Jump to content

Skottland og båtliv

Divemaster

Recommended Posts

Vi får bare håpe at Høibråten ikke er på forum med all den alkoholreklamen som kommer her..................:confused:  :wink:  :wink:

Vel, er ikke ren reklame.... borsett fra ett lånt bilde. :rolleyes: .. en kan ikke komme vekk fra at dette produktet er en stor del av den Skotske ekportvaren, og utgjør mye av historien og kulturen..... fra den gangen Klanene drev med dette ulovlig, sloss om de som var best til å utføre jobben, og opp til den dag i dag, hvor det er en storindustri.... vel det er ihvertfall mitt synspunkt, og hvis noen vil at jeg skal unngå disse varene i min beskrivelse av reisen rundt dette landet, så har jeg ingen problemer med det, samt å fjerne denne informasjonen fra tidligere innlegg.... :wink: ... men jeg hadde vel håpt at litt berikelse, ikke betyr at jeg oppfordrer til alkoholinntak .... :flag:

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Kunne ikke Teknisk/Skipsråd,  ha laget en ny boks i Havneforum,  eller flere.

Scotland

Shetland

Orkenøyene

f.eks.

Så kan jo dette flyttes over dit når Divemaster er ferdig.

Kansje Vi som leser o följer med Divemasters berättelse kan hjälpas åt o legge in havn för havn i

Havneforumet ! Divemaster har en stor uppgift bare i att skriva o berätta....

kansje vi skulle börja redan nu o legge in, annars blir det ju ett kjempejobb på slutet !

Men 'Teknisk' vi behöver en rubrik -Scotland-

en annan sak med Havneforum, jag tycker att det blir lite svåröverskådligt när havnarna ligger

lite 'huller om buller' :crazy: hade det varit möjligt o 'lime' fast inleggen på denna sida så att

havnarna stod i någon slags ordning?? :smiley:

S/Y Gunga Din

Jøss !!! En dag har gått, og dette emnet var på side 3.....men har blitt lest ganske mange ganger, så vet jo at noen følger med på denne turen...

OK, sist så var vi jo I Clachnaharry, som er innseilingsslusen til Caledonian Canal, 57 29’,44N - 04 15’,84W, og har fått med oss informasjonen som vi trenger for seilasen vår... vel så mye seiling blir det vel ikke, men bruker det ordet allikevel....

Når vi har kommet inn forbi slusen, og forbi den første svingbroen (se ett av de tidligere bildene) og gjennom nok en sluse, så er vi i Muirtown Basin, hvor det er en liten marina, Seaport Marina 00 44 1463 233 140. Denne kan jo også brukes som en alternativ base for Inverness og Longman. Her er det rundt 15 minutter spasering inn til Inverness sentrum, så vi har ikke reist så langt med båt.... det er mer en stor ”U” som vi har gjort.

Etter Muirtown Basin, har vi nok en svingbro, og 4 sluser (Muirtown Locks) som vi skal passere.

Bilde

Bilde

når vi har blitt løftet opp rundt 10 meter i disse fire trinnene, er vi klare for vår første tur i kanalen.... kanskje kun en kort en, da Caley Marina, 00 44 1463 236 539, kun er et lite stykke oppover ...

Bilde

Videre oppover, kommer du raskt til slusen, Docharroch Lock, som indikerer slutten på den første kanalseksjonen, og etter denne, så blir vi å seile i Loch Ness...

Bilde

Kjempefin plass til å stoppe for et måltid... enten selvlaget eller kjøpt i den lokale restauranten ... Vær litt obs på at i sommermånedene kan dette området være ganske travelt med turister og leiebåter ..

Bilde

Hvis du ønsker å bruke ankeret for kvelden, kan du reise et par NM videre opp til Dores Bay, som er et nydelig sted til å tilbringe kvelden...

Bilde

...hvor vi kan skimte Urquhart Castle i skumringen, hvor Nessie mang-en-gang skal ha blitt sett.... så hold et øye med hva som foregår her og rundt båten... og for all del, ikke glem kameraet i tilfelle....

Bilde

Loch Ness

Fra Dores Bay, er det kun en kort tur diagonalt over innsjøen til Temple Pier, nær Drumnadrochit, hvor Loch Ness besøkssenteret er.

Drumnadrochit

hvilket er verdt et besøk. Senteret gir en kjempekoselig og spennende reise gjennom tiden, og de undersøkelsene som har blitt gjort gjennom tidene for å finne monsteret i innsjøen. Dette er et ”must”, og er like interessant for liten som for stor. ... Urquhart Bay er en fin plass å ligge med båten mens du er på senteret, samt at ruinene til Urquhart Castle gir unike fotomuligheter ... du kan jo tenke på dette bildet, med båten deres i bakgrunnen....

