Jump to content

Levende lys i båten uten tilsyn er ikke bra. Hva synes Dere?


Tom Rør

Recommended Posts

Levende lys i båten uten tilsyn er en uting. Lå på Borgen i helga, og la merke til at det i flere av båtene brant levende lys, men det var ikke folk å se ombord. Det som ikke gjør saken noe bedre, er at de voksne var i en annen båt, mens småbarn lå og sov i denne potensielle brannfelle.

Hva synes Dere andre på dette fortreffelige forum om denslags?

Kjør debatt!!! :thumbsup:

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er mange som fyrer opp noen T.lys, for å at det ikke skal bli rått i båten. Dette spesielt nå på sen sommeren.

 

I "gamledager" for sånn ca. for 10 år siden, var dette nesten obligatorisk.

Gjorde det selv også, før vi fikk båter med dieselvarmer.

Om lysene står i dertil egnede holdere, så jeg ikke på det som så veldig farlig.

 

Mye en gjorde i gamledager som i dag er farlig.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Levende lys må selvfølgelig ikke å forlates uten tilsyn. Men det finnes da gode stødige lysestaker som ikke er laget av brennbart materiell med pyntekranser rundt lysfoten av plast? Det er ikke nødvendig å bli hysterisk når det gjelder levende lys. Det er tross alt ikke så lenge siden elektrisiteten ble vanlig for belysning, og husene brant da ikke ned hver dag før det? Bruk innsiden av hodet før du tenner et stearinlys, så går det bra!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg gjorde som mange av mine venner, tente telys i små glass som lyser så fint.. hadde vel 6 stk foran i båten. Så satte vi oss i nabobåten en gjeng. Plutselig så flammer flere av telysa opp.. de hadde flammer som var mellom 40 og 50 cm høye... nådde nesten opp i kalesja. :eek:

Etter dette kommer det aldri mer levende lys i min båt :smash::smash:

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Har selv opplevd at et telys plutselig ble en fakkel i stedet. Heldigvis var jeg bare rett på utsiden av båten når jeg oppdaget det, så jeg fikk slokket lyset fort. Tør ikke tenke på konsekvensene hvis jeg ikke hadde oppdaget dette på et tidlig stadium.

Så ja! Jeg synes absolutt at levende lys uten tilsyn er en skummel sak.

Link to post
Share on other sites

Har hørt om flere som har opplevd det.

Har vel blitt fyrt opp noe 1000 T. lys i de båtene jeg har hatt. Aldri har det skjedd noe. Sto/står i små holdere for 1 lys. Kunne gjerne ha en 6-8 lys på på en gang, men ikke for nærme hverandre.

 

Har sett mange som samler 5-6 lys på en liten tallerken . Blir da mye varme på ett lite området. Kan de være grunnen til at de "eksploderer"?

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Mulig at de kan bli litt ekstra varme. Men det lyset som ble fakkel hos oss, var et enkeltstående i en liten holder som ikke var høyere en selve lyset. Mistenker at det må være noe med veken som ikke helt holder mål på noen typer, da det var denne som så litt rar ut etter at lyset ble slukket.

Link to post
Share on other sites

Har sett mange som samler 5-6 lys på en liten tallerken . Blir da mye varme på ett lite området. Kan de være grunnen til at de "eksploderer"?

 

 

Det er vel et godt eksempel på hvordan man ikke bør brenne telys. Dersom telyset blir for varmt, kan det føre til at hele lyset tar fyr. (den flytende parafinen / stearinen får for høy temperatur og antennes av veken)

Det samme kan skje ved feil ved veken, for eksempel ved at veken ikke står midt i lyset.

Med telys som alt annet er det stor forskjell på kvalitet, men dette spiller først og fremst inn på forurensing og soting. Men et bedre telys med renere parafin skal også brenne bedre en dårligere varianter.

 

Om man skal tenke sikkerhet, er kanskje små kubbelys plassert i et dimensjonert lysglass bedre i en båt, da unngår man faren for oppflamming som man har med telys.

 

Men uansett skal aldri brennende lys forlates!

Link to post
Share on other sites

Jeg gjorde som mange av mine venner, tente telys i små glass som lyser så fint..

 

Hampholmsundet, 3-4 år siden?

 

Var en Agder lignende båt hvor jeg så dette skjedde i, brølte som en stukken gris da vi så det fra hvor vi satt på land...

 

Har selv levende lys ombord, både inne og på akterdekk. Men er svært så påpasselig med å blåse de ut når jeg forlater skuta, selv for korte øyeblikk. (jada, det høres kanskje veldig rart ut, men synes selv det er dekorativt, har t-lys i gammeldags munkejern. Greit å ha inne, akterdekk, såvel som å ta med på land ved vindstille.... fordelen er at det ikke blir varmt under/ved siden av selve lyset.)

Link to post
Share on other sites

Som Svalerød skriver: Om man skal tenke sikkerhet, er kanskje små kubbelys plassert i et dimensjonert lysglass bedre i en båt, da unngår man faren for oppflamming som man har med telys.

 

Men uansett skal aldri brennende lys forlates! :thumbsup:

 

Vi har sett båtbrann på nært hold og den er eksplosiv!


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Men uansett skal aldri brennende lys forlates! :thumbsup:

 

Så en kelt kan det sies og det spiller ingen rolle hvor man har lysene, i båt, på hytta, i heimen eller hvor som helst! For de som tviler så gjør et søk på t-lys og brann og du/dere vil nok revurdere eventulle avslappete holdninger mht bruk av t-lys.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...