malt, og generelt en ganske lett Whisky (Glenfiddic, Glen Grant, Glen Morangie osv.). Og enhver som tenker på å forlate denne plassen uten å besøke minst ett av de 60 tilgjengelige destilleriene ( for opplevelsen selvsagt), vet ikke hva han/hun går glipp av.

Andre plasser som er verdt å ta inn på vei mot Inverness er Whitehills 57 40’.80N – 02 34’.87W, kanal 14 eller 16 (tel 00 44 1261 861 291

Buckie 57 40’.84N – 02 57’63W, VHF kanal 12 eller 16, tel 00 44 1542 831700

Lossiemouth 57 43’,41N – 03 16’,63W, VHF kanal 12 eller 16, tel 00 44 1343 813 066

Alle disse havnene gir god ly i stort sett all slags vind, men kan være litt utfordrende å komme inn i på lavvann og i sterk Nordlig vind. Alle har rundt 1,3 – 2 meter minimum dybde (på laveste lavvann), så bør være lett tilgjengelige under normale forhold. Tidevannstabeller er stort sett et must på denne kyststrekningen.

Det er en mengde med småhavner her også, slike som Cullen, Portknockie, Findochty, Gardenstown osv., som er verdt en liten omtur, men disse har ikke samme fasiliteter som de som er nevnt ovenfor.

Vel... det var pausen min i dag, så får bevege oss inn til Inverness (med slusene og kanalen) litt senere..... men fra nå av bør vi nok holde øynene åpne for delfin-familiene som holder til her inne....da de elsker å leke rundt både seil og motorbåter...

Satt hjemme på Randaberg nå og gledet meg til og logge inn for og lese videre! Satt hos mine svigers på sandnes sist helg og leste veiatlas fra skottland og var kjempe "syge" på og frakte gamle mørebasen over og reise litt på nordvest kysten av skotland! Kjempe artig lesing dette divemaster!

:cheers:

Redigert av Sabeltann (see edit history)

Satt hjemme på Randaberg nå og gledet meg til og logge inn for og lese videre! Satt hos mine svigers på sandnes sist helg og leste veiatlas fra skottland og var kjempe "syge" på og frakte gamle mørebasen over og reise litt på nordvest kysten av skotland! Kjempe artig lesing dette divemaster!

:cheers:

Bare koselig ... Vi er jo ennå på østkysten da, men Mørebasen er en kjempebåt for kanalene og vestkysten da ... så ikke en dum ide og kan lett gjøres.... eller kanskje jeg skal tilby helgeturer i båt til våren 2005 ? Hva med Whiskytrail for Nordmenn via vannveien ombord i 45 foteren vår ?? :lol:

Hej Divemaster!

sitter her o följer med på kartet...uppfattade jag deg rett, när du säger att det saknas

bra hamnar som kan angöras 'i alla väder o tidvann' mellan Peterhead og Macduff

(undantaget Fraserburgh, som er en travel industrihavn,som går att anlöpa!)

S/Y Gunga Din

Hej Divemaster!

sitter her o följer med på kartet...uppfattade jag deg rett, när du säger att det saknas

bra hamnar som kan angöras 'i alla väder o tidvann' mellan Peterhead og Macduff

(undantaget Fraserburgh, som er en travel industrihavn,som går att anlöpa!)

Yup... det er desverre fakta ..... ca 20 - 30 NM uten god havn ... vel du kan ta Roseharty .... men den kan bli litt t;ff innseiling i sterk nordavind .... frisk bris / kuling ... kanskje jeg skal sitere vindsyrke som lager vanskeligheter i de neste innleggene.... rundt 1 time for oss for 20 NM....

Yup... det er desverre fakta ..... ca 20 - 30 NM uten god havn ... vel du kan ta Roseharty .... men den kan bli litt t;ff innseiling i sterk nordavind .... frisk bris / kuling ... kanskje jeg skal sitere vindsyrke som lager vanskeligheter i de neste innleggene.... rundt 1 time for oss for 20 NM....

Med respekt å melde (som vår statsminister bruker å seie), 20 - 30 Nm er ikkje nokon stor distanse. Verforholda er ganske stabile i disse traktene. Har kun vore der ein gong, med seilbåt for nokre år sidan.

