Jump to content

Mercruiser 1,7 motorhavari.


kenneein

Recommended Posts

Jeg har en Bayliner Capri 602 ,2003 mod med en Mercruiser 1,7 TDI 120hk. Sist jeg var ute med båten fikk jeg motorhavari.

Det er ett stykke å gå fra brygga til jeg er ute av 5 knops sonen så jeg hadde varm motor og allt så greit ut.

Jeg ga gass og fikk båten i plan, la meg i 23-24 knop men etter 30 sekunder mistet jeg allt turtall og motorkraft.

Da jeg snudde meg rundt kom det røyk opp fra motorrommet. Jeg stoppet umiddelbart motoren og gikk bak for å kikke. Der så jeg at det hadde sprutet litt olje rundt i motorrommet. Jeg fikk tak i første forbipasserende som var grei og tauet meg iland.

Når jeg nå prøver å starte motoren så får jeg ikke mer enn 8-900 RPM på tomgang. Klarer ikke å se at det kommer ut olje noen plass men tør heller ikke å ha den på tomgang for lenge.

Olja ser fin ut. Det ser ikke ut til å være noe vann i den.

Det er mange meninger blant de jeg kjenner og jobber med. Noen mener det er turboen siden jeg tidligere har hatt problemer med å få turboen til å koble inn når jeg gasser på , mens andre mener det kan være tetteringene i motoren.

Noen forslag ?

Link to post
Share on other sites

Garantert et stempel som har sprekt eller brent hull, Skjedde det samme for meg for ca 4 uker siden,ETTER KUN 220 TIMER GANGE

Båten står nå på verksted med motor plukket fra hverandre. Jeg bytter nå til 4 oppgraderte stempler pluss 4 nye dysenåler.

Regn med 40-50 tusen i rep.

Bytt for all del alle stempler når du først har den i biter og trykktest dysene, mine dyser fortøvet dieselen en smule dårlig, med kun 160-180 bar pr dyse...det er for lavt..

 

Her er tråden min: https://baatplassen.no/i/topic/83627-mercruiser-17-dti-diesel-havari/

Sjøsyk

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme motoren, 2007. Har montert turbotrykk-måler og registrerer at trykket bygger seg opp langsomt.

Trykket begynner å komme rundt 1800 rpm. max trykk 21psi/1,5bar kommer ikke før eller like før fult pådrag 4400rpm.

Marsjfart jeg bruker er ca 3200-3400rpm (ca 20 knop) og da er trykket ca. 14psi/1,0bar.

 

Ut fra dette antar jeg at wastegate som sitter fast ikke utgjør noe problem før nær max pådrag, når trykket bør begrenses.

Alternativt sitter min wastegate fast i delvis åpen posisjon. :confused:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for alle svar. Båten/motoren har bare gått 260 timer og jeg hadde bestemt meg for å kvitte meg med den etter sesongen siden tiden ikke strekker til.

Men da er det bare å få den på land og få skaden vurdert.

Snakka med forsikringsselskapet men jeg hadde ikke utvidet forsikring så det er ikke dekket av den. Betaler nesten 6000 i året så men allikevel ikke nok.

Link to post
Share on other sites

For dei som er usikre på motoren og wastegate er dette meint som litt info.

 

Korleis smøre / sjekke wastegate, og kva er wastegate?

 

JO....

 

Wastegate- ligger i ordet: søppel-vei, altså en ventil som kvitter seg meg overskytende trykk. les: for mye turbotrykk.

Og på den måten justerer turbotrykket riktig.

 

Når dette setter seg fast, blir turbotrykket for høyt, og det er skadelig, for motoren er ikke bygd for disse ekstra hestekreftene dette gir.

 

Det jeg gjør, er å spraye rustløser eller lignende, på spjellet- altså ikke stanga som går på klokka, men på den armen som går inn i manifoilen.

Beveger denne frem, ser at den går lett tilbake. Den skal gå tungt den ene veien pga fjærpresset i klokka.

