Jump to content

Skottland og båtliv

Divemaster

Recommended Posts

:cryin: 

Ingen rapport ifra skottland i dag! dagen er ødelagt!! :cryin:

:wink:

Sorry !!!!! ... 06:40 ABZ - LHR .... Venter på returen ...og hejmme om et par timer, så lang dag .... :cryin: .

Leter også etter en 2"x4" ca 1/2 båtlengde + , som jeg kan ha bruk for i slusene...... :crazy:

Mer før helgen....., men først skal jeg ha en liten :cheers: ... senere i kveld...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

det kan jo være han måtte arbeide  litt.....

kan være han er i båten og skur på maskinene

eller  noe annet.

:santcheers:

jada ... i London ...... skal ned igjen rundt 10 Januar :cool: , så kan jo kose meg en ekstra dag på messen da ....

Desverre så blir det ingen skruing før helgen ... men da skal man sjekke et par andre ting, så kan være 2 x 385, eller 410 SHP etter Jul ..... men får vente litt før dette blir bekreftet... :santcheers:

Sorry !!!!! ... 06:40 ABZ - LHR .... Venter på returen ...og hejmme om et par timer, så lang dag .... :cryin: .

Leter også etter en 2"x4" ca 1/2 båtlengde + , som jeg kan ha bruk for i slusene......  :crazy:

Mer før helgen....., men først skal jeg ha en liten  :cheers:  ... senere i kveld...

Trenger vel ikke reise til LONDON for og finne en 2" x 4" ?

hvorfor så lang ?

Blei litt forveden nå ?

Hvorfor ikke en 2" x 6" 3 meter lang. ?

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Trenger vel ikke reise til LONDON  for og finne en 2" x 4"  ?

hvorfor så lang ?

Blei litt forveden nå ?

Hvorfor ikke en 2"  x 6"  3 meter lang.  ?

Neida ... kan sikkert finne i Skottland også .... 2" x 6" fungerer også .... og hvor mye av båten fendrer du av .... skal legges utenpå fendrene slik at en kan fendre av skikkelig, og at fendrene ikke går mellom bjelkene i slusene / kaiene..., men planken/bjelken dekker området mod kai/sluse siden, og fendrene fremdeles tar presset mot skrogsiden... skal lage tegning i morgen....

Vel, jeg kan visstnok ikke ta noen friheter her med å forsøke å jobbe gjennom en lunch pause, .... det kommer ikke til skje igjen ... :blush:

Uansett, vi var visstnok i Burghead 57 42’,06N - 03 30’,02W, og hadde fått tak i en 2” x 4” eller 6” bjelke-bit, eller to, avhangig av skrogfasong. Har boret et par hull i den, slik at vi kan henge den/de utpå fenderene når vi går inn i kanalene, eller ligger ved en litt dårlig brygge.

Vi hopper lett over havnen i Findhorn 57 39’,64N - 03 37’,47W, da denne er litt vanskelig, men det betyr jo ikke at plassen ikke skal besøkes, så her er en oversikt om hva du bør holde deg til...

Bilde

Hvor du kan se den dypere kanalen, som ikke tørker ut, litt utforbi den ene av steinbryggene. Du finner også en del informasjon om Findhorn her. Findhorn

Jeg hopper over Nairn, og legger kursen mot Inverness, 57 29’,73N - 04 14’,17W, Inverness Harbour Office på VHF kanal 12, tel 00 44 1463 715 715, og prøv å få en plass i Longman Yacht Haven, som har fire faste plasser for besøkende opp til 40 fot +, eller alternativet blir å ligge langs en an havnens brygger, hvor du også vil finne bruk for bjelkene våre. Longman Yacht Haven er i utløpet av Elven Ness, og er nesten midt i sentrum. Samt er en kort 15 min gangavstand fra Gaelforce, som nevnt tidligere, samt at det er god tilgang til de fleste fasiliteter du kan ha behov for. Inverness har overraskende gode shoppingmuligheter, og er en overkommelig og koselig by.

Bilde

Inverness

Innseilingen til Inverness kan være litt vanskelig, med relativt grunne forhold og tidevann som renner opp til 5 knop, men med gode tidevannstabeller, så skal ikke dette forårsake noen problemer, på verken høy eller lavvann. Regn med å legge kursen litt nord for Meikle Mee (Grønn flytestake.... stor..), FL G 3s, 57 30’,25N - 04 12’,03W, runder denne og legger kursen 270 T for 074NM til Longman Pt., og under Kessock Bridge...