Det eg hugsar mest frå turen frå innseglinga til Inverness, var ein vhf-situasjon for å hjelpe ein svenske. Halberg-Rassy 312 med grøn motor måtte slepast 70 - 80 nm til Inverness. Volvoen var gåen. Dei starta turen til middelhavet med å skifte motor i Inverness. Traff dei seinare igjen på veg ut mot Biscaya, dei med ny motor. Vi hadde venta ei veke på ny generator i Cork (sør- irland)

Med respekt å melde (som vår statsminister bruker å seie), 20 - 30 Nm er ikkje nokon stor distanse. Verforholda er ganske stabile i disse traktene.....

Enig med dette, og dette er en helt annen kystlinje enn Norges Skjærgård ... Når vi kommer over til vestkysten av Skottland og opp til Orkenøyene, så har vi mer likheter. Forskjellene kan jo feires like godt som likhetene.. :wink:

Ok, nå går turen fra (etter destilleribesøk) Macduff 57 40’.25N – 02 30’,03W og videre vestover... innover Morray Firth. Whitehills, 57 40’.80N – 02 34’.87W, kanal 14 eller 16 (tel 00 44 1261 861 291

, som jeg nevte tidligere er en fin plass å besøke..., og er en særdeles god havn. Desverre er stakene langs moloen litt slitte (viser faktisk ikke på dette bildet), så kan være litt vanskelig å se i mørke. Innseilingen er trang, men gir utmerket ly i stort sett alslags vær.

Bilde

Whitehills

Rett etter Whitehills, har vi en liten plass som heter Cullen 57 41’.63N + 02 49’.29W som har en rik historie med smuggling og alt som en kan tenke seg i seilskute tiden. Samt at Cullen er opphavsstedet til en av de Skottske delikatessene, Cullen Skink

Bilde

Cullen

Havnen tørker ut på lavvann, men en liten svipptur innom et par timer før, og etter høyvann er absolutt verdt omveien.

Du kan jo også tenke på en tur til Portknockie 57 42’,28N - 02 51’,79W, som har tilgang 24 timer (Deltids hanvnesjef 00 44 1542 840 833) i døgnet med rundt 2,5 meter dybde på laveste lavvann i den ytre havnen. Dette er faktisk en av de beste havnene på denne siden av Morray Firth, og deler mye av historien med Cullen

Bilde

og gir lett tilgang til Whisky trails og landsbye Keith, hvor mye historikk og annet kan oppleves. Deriblandt er Keith hjemmet til Baxter, som har et besøkssenter som er verdt å gå innom.

Buckie, 57 40’.84N – 02 57’63W, VHF kanal 12 eller 16, tel 00 44 1542 831700, har også god tilgang, men er mer en fiskelandsby , med plass for ganske store båter .... Bilde

men er et fint utgangspunkt for Delfinsafari, med mindre du vil gjøre dette med egen båt.

Etter Bucke, kommer du til Lossiemouth 57 43’,41N – 03 16’,63W, VHF kanal 12 eller 16, tel 00 44 1343 813 066

Bilde

Lossiemouth

som har sin egen historie i linje med Cullen og Portknockie.

Jeg kan ikke hoppe over Burghead 57 42’,06N - 03 30’,02W, Burghead Radio på VHF kanal 14, som er den beste havnen i sterk østlig vind, med 0,6m i innseilingen og 1,4m på laveste lavvann inne i havnen.

Bilde

Burghead

og har historie som går tilbake til vikingtiden..... så kanskje noen vil finne fjerne slektninger her.

Det er også verdt å nevne området her, Morray Firth, er hjemmet til rundt 130 delfiner, som stort sett er lekne, og liker svært godt å leke rundt sjøfarende i dette området.

I neste episode, så blir vi å forberede oss for innseilingen til Inverness, som er litt grunn, så tidevannet bør passes på, men da vi er ganske nært, så vil ikke 5 knop hastighet med båten by på de store problemene med planleggingen. Jeg kommer til å gå inn til Inverness, og legge meg i marinaen, før jeg begynner å ta kontakt med vaktene til slusene og hvor jeg må passe på at jeg kommer meg inn rundtomkring samme tid som broene åpnes.... hvis ikke så må jeg forberede meg på litt venting, som kan bli dyrt, da en av landets største skipshandlere, Gaelforce, har varehuset og butikken rett ved elvemunningen.... nå må jeg lese litt i bøkene mine, før jeg går videre, men håper at turen langs Sørsiden av Morray Firth har gitt dere litt interesant lesestoff... Det blir en god stund før vi kommer tilbake til Morray Firth, da vi nå er på vei inn mot The Caledonian Canal, og håper på å treffe på Loch Ness monsteret blandt annet, samt at vi bør forberede båten for en tur i sluser, som byr på sine egne utfordringer.... mer senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...