svenn-m Startet 21.August.2011 Link til dette innlegget Startet 21.August.2011 Vurderer og bytte pakkboks fra fett til oljesmurt. Ser for meg at denne er bedre med tanke på at jeg slipper og smøre denne etter vær tur. Lenge leve latskapen Er det noen som har erfaringer rundt dette? Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 21.August.2011 Link til dette innlegget Svart 21.August.2011 Jeg vurderer det samme. Ser frem til innspill i denne tråden. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
kennilse Svart 21.August.2011 Link til dette innlegget Svart 21.August.2011 Hei Hvis akslingen ikke er slitt av den gamle pakkboksen, ville jeg gått for oljesmurt. Skiftet til oljesmurt før denne sesongen og det er helt topp. Ikke en dråpe i båten(Nidelv 26) Mvh Kenneth Sitér dette innlegget Mvh Kenneth Link to post
Haba Svart 21.August.2011 Link til dette innlegget Svart 21.August.2011 (redigert) Vurderer og bytte pakkboks fra fett til oljesmurt. Ser for meg at denne er bedre med tanke på at jeg slipper og smøre denne etter vær tur. Lenge leve latskapen Er det noen som har erfaringer rundt dette? Hvis du smører eller må smøre pakkboksen etter hver tur er det noe galt. Kan du ha presset inn for mye fett, sprengt simmerringene og fylt opp hylserøret ? Da må du i tilfelle først få fettet ut av hylsa uansett hvilken pakkboks du måtte velge. Fett i hylserøret sperrer for kjøling av pakkboks og aksel. Redigert 21.August.2011 av Haba (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
erund Svart 21.August.2011 Link til dette innlegget Svart 21.August.2011 Hvis akslingen ikke er slitt av den gamle pakkboksen, ville jeg gått for oljesmurt. Skiftet til oljesmurt før denne sesongen og det er helt topp. Ikke en dråpe i båten(Nidelv 26) Hvordan skiftet du og hvilken deler må fås tak i for å få en slik løsning? Hvordan vet du om akslingen ikke er slitt? Er dette med forbehold om skift til oljesmurt? Har også Nidelv 26 Sitér dette innlegget Mvh erund Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A Link to post
kennilse Svart 21.August.2011 Link til dette innlegget Svart 21.August.2011 Hvordan skiftet du og hvilken deler må fås tak i for å få en slik løsning? Hvordan vet du om akslingen ikke er slitt? Er dette med forbehold om skift til oljesmurt? Har også Nidelv 26 jeg skiftet nesten alt. Dvs. Aksling, pakkboks, klemflens og cutlesslager. Skal du bare skifte pakkboks, så må du kun løsne roret og klemflensen slik at du får trekt akslingen litt bakover. Jeg kjøpte alle delene hos Maritim. Var en ganske kurant jobb. Mvh Kenneth Sitér dette innlegget Mvh Kenneth Link to post
kennilse Svart 21.August.2011 Link til dette innlegget Svart 21.August.2011 Glemte vist litt her Du må løsne den gamle pakkboksen og så kjenner du på akslingen om det er slitespor der hvor simmeringene har stått. Mvh Kenneth Sitér dette innlegget Mvh Kenneth Link to post
nimbussen Svart 21.August.2011 Link til dette innlegget Svart 21.August.2011 Tenkte att dette skulle bli greier jeg også,monterte ny oljesmurt pakkboks fra sleipner i vinter gjorde alt etter forskriftene med monteringa og i tilegg så tok jeg en oppretting av motoren etter at båten var kommet på vannet Etter to turer i påsken på en ca to timer hver så ga jeg opp,pakkboksen ble så varm att oljeslangene ble myke og falt av slangestussene på boksen samme hvor hardt jeg dro til slangeklemmene,ble bare oljesøl og forbannelse av hele greia .Ringte til sleipner å snakket med teknisk avd både vel og lenge der sa de att temp på 70-80 grader ikke er unormalt,logget min boks til 90 grader med att jeg festet føleren til ett termometer med en slangeklemme rundt pakkboksen .Fikk tak i nye simmeringer til min gode gamle fettsmurte og monterte den igjen tempen på den ligger mellon 40 og 45 grader hele tiden drar vel til smørekoppen ca hver 25 brukstime kan egentlig ikke bli enklere Så hvis dere har en velfungerene fettsmurt boks så ville jeg tengt meg om før jeg hadde byttet den mot en oljesmurt Magne Sitér dette innlegget Link to post
kennilse Svart 21.August.2011 Link til dette innlegget Svart 21.August.2011 Hei Er helt enig med "Nimbussen" hvis du har en fettsmurt som funker bra. Hvis trådstarter må skru etter hver tur, så er nok en grundig sjekk av simmeringer på sinn plass + sjekk av hylserøret. Grunnen til at jeg selv skiftet til oljesmurt, var at akslingen var begynt å rotere i klemflensen. pakkboksen var begynt å dryppe mer og mer de siste årene. Jeg rev opp alle simmeringene da jeg skulle trekke den av akslingen som hadde mange stygge grader etter rotasjonen i klemflensen. Mvh Kenneth Sitér dette innlegget Mvh Kenneth Link to post