Bilde

Vi har nå bare begynt på reisen i Loch Ness, og du kan finne mer om hva som finnes rundt denne innsjøen Her

Etter det, beveger vi oss diagonalt igjen til Foyers Bay Foyers Bay

Og deretter ned til Invermoriston

Invermoriston

og Fort Augustus

Bilde

hvor vår neste bro og sluse er, og som indikerer slutten på vår reise på Loch Ness.

Bilde

Herifra går turen gjennom et kort kanalstrekk, to sluser og under en bro, gjennom et nydelig skogslandskap, som er en opplevelse i seg selv når en tenker på at man er ombord i en båt...

Slusene er Kytra Lock og Culloch Lock, som tar oss til innsjøen Loch Oich, og stort nærmere midtveis kommer vi ikke. Det er vel nå på tide å legge turen i ro for et par dager her i Fort Augustus og la Julen ta over....

Jeg vil fortsette reisen vestover ved en senere anledning... etter julefeiringen, og håper at dere kan tilgi meg for å forlate dere her.

Ønsker dere alle en riktig god og fredfull jul!

Artig.

Jeg har tilbrakt litt tid i Drumnadrochit.

Må innrømme at jeg er medlem av skaren som har vært utpå i jakt på ormen bevæpnet med heavy hydroakustikk.

Fant ikke noen orm vi heller.

Endte opp med en sen session på Loch Ness senteret på kontoret til den meget engasjerte lederen for senteret. Han så akkurat ut slik en eksentrisk professor skal.

Whisky-avdelingen.

Det advares sterkt mot å prøve å sample seg gjennom utvalget av singles på hotellet ved siden av senteret. Det vil ta tid.

Store Norske Kullseilingskompani.

Må innrømme at jeg er medlem av skaren som har vært utpå i jakt på ormen bevæpnet med heavy hydroakustikk.

Fant ikke noen orm vi heller.

Det advares sterkt mot å prøve å sample seg gjennom utvalget av singles på hotellet ved siden av senteret. Det vil ta tid.

:lol:

..... har prøvd selv, men uten hell ... trenger mer tid for hele samlingen.... en uke sammenhengende burde være nok... :wink:

• 2 uker senere...

Hva med et innlegg som har med båtliv å gjøre.... dog i et annet land, men kanskje like interessant for det ?? :cool:

Som en fortsettelse av førjulsturen, så vil forsøke å få oss over på Vestsiden av Skottland, slik at vi kan begynne det nye året med saltvann under kjølen igjen...

Bilde

Med denne utsikten forlater vi Loch Ness ved Fort Augustus og går igjennom Kytra og Cullochy Slusene, forbi sving-broen, slik at vi ender opp i Loch Oich.

Bilde

som er et utmerket utgangspunkt for gangturer, og når en kommer opp i høyden kan en nesten se Nordsjøen til Nord, og Atlanterhavet til Syd, noe som gir gode muligheter for unike bilder på en fin dag.

Bilde

På Sydsiden av Loch Oich kan vi legge til for å ta et par spaserturer langs med ”The Great Glen Way” , før vi går igjennom den neste sving-broen og Laggan Slusen, som ender opp i Loch Lochy.

Hvor det ryktes at Loch Ness monsteret har en søster ... Lizzie

Bilde

Bilde

og i enden of Loch Lochy, i Achnacarry, har vi museet til Cameron Klanen som styrte i dette området for mange år siden... Samt at dette er en fin oppankringsplass hvor mang en fin spasertur kan starte.

Her

Og i enden av Loch Lochy har vi Gairlochy med en sluser og svingbro...

Bilde

Etter Gairlochy slusene og svingbroen vil elven dele seg inn i en del som er kanal, mens en annen er en fritteflytende elv.... det er vanskelig å ta feil her, og da elvedelen er svært grunn, så finner du det nokså snart ut....

Halvveis ned i denne kanaldelen kommer du til Moy Svingbroen, som du også må passere

Bilde

Før den siste delen av ”Western Reach” begynner, og vi kun har en kort tur til ”Neptunes Staircase” ved Copach.

Bilde

Bilde

som er imponerende som konstruksjon, og fascinerende med tanke på å ta båten ned....

