kenneein Startet 21.August.2011 Del på Facebook Startet 21.August.2011 Jeg har en Bayliner Capri 602 ,2003 mod med en Mercruiser 1,7 TDI 120hk. Sist jeg var ute med båten fikk jeg motorhavari. Det er ett stykke å gå fra brygga til jeg er ute av 5 knops sonen så jeg hadde varm motor og allt så greit ut. Jeg ga gass og fikk båten i plan, la meg i 23-24 knop men etter 30 sekunder mistet jeg allt turtall og motorkraft. Da jeg snudde meg rundt kom det røyk opp fra motorrommet. Jeg stoppet umiddelbart motoren og gikk bak for å kikke. Der så jeg at det hadde sprutet litt olje rundt i motorrommet. Jeg fikk tak i første forbipasserende som var grei og tauet meg iland. Når jeg nå prøver å starte motoren så får jeg ikke mer enn 8-900 RPM på tomgang. Klarer ikke å se at det kommer ut olje noen plass men tør heller ikke å ha den på tomgang for lenge. Olja ser fin ut. Det ser ikke ut til å være noe vann i den. Det er mange meninger blant de jeg kjenner og jobber med. Noen mener det er turboen siden jeg tidligere har hatt problemer med å få turboen til å koble inn når jeg gasser på , mens andre mener det kan være tetteringene i motoren. Noen forslag ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Janoho Svart 21.August.2011 Del på Facebook Svart 21.August.2011 Hei, ligger mange tråder på forumet ang. denne motoren, havarier har det vært endel av. bare å søke litt. Jon Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 21.August.2011 Del på Facebook Svart 21.August.2011 Ja du får ta et søk. Desverre er det sannsynlig brent hull i stempel Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 21.August.2011 Del på Facebook Svart 21.August.2011 (redigert) Å nei ikke en til tenkte jeg. Disse motorene er jeg redd blir en gjenganger fremover. Brent hull i stempel pga for høyt ladetrykk fordi waste gate ventilen henger. Tipper jeg. Ikke kjør motoren mer. Få den på verksted Redigert 21.August.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
puddingen Svart 21.August.2011 Del på Facebook Svart 21.August.2011 Fire år gammel Triton her i havna med samme skjebne også Virker som disse motorene er utstyrt med en selvdestruksjons mekanisme.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
innaskjærs Svart 21.August.2011 Del på Facebook Svart 21.August.2011 Garantert et stempel som har sprekt eller brent hull, Skjedde det samme for meg for ca 4 uker siden,ETTER KUN 220 TIMER GANGE Båten står nå på verksted med motor plukket fra hverandre. Jeg bytter nå til 4 oppgraderte stempler pluss 4 nye dysenåler. Regn med 40-50 tusen i rep. Bytt for all del alle stempler når du først har den i biter og trykktest dysene, mine dyser fortøvet dieselen en smule dårlig, med kun 160-180 bar pr dyse...det er for lavt.. Her er tråden min: https://baatplassen.no/i/topic/83627-mercruiser-17-dti-diesel-havari/ Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 21.August.2011 Del på Facebook Svart 21.August.2011 Og alle som har slik motor. Sjekk waste gaten og smør den opp! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
innaskjærs Svart 21.August.2011 Del på Facebook Svart 21.August.2011 Wastegaten fungerte helt fint i mitt tilfellet...den var heldigvis ikke årsaken til mitt havari.. Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post Share on other sites More sharing options...
Jens_P Svart 21.August.2011 Del på Facebook Svart 21.August.2011 Ser mere ut som rådet blir: Hyppig kontroll av dyser, åpningstrykk og forstøving. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post Share on other sites More sharing options...
