Jump to content

Oppgradere båtkomfyren for bedre stekeovn

Sail S

Recommended Posts

Jeg skiftet ut en gammel 2-bluss Eno med en 4-bluss av samme merke (Eno Le Bretagne) og oppdaget at stekeovnen var akkurat lik, til og med samme dimensjon... Fordelen med den nye var at den hadde termostat, ganske grov og enkel men det var likevel et godt framskritt. Den hadde en slags grillelement men det var fullstendig ubrukelig.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Kanskje jeg skal prøve det.

Har en 4 blussmed stekeovn.

Ovnen fungerer greit med bra varme, men det såkalte grill elementet (overvarme)fungerer ikke. Det starter, hvis døra er oppe, men slukker(kveles av luftmangel) om døra lukkes.

OBS. Lagt til "Hvis intet annet nytter les bruksanvisning". Var vist noe om å trekke en arm som holder vaarmeskjoldet og noe sånne greir som skulle gjøres før grillen startes, pga at den ellers ville få for lite luft.

Bruker ovnen mye både til matlaging og enkelt bakverk. Funker som bare Viktig å få sikkelig forvarmet ovnen før man setter noe inn og prøve å få ledet under/bakvarmen rundt, slik at ikke det som står innerst i ovnen blir svart brendt under og det som står ytterst fortsatt er rått.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

• 10 måneder senere...

Hei,

Jeg tar opp denne gamle tråden igjen. Har skrudd fra hverandre komfyren og funnet ut av hvordan man justerer, men jeg må snurpe luftmengden mer enn de foreskrevne 4mm i hht til EON instruksjonen for å få en flamme tilsvarende det som står på tegningen. Kan det være at jeg har dårlig trykk eller at dysene er tette?

Jeg har en ENO 2bluss i båten, vi har vært sånn middels fornøyd med stekeovnen i et par år og vi har brukt den endel, nå er det bare Butan å få tak i og nå fungerer den helt topp, den fungerer mye bedre enn med propan. Vi har ikke justert noe som helst.

I bruksanvisningen står det at den er grunninnstilt fra fabrikk for Butan og jeg regner med at dette neppe justeres i båtene som kommer inn til Norge så da er det nok veldig mange som seiler rundt med propan og innstilling for Butan, da blir det slappe greier.

Sail S.

Har du lite trykk i kokeplatene også så kan det være regulatoren på flasken som bør byttes

Redigert av Enzo (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...