Mer informasjon Neptunes Staircase

og videre til Copach Sea Lock VHF Kanal 74 eller 16, som er den siste slusen før vi får saltvann under kjølen igjen.... Tel 00 44 1397 772 249

Bilde

Copach ligger helt inne i Loch Linnie 56 48’.99N – 05 07’.07W, og hvor vi igjen må begynne å tenke på høy og lavvann, da slusen kun er tilgjengelig ved Høyvann + - 4 timer.

Vi kan legge til i Fort William, i skyggen av Ben Nevis (00 44 1397 703 881), fylle diesel i Copach (00 44 1397 772 249) eller i Lochaber Yach Club (00 44 1397 772 361), hvor stort sett det meste du vil ha behov for er tilgjengelig.

Heretter skal vi sette kursen Sørover, gjennom de Skotske Sea Lochs nedover mot Glasgow ....på innsiden gjennom Crinian Canal og ned mot Holy Island, hvor vi vender nesen Nordover på utsiden mot Hebridene og opp rundt Nordspissen av Skottland, Orkenøyene og Shetland. Heretter blir det også mer informasjon som har med navigasjon å gjøre igjen. Navner, fyr, posisjoner og navigasjonsvarsel, slik som begynnelsen av tråden startet .... samt noe informasjon av den væsken som blir foredlet en del her borte .... noe som kanskje vil starte en :discuss: , men som kun vil bli gitt med tanke på lokal informasjon vedr. severdigheter osv.... :cool:

Vel det får være nok for i dag, og ønsker dere nå et riktig godt og fredfylt nytt år. :newyearcheers::fireworks3:

Redigert av Divemaster (see edit history)

Eg drømme meg heilt vekk.  .....

e' 'kje de' ein av tingene her då??

Drømmen om båt, sol, sommer og det faktum at dette er i litt ukjente farvann gjør det kanskje mer spennende... nå er det jo snart 2005, og planleggingen av sommerferien begynner vel gjerne på denne tiden....

:newyearsign:

• 1 måned senere...

Vel, nå er det gjerne på tide med en liten seilas i den skotske skjærgården igjen...

Vi hadde lagt oss til ved Fort William så vidt jeg husker, nærmere bestemt Copach som ligger helt inne i Loch Linnie 56 48’.99N – 05 07’.07W,.... vel det var i hvert fall der jeg fant båten igjen.... Her

Hust at tidevannsforskjellen, etter kanalturen nå ligger på rundt 4 meter, så vi kan møte noen vanskelige strømforhold....

Vi reiser nå sørvestover, gjennom Corran Narrows 56 43.27N, 05 14.34W, mer informasjon, med opp til 6 knops tidevann, så sørg for å komme hit ved lav, eller høyvann... Bilde

Her blir Loch Linnie kun 200 meter bred, og dette kan være litt utfordrende hvis en treffer på tidevannet under ”full flood”. Et kjempefint lite hotell ved siden her, som er verdt et besøk .... men sørg for at du har et skikkelig anker med mye kjetting hvis du legger båten her for å gå på land her på Ardgour .. Mer info.

, kan stikke innom Loch Creran 56 32,14N, 05 25,22W, men vil ikke legge meg til her, da båter over 12 meter blir litt store her inne...., men verdt et besøk fra Oban, da de har et kjempefint akvarium her inne.... Bilde

Oban, 56 24 99N, 05 29,07W, VHF Kanal 12 / 16 ”North Pier”, tel 00 44 1631 56 28 92 for informasjon om de 20 faste besøkplassene. I Oban kan du da selvsagt finne det fleste og er et fint utgangspunkt for den videre reisen sørover.

Oban har også sitt lille destilleri av den lokale varianten av ”Aqua Vitae”, som er begynnelsen av Vestkystens spesielle Malt......, og Vestkysten kan også gi en helt spesiell naturopplevelse...

Bilde

Videre vil reisen gå til Cuan Sound, 56 15,84N, 05 37,47W, en fin plass å dykke forresten, men vær observang på tidevannet som kan nå opp til 6 knop gjennom dette trange sundet. God ankringsbunn på begge sidene av sundet for å vente på at tidevannet skal roe seg ned, og ankring i sundet er helt OK 2 timer + - høy / lavvann.

Og videre til Craobh Marina, 56 12,80N, 05 33,54, VHF Kanal 80, tel 00 44 1852 50 02 22, hvor båten vil være trygg et par dager ...

Bilde

Eventuelt, så kan vi legge til ved inngangen til Crinian Canal 56 05,50N, 05 33,38W, VHF Kanal 74, eller 16, som gjør at vi kan ta en snarvei uten å gå rundt hele Sound of Jura, som vi tar på veien Nordover igjen. Dette kommer til å koste rundt GBP 9 for hver meter, men kutter ut en lang reise rundt fastlandet.... Bilde

Bilde

Stopper her da jeg har et par møter ...... og fortsetter en annen gang...