innaskjærs Svart 21.August.2011 Del på Facebook Svart 21.August.2011 Du er inne på noe der ja, JensP. Om man får dårlig fortøvning i forbenningskammer kan men lett brenne hull i stempel. Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 21.August.2011 Del på Facebook Svart 21.August.2011 Gebret, hva var årsaken til ditt havari? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jens_P Svart 21.August.2011 Del på Facebook Svart 21.August.2011 Jeg har samme motoren, 2007. Har montert turbotrykk-måler og registrerer at trykket bygger seg opp langsomt. Trykket begynner å komme rundt 1800 rpm. max trykk 21psi/1,5bar kommer ikke før eller like før fult pådrag 4400rpm. Marsjfart jeg bruker er ca 3200-3400rpm (ca 20 knop) og da er trykket ca. 14psi/1,0bar. Ut fra dette antar jeg at wastegate som sitter fast ikke utgjør noe problem før nær max pådrag, når trykket bør begrenses. Alternativt sitter min wastegate fast i delvis åpen posisjon. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post Share on other sites More sharing options...
gjeldfri Svart 21.August.2011 Del på Facebook Svart 21.August.2011 Wastegate er ikke nødvendigvis synderen, nei. Jeg kommer til å sjekke dyster minimin annehvert år. Wastgate blir selvsagt også passet på. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
innaskjærs Svart 21.August.2011 Del på Facebook Svart 21.August.2011 Gebret, hva var årsaken til ditt havari? Brent hull i stempel nr 2. (sett forfra) Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post Share on other sites More sharing options...
kenneein Svart 21.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2011 Tusen takk for alle svar. Båten/motoren har bare gått 260 timer og jeg hadde bestemt meg for å kvitte meg med den etter sesongen siden tiden ikke strekker til. Men da er det bare å få den på land og få skaden vurdert. Snakka med forsikringsselskapet men jeg hadde ikke utvidet forsikring så det er ikke dekket av den. Betaler nesten 6000 i året så men allikevel ikke nok. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 21.August.2011 Del på Facebook Svart 21.August.2011 (redigert) Motorskadeforsikring anbefales alle med nyere, stor motor Redigert 21.August.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
innaskjærs Svart 21.August.2011 Del på Facebook Svart 21.August.2011 Motroskadeforsikring, hva kan det koste på for en motor som er 7 år gammel...? ? Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post Share on other sites More sharing options...
MB Angst Svart 21.August.2011 Del på Facebook Svart 21.August.2011 (redigert) med fullkasko hjå Gjensidige betalar eg omlag 1000 ekstra for motorforsikring. Motoren må vere yngre en 15 år Redigert 21.August.2011 av MB Angst (see edit history) Sitér dette innlegget Ja til heilårsbruk av båt 1.7 dti.zip Link to post Share on other sites More sharing options...
MB Angst Svart 21.August.2011 Del på Facebook Svart 21.August.2011 (redigert) For dei som er usikre på motoren og wastegate er dette meint som litt info. Korleis smøre / sjekke wastegate, og kva er wastegate? JO.... Wastegate- ligger i ordet: søppel-vei, altså en ventil som kvitter seg meg overskytende trykk. les: for mye turbotrykk. Og på den måten justerer turbotrykket riktig. Når dette setter seg fast, blir turbotrykket for høyt, og det er skadelig, for motoren er ikke bygd for disse ekstra hestekreftene dette gir. Det jeg gjør, er å spraye rustløser eller lignende, på spjellet- altså ikke stanga som går på klokka, men på den armen som går inn i manifoilen. Beveger denne frem, ser at den går lett tilbake. Den skal gå tungt den ene veien pga fjærpresset i klokka. Edit: når du står og ser ned og bak på motoren vil du sjå ei klokke omlag midt på motoren. Denne har ein trykkslange inn på seg. Ut frå klokka går det eit 4mm stag til sjølve ventilen (ca 15-20 cm). Bort mot turboen som går ut frå eksosmanifold. Dette staget skal kunne bevegast mot BB (høgree når du ser akterover) eg må legge omlag 20 kg press på å bevege det, og det skal sprette tilbake av seg sjølv. Ein bør montere turbotrykk målar sjå Link og Link Dette gjør jeg nesten hver gang jeg skal ut å kjøre, etter at båten har stått noen dager/uker. Dette er for å løse opp rust og sot, Dette er ei god og økonomisk maskin, men treng litt påpassing på sårbare punkt. Lykke til Takk til Arvid.65 Redigert 21.August.2011 av MB Angst (see edit history) Sitér dette innlegget Ja til heilårsbruk av båt 1.7 dti.zip Link to post Share on other sites More sharing options...
innaskjærs Svart 21.August.2011 Del på Facebook Svart 21.August.2011 Man får vel ikke 100% av reperasjonen om motoren er noen år. Regner med at forsikringsselskapet har en avskrivningsverdi på motoren? Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post Share on other sites More sharing options...
