Jump to content

Røyk-problemer med perkins 4-108


-stig-

Recommended Posts

hei folkens!

 

Gamlingen har "nettopp" satt inn en perkins i båten, en Myra 25 ac, kan vel regnes som en langtidsprosjekt :giggle:

 

MEN han sliter med unormalt mye røyk fra denne, grå røyk og det kommer litt film på vannet bak når han ligger i ro. røyken er der om motoren er belastet eller ikke. går litt ujevnt på tomgang når kald, ellers fint. når bare 2600rpm med nåværende propell-innstilling(justerbar propell) så må nedproppes litt, men røyken kommer jo uansett belastning eller ikke. motoren blir driftsvarm og ingen øyensynlige defekter. hadde igår en 4timers lang tur, med jevn belastning ved ca 2300rpm, men ingen forbedring/forverring. virker ikke som om det forsvinner noe olje eller vann.

 

Motoren SKAL ha vært overhalt før pappa kjøpte den, i ettertid så har han fått dieselpumpa overhalt og sjekket alle dyser/byttet dyse-spisser. han har prøvd å justert innsprøytningstidspunktet litt, men ingen forandring i røyken..

 

noen kloke hoder som har noen tips?

Link to post
Share on other sites

Min oppførte seg omtrent slik du beskriver når en ventil i fødepumpa var defekt. Den fikk ikke nok diesel og det var en del røyk, men den fuska riktignok litt også på høye turtall.

Åpne lufteskrue på finfilter (ikke forfilter). Pump til det kommer diesel ut, og skru skrua igjen mens du pumper. Når skrua er tett skal pumpinga føles lettere og det skal virke som pumpa ikke suger lenger. Det er fordi det nå er overtrykk i filter, og membran med returfjær blir stående i nedre stilling. Hvis pumpa fremdeles er litt tung å pumpe tyder det på at membran kommer i retur straks. En ventil i pumpa kan da være defekt og diselen pumpes da tilbake mot tanken, uten at du får det nødvendige overtrykket i filter du skal ha.

 

Vær obs på at hvis du stopper å pumpe vil overtrykket etter noen sekunder opphøre da selvutluftinga sørger for det. Det er altså viktig og forsette pumpinga mens du skrur til lufteskrua. Da skal du kjenne forskjell når skrua teites til.

 

Det kan jo også være tett sil i fødepumpa, spesielt hvis det ikke er forfilter mellom tank og fødepumpe.

 

Selvfølgelig kan det være andre ting, men dette er ganske enkelt og sjekke ut, men det gikk ei stund før jeg fant ut av det fordi jeg satte ikke røyk i forbindelse med for lite diesel.

Egentlig ikke nødvendig og åpne noe lufteskrue heller. Det er bare og pumpe, og etter 2-3 pumpeslag skal du kjenne at det blir mindre motstand i pumpa. Er pumpinga uten merkbar forskjell er det grunn til mistanke.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde samme problemet på en 4.108 etter at pumpen hadde vært byttet. Etter samtale med verkstedet som overhalte pumpen ble vi enige om å stille tenningen med å flytte en tann på pumpen (det var ikke nok å vri på selve pumpen). Husker ikke hvilken retning, men problemet forsvant etter dette.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

hadde samme problemet på en perkins 4109 (49hk) for mange år siden motoren var overhalt og dreva til kamaksel ,dieselpumpe og veivaksel var satt riktig i henhold til merking , prøvde alle ting og kunne ikke finne feilen , men det viste seg til slutt at merkingen på et av dreva var feil fra fabrikk!!

jeg gjorde følgende for å finne tilnærmet riktig insprøytnins tidspunkt:

Skru av dyserør på pumpa for syl nr:1

finn ut ca hvor mange grader før øvre dødpunkt (kan være gradert på reimhjul)vis ikke må du dele opp på reimhjulet og merke hvor det blir

eksempel kan være 8 grader før stempeltopp , tørn motorn til insprøytnings tidspunktet nærmer seg 8 grader men stopp i god tid før dette ,

ta en nål/ sikrhetsnål å stikk inn der du har skrudd av dieselrøret så tørner du motoren (manuelt)helt til pumpen åpner og nålen kan stikkes inn i pumpen da har du insprøytnings tidpunktet riktig ,da kan du se på reimhjulet hvor og mange grader du har da ser du om dette stemmer eller du er langt unna ,perkinsen er ikke 100% avhengig av presis 8 grader , men kan gå greit med 7 ,eller 9 , så vis dette er riktig må feilen ligge et annet sted ,(8 grader er bare et eksempel)

men jeg tror dette kan være en reel feil

du bør også demontere toppdeksel for å være sikker på når tenningpunktet er ,når syl nr 4 vipper (vippearmer på inn / ut) har du tenning på syl nr 1.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...