DieselDahl Svart 5.Januar.2012 Del på Facebook Svart 5.Januar.2012 Jeg fikk det til jeg, husk å få med [http://] Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaldfisk Svart 5.Januar.2012 Del på Facebook Svart 5.Januar.2012 Jeg fikk det til jeg, husk å få med [http://] (Bære lækkert - så slipper jeg. Kan forvrig ikke begripe hvorfor det ikke kan være like bent frem som f.eks. i e-mails) Denne heter nå Mercruiser, da det skjedde var navnet BMW 150 hk. Skulle ikke være noen svakheter med stål-kvaliteten-seigheten ? En ventilspindel var knekt, men selve toppen hadde bare et par slagmerker, kunne blitt brukt videre. Skjedde ved ca. 1900 timer. Knust stempel, krysspinnelagring fått litt juling, bolten stod i, men gled tregt. Veivlager, ingen skader, gled fint og lett rundt. Ene o-ringsporet i blokken hadde fått litt av recessen slått bort, var bare ett helt spor igjen til tetting mot sylinder. Ødelagte deler var totalt karvet og lå som grus i bunnpanna. Motoren kunne fremdeles tørnes, men bare halv omdreining Var billig delemotor i markedet – gjenoppbygging med litt fra begge. Årsak: Ventiler var korrekt justert, dyser sjekket, tenning ok, uten wastegate – trodde til å begynne med at en ventil hadde hengt seg og knust stempelet. Ved demontering oppdagedes at en kam var dårlig herdet og betydelig lavere enn de andre. Disse ligger godt skjult under støthylsene og ikke mulig å sjekke visuelt uten å trekke ut akslingen. Dette forårsaket dårlig forbrenning, halv spyleperiode m.v. i den ene sylinderen til stempelet var blitt så varmt det hadde skjært seg. Hadde ikke blokken blitt byttet ville trolig kamakslingen ikke blitt trukket og skaden oppdaget. Har nå gått 400 t igjen. Det er nok ikke dumt av og til å sjekke at alle ventilene har samme løftehøyde. Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 6.Januar.2012 Del på Facebook Svart 6.Januar.2012 Den motoren du skriver om Kaldfisk er vel ikke samme motoren? Tipper den du tenker på er en sekssylindret 3,6 liters VM motor. Populær italiensk industri-, marine- og bilmotor fra åttitallet.... Mercruiser 1,7 er en GM motor som stammer fra Isuzu og har hatt mange havarier både i båt og bil..... Stemplene har blitt forbedret flere ganger, men om de tåler å brukes i båt i dag vet jeg ikke. Den er erstattet av en 2,0l cummins så vidt jeg vet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 6.Januar.2012 Del på Facebook Svart 6.Januar.2012 Den er erstattet av en 2,0l cummins så vidt jeg vet. Æh, ikke kall det Cummins. Det er fortsatt VM Motori alt rælet under 5,9 litern. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 6.Januar.2012 Del på Facebook Svart 6.Januar.2012 Takk, da er det oppklart. De har altså kuttet ut Isuzu. Og fått tilbake VM. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kenneein Svart 6.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Januar.2012 Bare en oppdatering fra trådstarter.. Motoren er tatt ut av båten og står på verksted. Båten er trygt lagret innendørs til sesongen starter igjen. Problemet var hull i ett stempel og reperasjonene kommer på ca 44000,- inkludert ny impeller og nye belger ved montering av motoren/drev igjen. Sure penger å betale men ser ikke at valgene er så mange. Regner med at motoren blir som ny og vil ha mange år foran seg på sjøen. Noen som vet hvor lang innkjøringsperiode det vil være ? Hvor lang garanti vil man kunne ha på deler/arbeid ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 6.Januar.2012 Del på Facebook Svart 6.Januar.2012 Håper verkstedet du bruker har peiling for hvis de ikke setter inn ny type stempler vil dette skje igjen. Fastrustet wastegate ventil kan også forårsake havari og motoren tåler ikke maks belastning særlig lenge. Kan ikke noe om forbrukerkjøpsloven men forstår det slik at du har 6 måneders reklamasjonsrett. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
innaskjærs Svart 8.Januar.2012 Del på Facebook Svart 8.Januar.2012 Jeg har også en 1,7 Merc som havarerte i fjor sommer etter 200 timer. Hull i et stempel. Jeg byttet alle fire stemplene for sikkerhets skyld, pluss 4 nye dyser, da de hadde dårlig spredning. Reperasjonen kostet 62000,-. Håper den holder noen sesonger nå Det er sagt at de nye stemplene er forsterket. Er det noen som vet hva denne forsterkningen betyr? Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post Share on other sites More sharing options...