MB Angst Svart 21.August.2011 Del på Facebook Svart 21.August.2011 Eg tenke at selskapet dekkar rep. om ikkje lønsomt ny maskin. Men du har jo eigenandel, og det fordrar vel normalt godt vedlikehald av maskina Sitér dette innlegget Ja til heilårsbruk av båt 1.7 dti.zip Link to post Share on other sites More sharing options...
Egarpes Svart 4.Januar.2012 Del på Facebook Svart 4.Januar.2012 Hei, jeg har en Flipper 666 HT med Mercruiser 1.7 2005 mod gått 190 timer som fikk motorhaveri i august 2011 i form av gjennomslag i stempel,olje utblåsing i motorom/v/peilestav. Motor sveiv på tre sylindre etterpå. Ingen forvarsel til motorhaveriet. Temp var normal. cruiset i 24 knop. Hadde kjørt rolig i ca 1/2 time før. Ingen gode forklaringer fra merkeversted. Alt fra waste gate ventil til at motoren egentlig yter 150 HK (oppgitt til 117 HK) og derfor er overbelasted?Har nå skiftet til en Cummins QSD 130 HK. Jeg er interessert i høre om det er folk der ute som kunne tenke seg å legge noen tusenlapper i potten til felles advokat for å gå på importør/motorleverandør for å yte oss en hvis erstatning. Det er etter min mening helt uhørt at motorhaveri skal skje med så pass mange motorer av denne typen uten at Mercruiser stiller opp. Eimund, tlf 481 20 045 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaftein ØL Svart 5.Januar.2012 Del på Facebook Svart 5.Januar.2012 Jeg jobbet endel med båter som hadde denne motoren for flere år siden. Det var mange reklamasjoner og mye tull. Dårligere motor tror jeg man skal lete lenge etter. Det var mange som havarerte allerede første eller andre sesongen. Gjengangeren var brente stempel eller også noen få turbohavari (vanligvis blåses hele motoren før turbo havarerer). Jeg tror også mye av årsaken til havariene i tillegg til at det er åpenbare konstruksjonssvakheter ved motoren er at de har blitt brukt i altfor store båter. I båter over 20 fot blir disse små, skrøpelige motorene belastet altfor mye og ryker derfor etter kort tid Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
-morten- Svart 5.Januar.2012 Del på Facebook Svart 5.Januar.2012 Motoren er nok ikke dårlig, men den er nok kansje ikke så egnet i en båt. et volum på 1,7 er nok lit i minste laget for en motor som det er tatt ut 120hk i og som får den påkjenningen som er i en planende hurtiggående båt! Etter å ha vært med båtnaboen som har en askeladden Beetle med den motoren, er jeg glad jeg har en moderne 4t påhenger på hekken. støy vibrasjoner og alt for lite skyv i forhold til skrogets egenskaper. Han har ikke hatt problemer men så er han veldig nøye på å puttre rundt i 10-15 minutt før han belaster den. Tror aldrig han kjører den for fult..Synes en Beeltle fortjener mer enn 20-25 knop på masjfart. Jeg jobbet endel med båter som hadde denne motoren for flere år siden. Det var mange reklamasjoner og mye tull. Dårligere motor tror jeg man skal lete lenge etter. Det var mange som havarerte allerede første eller andre sesongen. Gjengangeren var brente stempel eller også noen få turbohavari (vanligvis blåses hele motoren før turbo havarerer). Jeg tror også mye av årsaken til havariene i tillegg til at det er åpenbare konstruksjonssvakheter ved motoren er at de har blitt brukt i altfor store båter. I båter over 20 fot blir disse små, skrøpelige motorene belastet altfor mye og ryker derfor etter kort tid Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaldfisk Svart 5.Januar.2012 Del på Facebook Svart 5.Januar.2012 (redigert) Prøver siden -tuller med bildeinnstting Redigert 5.Januar.2012 av Kaldfisk (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.