 

Edit: når du står og ser ned og bak på motoren vil du sjå ei klokke omlag midt på motoren. Denne har ein trykkslange inn på seg. Ut frå klokka går det eit 4mm stag til sjølve ventilen (ca 15-20 cm). Bort mot turboen som går ut frå eksosmanifold. Dette staget skal kunne bevegast mot BB (høgree når du ser akterover) eg må legge omlag 20 kg press på å bevege det, og det skal sprette tilbake av seg sjølv.

 

Ein bør montere turbotrykk målar sjå Link

 

 

og Link

 

Dette gjør jeg nesten hver gang jeg skal ut å kjøre, etter at båten har stått noen dager/uker.

Dette er for å løse opp rust og sot,

 

Dette er ei god og økonomisk maskin, men treng litt påpassing på sårbare punkt. Lykke til

 

 

Takk til Arvid.65

Redigert av MB Angst (see edit history)

Ja til heilårsbruk av båt

 

1.7 dti.zip

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Hei, jeg har en Flipper 666 HT med Mercruiser 1.7 2005 mod gått 190 timer som fikk motorhaveri i august 2011 i form av gjennomslag i stempel,olje utblåsing i motorom/v/peilestav. Motor sveiv på tre sylindre etterpå. Ingen forvarsel til motorhaveriet. Temp var normal. cruiset i 24 knop. Hadde kjørt rolig i ca 1/2 time før.

 

Ingen gode forklaringer fra merkeversted. Alt fra waste gate ventil til at motoren egentlig yter 150 HK (oppgitt til 117 HK) og derfor er overbelasted?Har nå skiftet til en Cummins QSD 130 HK.

 

Jeg er interessert i høre om det er folk der ute som kunne tenke seg å legge noen tusenlapper i potten til felles advokat for å gå på importør/motorleverandør for å yte oss en hvis erstatning. Det er etter min mening helt uhørt at motorhaveri skal skje med så pass mange motorer av denne typen uten at Mercruiser stiller opp.

 

Eimund, tlf 481 20 045

Link to post
Share on other sites

Jeg jobbet endel med båter som hadde denne motoren for flere år siden. Det var mange reklamasjoner og mye tull. Dårligere motor tror jeg man skal lete lenge etter. Det var mange som havarerte allerede første eller andre sesongen. Gjengangeren var brente stempel eller også noen få turbohavari (vanligvis blåses hele motoren før turbo havarerer). Jeg tror også mye av årsaken til havariene i tillegg til at det er åpenbare konstruksjonssvakheter ved motoren er at de har blitt brukt i altfor store båter. I båter over 20 fot blir disse små, skrøpelige motorene belastet altfor mye og ryker derfor etter kort tid :headbang:

Link to post
Share on other sites

Motoren er nok ikke dårlig, men den er nok kansje ikke så egnet i en båt. et volum på 1,7 er nok lit i minste laget for en motor som det er tatt ut 120hk i og som får den påkjenningen som er i en planende hurtiggående båt! Etter å ha vært med båtnaboen som har en askeladden Beetle med den motoren, er jeg glad jeg har en moderne 4t påhenger på hekken. støy vibrasjoner og alt for lite skyv i forhold til skrogets egenskaper. Han har ikke hatt problemer men så er han veldig nøye på å puttre rundt i 10-15 minutt før han belaster den. Tror aldrig han kjører den for fult..Synes en Beeltle fortjener mer enn 20-25 knop på masjfart.

 

Jeg jobbet endel med båter som hadde denne motoren for flere år siden. Det var mange reklamasjoner og mye tull. Dårligere motor tror jeg man skal lete lenge etter. Det var mange som havarerte allerede første eller andre sesongen. Gjengangeren var brente stempel eller også noen få turbohavari (vanligvis blåses hele motoren før turbo havarerer). Jeg tror også mye av årsaken til havariene i tillegg til at det er åpenbare konstruksjonssvakheter ved motoren er at de har blitt brukt i altfor store båter. I båter over 20 fot blir disse små, skrøpelige motorene belastet altfor mye og ryker derfor etter kort tid :headbang:

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...