Akora Svart 8.Januar.2012 Del på Facebook Svart 8.Januar.2012 Hjelper lite med forsterkede stempler når wastegate ventilen henger seg opp, da kan du ha så forsterka stempler du orker men motoren vil havarere uansett. Turbotrykksmåler er viktigere enn temp måler på doisse motorene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 8.Januar.2012 Del på Facebook Svart 8.Januar.2012 62 " i rep av en så liten motor Ja det er ca det dobble av hva eg betalte for en ny 250hk bensiner det..Bare sånn til sammenligning Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 8.Januar.2012 Del på Facebook Svart 8.Januar.2012 62 " i rep av en så liten motor Ja det er ca det dobble av hva eg betalte for en ny 250hk bensiner det..Bare sånn til sammenligning Jo men hvis han kjører over tusen timer per år og slipper flere havarier kan det hende at det lønner seg med dieselmotor..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ollebolle2 Svart 8.Januar.2012 Del på Facebook Svart 8.Januar.2012 62 " i rep av en så liten motor Ja det er ca det dobble av hva eg betalte for en ny 250hk bensiner det..Bare sånn til sammenligning Det er ikke noen pris mannen i gata får Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 8.Januar.2012 Del på Facebook Svart 8.Januar.2012 Jeg ga 27k for en ny 330hk men det var ikke hos brunswik nei Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
innaskjærs Svart 8.Januar.2012 Del på Facebook Svart 8.Januar.2012 Hjelper lite med forsterkede stempler når wastegate ventilen henger seg opp, da kan du ha så forsterka stempler du orker men motoren vil havarere uansett. Turbotrykksmåler er viktigere enn temp måler på doisse motorene. Min wategate/turbo er god som gull og jeg monterte selvfølgelig turbotrykksmåler for å ha kontroll. Hypotetiske antydninger er bare vrøvl. Om motoren går tom for olje vil den også skjære seg..ikke sant Hold deg til saken Spørsmålet mitt var om vilken forsterkninger som var utført på disse oppgraderte stemplene.... Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 8.Januar.2012 Del på Facebook Svart 8.Januar.2012 (redigert) Dette er desverre ingen hypotese. Stemplene brenner det hull i når wastgateventilen sitter fast. Og denne wastegateventilen har mange erfart at aldri skulle vært brukt på en båtmotor. Forøvrig mange biler med denne motoren som opplever det samme, men i bil er det mere skjeldent å ligge med 90% belastning over tid. Redigert 8.Januar.2012 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Shiny Svart 8.Januar.2012 Del på Facebook Svart 8.Januar.2012 De oppgraderte stemplene har keramisk coating på toppen for å takle varme bedre. Har hatt lik motor selv, og jeg tror det er veldig viktig mht lite slagvolum/høyt effetkuttak, at man ikke har for tung propell. Motoren bør nå 4400rpm, og ikke slite for mye før båten er i plan. Sitér dette innlegget Sjøblid og ubetinget positiv! Link to post Share on other sites More sharing options...
innaskjærs Svart 8.Januar.2012 Del på Facebook Svart 8.Januar.2012 ...endelig en som skjønte spørsmålet mitt...takk Shiny da fikk jeg svar.. Diesel Dahl: det er forskjell på begrepet hypotese og hypotetisk... Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 8.Januar.2012 Del på Facebook Svart 8.Januar.2012 (redigert) Keramisk coating gjør ikke at stemplene tåler ødelagt waste gate. Tror kanskje diesel dahl vet hva han snakker om Gleder meg til åhøre forskjellen på hypotese og hypotetisk. Ikke semantisk, men praktisk Redigert 8.Januar.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
innaskjærs Svart 8.Januar.2012 Del på Facebook Svart 8.Januar.2012 Hypotese er en utestet antagelse om virkeligheten, en forklaring på et fenomen eller en sammenheng i naturen. Etter å ha testet om en hypotese gir et mer sant enn falskt bilde av virkeligheten omtales den ofte som en teori. Hypotetisk: betinget, tenkt Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 8.Januar.2012 Del på Facebook Svart 8.Januar.2012 (redigert) Etter å ha testet om en hypotese gir et mer sant enn falskt bilde av virkeligheten omtales den ofte som en teori. Det skal nok betydelig mer til før man får en teori. Reliabilitet og validitet må nok tas med. Om ikke blir nok det hele hypotetisk Det er forskjell på teori og praksis, også her. Og ikke alle trenger Wikipedia for å vite forskjellen Redigert 8.Januar.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 9.Januar.2012 Del på Facebook Svart 9.Januar.2012 (redigert) Dere er åpenbart noen geni begge to. Jeez get a room Redigert 9.Januar.2012 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
El83 Svart 1.April.2013 Del på Facebook Svart 1.April.2013 Et spørsmål ang denne motor. Når det er byttet stempel og dyser, er det da en forbedret type? Eller vil samme problem dukke opp igjen? Ser flere anonser hvor det står "byttet til forbedret/nye stempel" Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kenneein Svart 1.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April.2013 Det er oppgraderte stempel. Jeg er blitt fortalt at motorer produsert fra 2005 har oppgraderte stempler(min var 2003). Hos meg hadde wastegaten på turboen hengt seg oppe slik at trykket i motoren ble for stort. Det resulterte i ødelagt motor og ny turbo ! Prislappen kom på 60000,- utført på merkeverksted. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 1.April.2013 Del på Facebook Svart 1.April.2013 Det er meir enn eg betalte for en splitter ny komplett ferskvannkjølt bensinmotor det med dobble effekten det. vel vel Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
innaskjærs Svart 6.April.2013 Del på Facebook Svart 6.April.2013 Stemplene er forbedret med en keramisk forsterkning på stempeltoppene. Dysene er også bedre en tidligere. Du skal være godt sikret nå, men monter turbotryksmåler. Dette er meget enkelt og utføre, samtidig du har kontroll på turbotrykk til enhver tid...les tidligere saker om wastegate som henger, det kan bli dyrt.:-(. Kjør motoren med omhu, sørg for at den er driftsvarm før du trøkker til.....motoren er fantastisk med tanke på forbruk...:-) Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.