Jump to content

Skottland og båtliv

Divemaster

Recommended Posts

Får løfte denne litt opp. mye flott lesestoff her inne , nå som det er vinter.

Tog du an . :seeya:

Jada ..... :cheers: ... nettopp tatt opp nye arbeidsområder og har en del ting på gang... inklusiv flytting av kontor .... kommer nok ... du kan jo også lese litt om vår ferie igjen da ....

her som var litt nordover på veskysten her borte... fler bilder fra den turen har jeg da også ...

Trenger bare litt mer referansemateriell, da jeg liket å gi tilleggsinformasjon so gjerne ikke er lett tilgjengelig i Norge, slik som kontakt nummer, VHF kanal og tidevannsinformasjon.

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Rykte seie at på vest siden he der blitt fryktelig mye mygg ?

Vel .... ikke det som vi merket i sommer .... gjerne mer rundt kanalen, men ikke noe som sjenerte oss... (og min kone reagerer ganske sterkt hvis myggen biter)..

Rundt Skye så er det noen plasser med relativt mye knott, og i Highlands på sensommeren så kan myggen være sjenerende. Nå har jeg bodd her borte en god stund, også på vestkysten i to år, og remdeles så har jeg tilgode å bli like plaget som dype inn i Ryfylke, samt et par sommere på Sørlandet som jeg kan huske...

• 1 år senere...

Løfter denne opp slik at nye har masse flott lesestoff nå på vinters tid, det hjelper på humøret.

Og i samme slengen så lurer jo jeg på hvor båtbutikkene ligger i Newcastel, jeg skal ha meg en tur over med ferja og shoppe litt(eller kona vil på det store shopping senteret) og da kan jo jeg gå en annen plass.(båtbutikk)

Så er det noen som kan hjelpe ? Divmaster ?

det har blitt litt vinter på det sydlige vestland, og ute i havet blåser det også godt.

:seeya:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Veldig kjapt.... og regner med for båtutstyr ... ikke båt..

North Shieds Royal Quays Marina, Cobble Dene Road, North Shields NE29 6DU ( www.quaymarinas.com ) ... nær hvor fergene kommer inn Tel 00 44 1912728282 (Brukte denne marinaen selv, og båtustyrsbutikken er ganske bra)

St Peters Marina, St Peters Basin, Newcastle Upon Tyne, NE6 1HX ( www.stpetersmarina.co.uk ) 00 44 191 2654472 .. (Sentralt i Newcastle og god tilgang til Gateshead og MetroCentre). Vet ikke hvordan utstyrsbutkken er, men skal være OK.

Finnes et par andre i Newcastle, men blir fort mer industriellt, og er ikke koplet opp til en marina, noe som gjør besøket litt mer interessant....

Håper at svaret er passende, men gi beskjed hvis mer informasjon er ønsket... god seilas alle.... :sailing:

Redigert av Divemaster (see edit history)

For å være helt ærlig, så vet jeg ikke..., men i England så er datoene i Påsken ganske lik Norge

Jeg hadde sent en forespørsel .... skal være en på nettsidene deres...

Når det gjelder åpningstider i Påsken. så har jeg inntrykk av at de fleste butikker er åpne alle dager, bortsett fra Langfredag og 1. påskedag.

Skjærtorsdag og 2. påskedag er vel vanlige arbeidsdager der borte.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

• 10 måneder senere...

Denne gode tråden fortjener å bli løftet frem i lyset igjen! (Selv om mange av billedlinkene ser ut til å være utgått på dato...)

Er det flere enn meg som sitter i julen og fabulerer om en tur gjennom Caledonian Canal "Highlands and Islands" til sommeren? En slik reisebeskrivelse gir iallefall god næring til lysten på å dra over :sailing::sailing:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Jo, vi prøver å få til en tur over til sommeren. Prøver å få skvise inn denne ruten på en 3 ukers feire:

Tanken er først å besøke Skudefestivalen 3-6 juli og så dra vestover til Inverness.

Tenkte at ruta skulle bli ca. dette...

Gjennom Caledonia kanalen, ned til Oban. Derfra via Mull/Tobermory, rundt Ardnamurchan forbi Skye/Mallaig og Kyle of Lochalsh,

ut til Isle of Lewis/Stornoway - opp rundt Cape Wrath til Orkenøyene/Stromness/Kirkwall og derfra direkte tilbake til hjemmehavn i Flekkefjord.

De fleste stedene har jeg besøkt landeveien og har lenge drømt om å komme dit sjøveien. Det er veldig vakker natur og hyggelige mennesker der borte.

Til våren blir det installasjon av vindror og også isolert akterstag. Skal montere kortbølgeradio og sende daglig meil til bloggen med bilder.

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Høres ut som en flott tur GeirT

Divemaster har muligens mer stoff han kan fylle på med her inne ? :santcheers:

og når det gjelder utstyr, så kan jo det bestilles og hentes i den store butikken ved kanalen på andre siden.

Det er jo endel billigere.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Det ligger en slik stor butikk / marina, tre sluser opp fra Inverness.

Her:

inverness_1msirkel.jpg

Utrolig bra utvalg og hyggelig, servicemindet betjening, men husker selvfølgelig ikke navnet på den lenger.

1. Slusen på Inverness-siden:

inverness_2.jpg

:o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

• 1 måned senere...

Tut og kjør igjen .... hadde helt glemt denne ..... :yesnod:

Hvis noen vil ha hjelp, så får dere bare rope !! Bildene gikk ut da websiden datt ned ... man du kan se et par andre bilder fra fjorårets tur her ...

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=32781

Når det gjelder båtutstyr, så er den beste i Inverness og utvalget finnes på www.gaelforcemarine.co.uk , som er rundt 8x så stor som Caley Marina http://www.caleymarina.com/

Turen gjennom og over toppen på tre uker er ambisiøs, men fult mulig. Regn med 3 dager i kanalen (2 dager hvis du starter tidlig). Jeg hadde vurdert å ta båten over en langhelg (guttetur??), legge den i Peterhead i en uke eller to, og fortsette turen derfra med familie. Transport til og fra flyplassen må vi jo klare å fikse, samt å se etter skuta !!

Bare spør, så får dere svar, og jeg skal se om jeg kan lette inn bildene som vi har mistet senere.

Eg har stressa gjennom kanalen på 3-4 dagar. Mi meining er at skal ein først ta den lange turen dit, betala den dyre kanalavgifta, så er det ein føremon å ha tid til å nyta det.

Ein må betala for minimum åtte dagar utansettt.

Ask

Jada, det er jeg enig i .... når jeg sier 3 dager, mulig med 2, så tar vi strekk som Loch Ness (20 NM) på en time ...men vi har jo gått der noen ganger :yesnod:, så det er ikke nytt for oss. Hvis du seiler, så blåser det en av to veier ... enten imot deg, eller bak deg, og Murphys Law sier at du vil ha den imot deg.....

Turen gjennom kanalen er fin og bør nytes ..... og hvis du får for mye vind på andre siden, så får du tilbaketuren for halv pris....

bare måtte løfte denne litt for å få in et flott bilde.

se det jeg fikk det til .

Scotlands vestkyst.

"Wisky køntry"

Innseilingen til Loch Sunart ..... NE av Mull og på fastlandssiden... meget pent og en sikker havn !!! Tobermory 2NM vekke og Kyle of Lochalch og Skye kun 40 NM videre..

• 1 måned senere...
  • 3 måneder senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...