• 2 måneder senere...

Synes det er synd om denne flotte og grundige presentasjonen fra det Skotske farvann blir liggende for langt bak.  Skulle ikke denne postingen linkes fra havneforum? "Til glede for nye lesere..."

<{POST_SNAPBACK}>

Heisan ... Takker!! Hadde nesten glemt denne.... Nå når det meste av hva jeg gjøre er gjort (div rom hjemme pusset opp, ferdigstilt restaureringen av bilen og båten er i brukbar stand, samt at det ser ut som at jeg har fått ny kontrakt som begynner i neste uke), så vil jeg fortsette på denn tråden litt senere. Tok deler av denne turen sist helg (Peterhead - Morray Firth inn til Whitehills) se Helgeturen. Samt at Caledonian Canal begynner nå å komme på timeplanen ... mest sansynlig over et par helger i Mai / Juni....

Ok .. vi var på vei gjennom Crinian canal, hvor arbeid med kanalen begynte i 1794 og kanalen ble åpnet i 1801 ... så vi har mye historie her....

Bilde

En må nok regne med minst 6 timers reise gjennom kanalen, men mest sanynlig så vil du bruke en dag på rundt 9 NM, 15 sluser og 7 broer som må åpnes.

Kanalen slutter i Ardrishaig 56 00 78 N, 05 26 62 W, som er rundt 45 KM fra Glasgow, hvor i sterk vind en kan legge seg på innsiden for å overnatte...Bilde

Vi er nå i halvveis inne i Loch Fyne, som er en av Skottlands dypeste fjorder, og kan velge om vi vil ta en tur inn mot Loch Fyne og Inverary .. Bilde

Inverary har et fasinerende fengsel museum som går tilbake til middelalderen, og frem til rundt 1830, og er vel verdt et besøk ... litt skremmende, men veldig lærerikt ....

Hvis en ønsker å ta turen utover (SørVest), så vil en lett tenke på å runde tuppen av West Kyle, å gå inn her opp på nordsiden av Isle of Bute, for å runde Nordsiden av Bute, ned til Marinaen på Rothesay 55 50 32 N, 05 03 08 W. Tel +44 1700 503842, VHF Kanal 12 (Rothsay Harbour). Her børe ne være obs på tidevansstrøm på rundt 1 - 2 knop når en manøvrerer..

Rothesay har mye historie i seg selv, og har også god fergelink inn mot Glasgow, for de som ønsker det.

Alternativ, og for en bedre havn (mindre fergetrafikk), kan du ta turen over til fastlandet og Largs 55 46 40 N, 05 51 84 W, Tel 00 44 1475 675333, VHF kanal 80, eller Inverkip, 55 54 50N, 04 53 00 W, tel 00 44 1475 521485, VHF Kanal 80, som er kjempeplasser for å ta en tur inn til handlemekkaet som finnes i Glasgow.

Bilde

Her ifra kan vi ta turen nedover langs fastlandet forbi Ardrossan og Troon, eller ta en liten tur over til Arran... eller oppover videre inn i Firth of Clyde, mot Holy Loch, Loch Long of Gareloch. Men hvis vi fortsetter inn her bør vi være litt observang på at Loch Long og Gareloch, er hjemmet til en del av den britiske marinen, så diverse krigsskip og Trident Undevannsbåter opererer her, og bør gies god avstand, samt at VHF kanal 16 MÅ overvåkes, hvor trafikkadvarsler blir introdusert ganske ofte.

Jeg tror at neste post får bli Sørover, og mot Troon.... med mindre noen ønsker å gå lengre inn i Clyde...

En må nok regne med minst 6 timers reise gjennom kanalen, men mest sanynlig så vil du bruke en dag på rundt 9 NM, 15 sluser og 7 broer som må åpnes.

<{POST_SNAPBACK}>

Bare et lite tips for Crinan kanalen. I motsetning til hvordan det det er i Caledoniakanalen, er slusene her manuelt opererte. Med mindre man har båten full av mennesker som kan hjelpe, kan det være litt av et styr å operere sluser samtidig som man skal ha sin egen båt igjennom. Da kan det være vel anvendte penger å leie en person fra kanalselskapet til å gjøre jobben med slusene for deg. Vedkommende løper fram og tilbake og sluser deg opp og ned, mens du holder deg ombord, hiver fortøyningstau opp, og håndterer de mens båten stiger/synker. Nå husker jeg ikke hvor mye det kostet, men selv et slunkent langturbudsjett tok seg råd til det, så veldig dyrt kan det ikke ha vært.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Det e rett før eg må spør "rederen"  om vi skal ta turen over i år.

