Jump to content

Råd om trimflaps og motor ved båtkjøp (++)


Andre'

Recommended Posts

Jeg er nær ved å kjøpe meg båt etter alt for mange år på landjorda. Har derfor ikke fulgt med på båtverdenen de siste 15-20 år og er derfor veldig nybegynner. Heldigvis for meg og mange andre, finnes dette forumet:-)

 

Altså:

Forutsatt årlig service og normal kjøring med cabincruiser m/Mercruiser 496 Magnum, hvor mange år varer normalt en slik motor? Hvor mange timer er "vanlig/gjennomsnittlig" bruk pr. sesong?

 

Båten jeg ser på, en Sea Ray 315 Sundancer (dvs 280 Sundancer i USA, minus badeplatform) er fra 2005, godt vedlikeholdt og en svært sannsynlig kandidat. Ved prøvekjøring funket ikke reversen og da blir en amatør litt skeptisk. Sikkert ikke en grunn til å ikke kjøpe båten, men må spørre noen som kan båt. Selger fikser dette nå og vil selvsagt vite hva som var galt. Noe spesielt jeg bør vite ang. dette?

 

Båten har ikke baugpropell og ikke trim flaps. Er det nødvendigheter på en slik båt? Den virket veldig grei å manøvrere, så når reversen fungerer er jeg ikke bekymret for at det ikke er baugpropell. Trimflaps derimot kunne kanskje gjort seg, siden den lå litt på siden ved prøvekjøring. Det hjalp ikke at min medhjelper gikk over på andre siden.

 

Toppfarten er opplyst til å være 37 knop og det er også fasiten fra andre med samme båt. Jeg fikk under prøvekjøring maks 29 knop og selv med litt grums under båten, så synes jeg at 8 knop er litt vel drastisk tap av fart. Båten bar ikke preg av å ha mye grums under vannlinjen, i den grad man kan si noe om det når båten ligger på vannet. Hva sier ekspertisen?

 

Krengingen kan kanskje forklare litt av fartstapet, så da er neste spørsmål: Siden vanntanker og bensintank var under halv, hva kan det skyldes at båten krenget litt under fart? Ved bryggen var den helt i "vater".

 

Og så 10 millioners spørsmålet: Er 700.000 en god pris (for kjøper that is!:-)), for en 315 sundancer fra 2005, V8 375 hk 496 Magnum og godt utstyrsnivå. I god stand forøvrig og har gått litt over 200 timer. Vingeropplag innendørs (temperert) og årlig service.

 

 

Andre'

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...