Jump to content

Mercruiser 1,7 motorhavari.


kenneein

Recommended Posts

img_0665.jpg

Jeg fikk det til jeg, husk å få med [http://]

(Bære lækkert - så slipper jeg. Kan forvrig ikke begripe hvorfor det ikke kan være like bent frem som f.eks. i e-mails)

 

 

Denne heter nå Mercruiser, da det skjedde var navnet BMW 150 hk.

Skulle ikke være noen svakheter med stål-kvaliteten-seigheten ?

 

En ventilspindel var knekt, men selve toppen hadde bare et par slagmerker, kunne blitt brukt videre. Skjedde ved ca. 1900 timer.

Knust stempel, krysspinnelagring fått litt juling, bolten stod i, men gled tregt.

Veivlager, ingen skader, gled fint og lett rundt.

Ene o-ringsporet i blokken hadde fått litt av recessen slått bort, var bare ett helt spor igjen til tetting mot sylinder.

Ødelagte deler var totalt karvet og lå som grus i bunnpanna. Motoren kunne fremdeles tørnes, men bare halv omdreining

Var billig delemotor i markedet – gjenoppbygging med litt fra begge.

 

Årsak:

Ventiler var korrekt justert, dyser sjekket, tenning ok, uten wastegate – trodde til å begynne med at en ventil hadde hengt seg og knust stempelet.

 

Ved demontering oppdagedes at en kam var dårlig herdet og betydelig lavere enn de andre. Disse ligger godt skjult under støthylsene og ikke mulig å sjekke visuelt uten å trekke ut akslingen.

Dette forårsaket dårlig forbrenning, halv spyleperiode m.v. i den ene sylinderen til stempelet var blitt så varmt det hadde skjært seg.

Hadde ikke blokken blitt byttet ville trolig kamakslingen ikke blitt trukket og skaden oppdaget.

Har nå gått 400 t igjen.

 

Det er nok ikke dumt av og til å sjekke at alle ventilene har samme løftehøyde.

Mvh

Kaldfisk

Link to post
Share on other sites

Den motoren du skriver om Kaldfisk er vel ikke samme motoren? Tipper den du tenker på er en sekssylindret 3,6 liters VM motor. Populær italiensk industri-, marine- og bilmotor fra åttitallet.... Mercruiser 1,7 er en GM motor som stammer fra Isuzu og har hatt mange havarier både i båt og bil..... Stemplene har blitt forbedret flere ganger, men om de tåler å brukes i båt i dag vet jeg ikke. Den er erstattet av en 2,0l cummins så vidt jeg vet.

Link to post
Share on other sites

Bare en oppdatering fra trådstarter..

 

Motoren er tatt ut av båten og står på verksted. Båten er trygt lagret innendørs til sesongen starter igjen.

Problemet var hull i ett stempel og reperasjonene kommer på ca 44000,- inkludert ny impeller og

nye belger ved montering av motoren/drev igjen.

 

Sure penger å betale men ser ikke at valgene er så mange.

Regner med at motoren blir som ny og vil ha mange år foran seg på sjøen.

Noen som vet hvor lang innkjøringsperiode det vil være ?

Hvor lang garanti vil man kunne ha på deler/arbeid ?

Link to post
Share on other sites

Håper verkstedet du bruker har peiling for hvis de ikke setter inn ny type stempler vil dette skje igjen. Fastrustet wastegate ventil kan også forårsake havari og motoren tåler ikke maks belastning særlig lenge. Kan ikke noe om forbrukerkjøpsloven men forstår det slik at du har 6 måneders reklamasjonsrett.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også en 1,7 Merc som havarerte i fjor sommer etter 200 timer. Hull i et stempel. Jeg byttet alle fire stemplene for sikkerhets skyld, pluss 4 nye dyser, da de hadde dårlig spredning. Reperasjonen kostet 62000,-. Håper den holder noen sesonger nå :thumbsup:

 

Det er sagt at de nye stemplene er forsterket. Er det noen som vet hva denne forsterkningen betyr? :confused:

Sjøsyk

Link to post
Share on other sites

Hjelper lite med forsterkede stempler når wastegate ventilen henger seg opp, da kan du ha så forsterka stempler du orker men motoren vil havarere uansett. Turbotrykksmåler er viktigere enn temp måler på doisse motorene.

Min wategate/turbo er god som gull og jeg monterte selvfølgelig turbotrykksmåler for å ha kontroll. Hypotetiske antydninger er bare vrøvl. Om motoren går tom for olje vil den også skjære seg..ikke sant :headbang: Hold deg til saken

Spørsmålet mitt var om vilken forsterkninger som var utført på disse oppgraderte stemplene.... :yesnod:

Sjøsyk

Link to post
Share on other sites

Dette er desverre ingen hypotese. Stemplene brenner det hull i når wastgateventilen sitter fast. Og denne wastegateventilen har mange erfart at aldri skulle vært brukt på en båtmotor. Forøvrig mange biler med denne motoren som opplever det samme, men i bil er det mere skjeldent å ligge med 90% belastning over tid.

Redigert av DieselDahl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De oppgraderte stemplene har keramisk coating på toppen for å takle varme bedre. Har hatt lik motor selv, og jeg tror det er veldig viktig mht lite slagvolum/høyt effetkuttak, at man ikke har for tung propell. Motoren bør nå 4400rpm, og ikke slite for mye før båten er i plan.

Sjøblid og ubetinget positiv!

Link to post
Share on other sites

Hypotese er en utestet antagelse om virkeligheten, en forklaring på et fenomen eller en sammenheng i naturen. Etter å ha testet om en hypotese gir et mer sant enn falskt bilde av virkeligheten omtales den ofte som en teori.

 

Hypotetisk: betinget, tenkt

Sjøsyk

Link to post
Share on other sites

Etter å ha testet om en hypotese gir et mer sant enn falskt bilde av virkeligheten omtales den ofte som en teori.

 

Det skal nok betydelig mer til før man får en teori. Reliabilitet og validitet må nok tas med. Om ikke blir nok det hele hypotetisk :wink:

 

Det er forskjell på teori og praksis, også her. Og ikke alle trenger Wikipedia for å vite forskjellen :wink:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Det er oppgraderte stempel. Jeg er blitt fortalt at motorer produsert fra 2005 har oppgraderte stempler(min var 2003). Hos meg hadde wastegaten på turboen hengt seg oppe slik at trykket i motoren ble for stort. Det resulterte i ødelagt motor og ny turbo ! Prislappen kom på 60000,- utført på merkeverksted.

Link to post
Share on other sites

Stemplene er forbedret med en keramisk forsterkning på stempeltoppene. Dysene er også bedre en tidligere. Du skal være godt sikret nå, men monter turbotryksmåler. Dette er meget enkelt og utføre, samtidig du har kontroll på turbotrykk til enhver tid...les tidligere saker om wastegate som henger, det kan bli dyrt.:-(. Kjør motoren med omhu, sørg for at den er driftsvarm før du trøkker til.....motoren er fantastisk med tanke på forbruk...:-)

Sjøsyk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...