Dette frister.

Hva koster en "rimfrisk  en"   :cheers:

<{POST_SNAPBACK}>

En plass mellom £1,50 og £2.10, avhengig av hva .... er billigere i butikken ... ned til £0.30.... Redigert av Divemaster (see edit history)

Liker denne tråden... Hebbes gamle Saga er litt liten for å ta turen over den "lille dammen" men ser helt klart for meg muligheten for å leie båt for ferie. Min sjef på jobb er fra Sjekkia, han leide båt i Belgia for å feriere med sine kjære der i fjor. Han anbefalte denne formen for ferie...

Hvordan er mulighetene for å leie båt for å feriere i ditt rike ???

Båten har sin faste plass i hagen.......

Liker denne tråden... Hebbes gamle Saga er litt liten for å ta turen over den "lille dammen" men ser helt klart for meg muligheten for å leie båt for ferie. ..........Hvordan er mulighetene for å leie båt for å feriere i ditt rike ???

<{POST_SNAPBACK}>

Beklager forsinkelsen, men jeg var bortreist i helgen....

To typer utleie egentlig.... Kan leie båt som er begrenset for Caledonian Canal. Dvs at du ikke kan gå ut i saltvann på Øst eller Vestkysten.

Her er to eksempler...

Caledonian Canal

Vestkysten

en del andre også ... både større og mindre, motor og seil...

• 3 uker senere...

Ref

Jeg tror at neste post får bli Sørover, og mot Troon.... med mindre noen ønsker å gå lengre inn i Clyde...

Ikke for å mase, men jeg er klar for og gå litt sørover. Når det passer.

lurer på en tur over i slutten av juni. sånn rett over og hjem igjen.

Tenkte da på denne plassen.

http://www.amble.co.uk/

Men det kommer an på været.

:seeya:

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

• 1 måned senere...

...

Ikke for å mase,  men jeg er klar for og gå litt sørover.  Når det passer.....  sånn rett over og hjem igjen.........Tenkte da på denne plassen.

http://www.amble.co.uk/

<{POST_SNAPBACK}>

Amble er en fin plass, men begresnset ankomst ved lavvann ... tror at du ikke vil ha tilgang 2 timer + - lavvann... ellers en fin plass... hadde nok vurdert Royal Quays (Newcastle) .. eller Eyemouth hvis du bare skulle rett over og tilbake igjen...

Tar denne tråden opp igjen, da jeg nok kommer til å følge min egen reisebeskildring i år... ny jobb mener at jeg kun klarer å ta 2 uker ferie,... så en liten tur til veskysten av Skottland og opp over til Orkenøyene (hvis været er OK) blir nok alternativet i år... Kuresen blir satt vestover rundt 23 Juli og krysser Caledonian Canal den helgen regner jeg med ... får ta en del bilder til å poste inn her.... og det ser ut til at jeg vil få ekstra mannskap i form av min søsters sønn (15 år) som ønsker å komme med oss... god ferie alle som reiser nå tidlig i Juli... trygg :sailing: og kos dere

• 3 måneder senere...

Turen til Amble gikk fint den, vi seilt i en Bianca 27. Fra Egersund til Ambel 53 timer, returen gikk på 61 timer.(kryss av alle ting)

Plassen kan anbefales, for de som ønsker og seile i den rettningen.

område rundt er virkelig en flott plass og besøke.

Ellers så går vi mot vinter, og hvis Divemaster, finner ledig tid, og skrive "Kløå" kommer, så lese eg og sikkert mange andre om "seilas" langs Scotland, både østkysten og vestkysten.

"Tog du an ?"

:seeya::cheers:

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Ellers så går vi mot vinter, og hvis Divemaster, finner ledig tid, og skrive "Kløå" kommer, ............Scotland, både østkysten og vestkysten.

"Tog du an ?"

Jessus, Jøss ... klart eg gjore de' ... :cheers:

Eg må bare finnea ud kor eg va, og kor eg ska gå .... men så vidt eg huske, så kan eg vel nesten hoppa øve te Irland der eg slutta sist gang ...... men då må eg gje tråen ei aen tittel... så får ta den separat, når eg har toge resten av Veskysten av Skottland, Orkenøyene og Sjettland.... De komme nok mer snart..... :sailing:

Redigert av Divemaster (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...