Jump to content

Får ikke pumpa ferskvann til oppvask og vaskevann på dassen:)


bjoomb

Recommended Posts

Har akkurat kjøpt en tilårskommen Nidelv 24, som ble kjørt sjøveien fra Kragerø til Slevik sist onsdag av u.t. En lang og noe huskete tur, men helt udramatisk etter at jeg fikk meg en hvil fra sjøen i Tønsbergfjorden. Har allerede fått ett par fine dager på sjøen her hjemme, med familien på tur. Har pumpet meg gal mer enn en gang for å få litt vaskevann, uten at jeg er blitt våt. Kjennes ut som at det ikke er noen særlig pumpeeffekt, er det noe som er lett å få gjort noe med tru??? Spurte forrige eier, mente på at det bare var å pumpe som f.... så ville det komme, noe det ikke gjør. Toa fungerer forsåvidt som det skal:)

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde slike manuelle pumper i båten før, og der kom vannet med en gang man begynte å pumpe. Gjør det ikke det, er det noe galt. Jeg har skiftet til trykkpumpe og vanlige kraner nå, mye greiere...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

To separate pumper ja, og jammen om jeg vet om det er sjøvann i doen eller ikke:) Har fylt vanntanken til randen, og har sjekket at det ikke bare renner ut i båten:) Var vel litt kort i beskrivelsen, men pumpene går veldig lett, altså som i ingen motstand i det hele tatt. Kan det være at det er noen pakninger som trenger skiftes tru??

Trykkpumpe og vanlige kraner, er det stor investering?? Og evt så lett at selv en gammel snekker kan få det til?

Link to post
Share on other sites

Har ikke sjekket membranen:) Er som nevnt fryktelig fersk hva angår båtlivet, om man ikke regner med oppveksten på slutten av sytti, begynnelsen av åtti tallet... Er det sånn at jeg da bare skrur fra hverandre pumpene? Må vel være mulig å få kjøpt nye membraner evt?? Skal se hva jeg får til i morgen formiddag, skal ta ett par bilder som jeg kan legge ved sånn at det ikke er noen tvil om hva det gjelder:)

Takker så mye for svar...

Link to post
Share on other sites

Prøv med kranene neddykket i en kopp med vann, så får ikke pumpen suge falsk luft. Dette virket i alle fall som regel på håndpumpen på vår familiehytte ved oppstart på våren. Andre ganger måtte vi demontere pumpen og sette pakningene inn med vaselin, og atter andre ganger måtte vi bytte pakningene.

 

PS: Vil anbefale deg å bytte til 12V trykkvannspumpe - koster ikke all verden i dag...

 

Knut

Link to post
Share on other sites

Hele min installasjon beløp seg vel til 14-1500,- kroner tror jeg. Pumpe, to kraner og en del slange og koplinger. Pluss og minus til pumpen og tette slanger så blir det meget bra.

 

Ellers så lar sikkert pumpene dine seg fikse da, skru opp og se i det minste. I heldigste fall trenger du et par pakninger til noen tiere så er de i orden igjen. Men du vet ingenting før du har åpnet dem opp...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...