Bilde

Det skal være ganske gode dybdeforhold her, men vær litt obs på at utforbi kanalen, så blir det fort under 2m, og sidene, spesielt Sørsiden er veldig grunn. Også verdt å merke seg er at forskjellige fiskeredskaper, og farmer er her inne, spesielt sør for Avoch. Longman Pt har et stort fyr, Fl WR 2s 7m, som skal være synlig fra rundt 4 - 5 NM, og kanalen inngangen til Inverness er dekket med FL G 2s og QR innover, som går over til QG og Fl R 3s ved Longman Yacht Haven. På dagtid, så kan det være godt å ha notat om hva man skal seile forbi og krysse dem av etter hvert, da det er ganske langgrunt her, og en kan lett hoppe over en stake.

Når du er i Inverness, så kan du besøke plassen hvos Slaget på Cullodden stod

Cullodden

og en god del andre severdigheter. Ikke tenk på å besøke Loch Ness Senteret fra her, da du vil betale ekstra for turen innover, samt at det er mye kjekkere å seile på Loch Ness inn mot besøksenteret, som forresten har informasjon på Norsk. Dette med mindre du vil ha en liten kanal sightseing før du tar reisen selv.

Nå er den rette tiden for å gå gjennom båten før du skal inn i Caledonian Canal. Når du er inne i det første bassenget, så vil du ha en inspeksjon av fartøyet ditt for åpenlyse feil... slik som gass systemer, drivstofflekkasjer, elektrisk system og forsikkring. Minimum forsikkring her er tredjepart med dekning for £ 1 MILL !!!! Hvis du ikke har sertifikat med, så kan du bare snu her.... vel la oss være ærlige, du slippes ikke videre. Før du legger fra kai i Longman, så er det best å sjekke tidevannstabellen, da innseilingen vanligvis ikke er åpen 2 timer før og etter lavvann. (strømforholdene blir vanskelige).

Du bør også ringe Clachnaharry Sea Loch (forsøk å uttal det etter destilleri besøk), på 00 44 1463 713 896, og Canal Office 00 44 1463 233 140, for å sjekke kanaltrafikken, og når det er mest hensiktsmessig å begynne reisen innover kanalen.

Når tiden er inne, så legger du fra kaien i Longman og går utover mot kessoch Bridge igjen, men denne gangen tar du en sakte sving mot Babord (pass på langgrunnen etter fyrlykten, så gå langt ut i ”Kessock Road”). Hold båten sånn noenlunde midt i denne passasjen, inntil du har en relativt rett innseiling til inngangen til Caledonian Canal, 57 29’,44N - 04 15’,84W, og den første slusen som er ganske stor.

Bilde

og inn i det første bassenget hvor inspeksjonen kommer til å bli tatt....

Bilde

Her vil du også få god informasjon om hva som er prosedyrene på kanalen, hvem du skal kontakte, når osv., samt at gode kart osv., er tilgjengelige.... men disse har du jo selvsagt anskaffet på forhånd...

Generelt så er Caledonian Canal 60 NM, hvor 22 NM er kanaler, og resten er på innsjøer. Kanalene knytter Loch Ness, Loch oich og Loch Lochy sammen. Dette er også en del av et hydroelektrisk anlegg, så vannivå kan variere. Selv om vannivået varierer, så har det liten praktisk betydning for oss, da maks størrelse for fartøyer er 45 Meter lang, 10 meter bred, 4 meter dyptgående og maks mastehøyde på 27,4 meter.

Bilde

Det er totalt 29 sluser på reisen, og du vil gå oppover til 35 meter over havet, før du beveger 0 nedover igjen. I kanalseksjonene er fartsgrensen 5 knop, og en vanlig seilas tar minimum 2 dager... og noe mer om sommeren når det er mye trafikk. Du skal også under 10 sving-broer, hvor trafikk på veien har forkjørsrett, og du må ikke forsøke å gå under en av disse (selv om du kan) uten å ha fått klarsignal av personen som passer på broen. Kontaktdetaljer og prosedyrer for hver bro og sluse er en del av pakken du får i innseilingen. Bare glem broer osv... under rushtrafikken... da kan du likegodt sitte med en kald (brus) å vente en time eller to...

Når du går gjennom slusene kan det være godt å ha lange tau som dobbles opp, slik at de kan justeres etter hvert som båten beveger seg opp/ned, samt at du må fendre godt av på begge sider, da du mest sannsynlig ikke vil være alene i slusen. Regn med at det blir en del bevegelse når vannet fra slusen først blir sluppet inn, og hold øye med de andre båtene i slusen... tenk først på din båt, men ikke glem de andre.... det er vanlig å hjelpe, hvis noen har få, personer ombord, eller kommer i vanskeligheter... Det koster litt penger å bruke kanalen.... ca GBP 15 per meter for en 8 dagers, enveis reise (10,50 for retur), men som jeg kommer til å beskrive i løpet av de neste postene, er det en veldig minne-rik tur tvers gjennom Skottland med fine opplevelser, som ender med ”Neptunes Staircase” ned mot Fort William på Vestkysten.

Bilde

Ha en god helg, for nå vil jeg skru litt på mine "lille grønne..."..

Redigert av Divemaster (see edit history)

Flott

men en kommentar

"lille grønne"  du mener "diseldyra"  men jeg tenkte på  "en lille en"  grønn Tuborg.

så feil kan en ta..

Ha en flott helg over there.

Vel ... da ville jeg vel brukt "skru av toppen av en lille en...."... som jeg muligens kommer til å gjøre i kveld .. :cheers: .. i morgen blir det fler dyser å sjekke, samt at jeg kanskje vi ta en tur rundt babord maskin også ... uansett, så blir det fortøyningssjekk og sikkring, da jeg skal til Stavanger på Lille Juleaften, og vil sørge for at alt er trygt og godt ombord for de neste 10 dagene....

God helg...

Det her er helt super.........................jättekul läsning !

i kväll får det bli en Singlemalt o mer surfing på dine linker Divemaster   :cheers:

Bare koselig .., men ikke glem familien... sitter med en Macallan selv nå, og lenkene burde gi noen hint om hva som finnes her... jeg er bare navigatør og kan hinte mot interessange ting.... mer i Caledonian Canal senere ... Redigert av Divemaster (see edit history)

i kväll får det bli en Singlemalt .............

Glemte å spørre... hvilken ??? Vi kan jo planlegge et besøk på destilleriet... med mindre vi allerede har passert.. :cheers:

så det fikk bli Dalmore.......istellet.......ganske bra den oxo!  :smiley:

OK... en Whyte & Mackay... da får vi besøke dette etter vi har tatt runden ... slik som et "highligh" etter rundturen vår... :cool: , men det blir din jobb å minne meg på at vi skal innom.. rikere i smaken ennen Glenfiddich, men dog ganske rund ... prøv en Macallan .. min 10 år, Dalwhinnie, eller en Balwinnie... du vil like disse.... dessuten kan du jo velge litt fra kartet her, og Speyside (Glenfiddich osv har eget kart...) .....

Bilde

Mye godt på disse kartene ja. Islands synes jeg smaker litt "saltvann og tobakk" (som Lagavullin), mens de mer runde finnes litt lenger inn i landet. Min favoritt er The Balvenie Doublewood 12 years. Rødig og litt søt etter å ha ligget på portvinsfat et par år.

Bilde

Inntill vi får større båt nøyer jeg meg med å seile på den delen av vannet i Scotland :santcheers:

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Hade en flaske Macallan i våras, men det var något feil på den............

innehållet bare försvann, tror det dunstade vekk !  :yesnod:  :nonod:

Bowmore er favoriten

Har en tildens til å forsvinne... det er jeg enig i ... vel vi får ta en tur til Bowmore destilleriet da....men kan ta litt tid, da det er et lite stykke... men den som venter, venter ikke forgjeves.... :wink:

Mye godt på disse kartene ja. Islands synes jeg smaker litt "saltvann og tobakk" (som Lagavullin), mens de mer runde finnes litt lenger inn i landet. Min favoritt er The Balvenie Doublewood 12 years. Rødig og litt søt etter å ha ligget på portvinsfat et par år.

Inntill vi får større båt nøyer jeg meg med å seile på den delen av vannet i Scotland :santcheers:

Islands bruker tang for å tørke malten, som gir en spesiell smak... men OK hvis en gjør det riktig... kom over her, så skal vi lære deg....... da det er rikheten i smaken som skal kjennes...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...