dvil Svart 21.August.2011 Link til dette innlegget Svart 21.August.2011 (redigert) Denne PSS Shaft Seal vannsmurte mekaniske akseltetning har jeg mest tro på. Forhandles i Norge av Progress Ingeniørfirma. Jeg har ingen personlig erfaring, annet enn fra bruk av slike på diverse større vannpumper. Når jeg skal bytte i båten, så blir det til en slik. Redigert 21.August.2011 av dvil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gutek Svart 21.August.2011 Link til dette innlegget Svart 21.August.2011 Innleder priser latskapen.Da er det "volvokondomen" som gjelder.Jeg hadde båt med volvokondom i 9 år.Tett og fin,aldeles uten noe problem,trykket inn litt nytt fett en gang husker jeg.Jeg er forundret over at den ikke blir mewr anbefalt her på båtplassen.Den er genial ! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.August.2011 Link til dette innlegget Svart 21.August.2011 Innleder priser latskapen.Da er det "volvokondomen" som gjelder.Jeg hadde båt med volvokondom i 9 år.Tett og fin,aldeles uten noe problem,trykket inn litt nytt fett en gang husker jeg.Jeg er forundret over at den ikke blir mewr anbefalt her på båtplassen.Den er genial ! Den er genial om ikke båten går for fort og dergjennom suger undertrykk i pakkboksen. Da går tetningen tørr og brenner. Dette gjelder for så vidt alle pakkbokser som er avhengig av vannsmøring og at det ikke blir tilført vann fra f.eks. kjølesystemet til motoren. Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 21.August.2011 Link til dette innlegget Svart 21.August.2011 Den største fordelen med den gamle/gode fettsmurte pakkboksen er dens røffhet/robusthet og evne til å gjøre jobben til tross for dårlige levekår, lite/feil vedlikehold og generelt sett "anlegg" som får dårlig/ikkeeksiserende stell og pleie. Nesten uansett så holder den anlegget tilnærmet tett, og selv etter både tørrkjøring, varmkjøring og mange 1000 driftstimer så vil den nesten aldri lekke så mye at det blir noen mengde av det. Og den slenger med, selv på aksler som ikke er "helt i vater". Forøvrig, flere som har gått fra gammel/dårlig fettsmurt pakkboks ved rett å slett montere volvokondom dirkete på den gamle pakkboksen. Om dimensjonene passer så er jo dette en meget enkel oppgradering av gammelt anlegg. Sitér dette innlegget Link to post
svenn-m Svart 21.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2011 Hei Hvis akslingen ikke er slitt av den gamle pakkboksen, ville jeg gått for oljesmurt. Skiftet til oljesmurt før denne sesongen og det er helt topp. Ikke en dråpe i båten(Nidelv 26) Mvh Kenneth Er disse fra maritim jeg også har sett på, synes det virker som at dette er en smøring som du har mere kontroll på en med de fettsmurt. nimbussen skriver at pakkboksen hans ble varm. Er det flere med oljesmurt pakkboks som har opplevd dette? Hvis du smører eller må smøre pakkboksen etter hver tur er det noe galt. Kan du ha presset inn for mye fett, sprengt simmerringene og fylt opp hylserøret ? Da må du i tilfelle først få fettet ut av hylsa uansett hvilken pakkboks du måtte velge. Fett i hylserøret sperrer for kjøling av pakkboks og aksel. Har akkurat kjøpt denne båten, men det er mye som tyder på at simmerringene kan ha blitt presset ut av sporet sitt. For det drypper godt etter bare en liten tur. Skal demontere aksel og pakkboks i vinter når båten skal på land. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.August.2011 Link til dette innlegget Svart 22.August.2011 Ser for meg at denne er bedre med tanke på at jeg slipper og smøre denne etter vær tur. Fett er ikke for tetting, kun for å smøre tetningene! Jeg har fettsmurt i min båt, og gir den en halv tørn på fettkoppen 2-3 ganger i året. Og den pakkboksen er 30 år nå! Om du har en pakkboks med talgpakninger ville jeg ha strammet glanden litt, men ikke så mye at det er helt tett. En 5-10 dråper i minuttet bør den lekke for å ikke gå for varm. Om du har simmerringer så bør nok disse byttes. Men som sagt, smøring etter hve rtur har ingenting for seg. Da fyller du bare opp hylsa med grease, slik at kjølingen blokkeres. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
VannTro Svart 22.August.2011 Link til dette innlegget Svart 22.August.2011 Jeg skiftet fra fett/simeringer til olje/simeringer- Når det gjaldt eventuelle slitespor i aksling så løste det seg av seg selv. hylsa som satt der var lengre enn den som fulgte med den oljesmurte pakkboksen. Slik sett traff simeringene et annet sted på akselen. Bare gode erfaringer med oljesmurt som nå har gått i 2 sesonger. Det som er viktig med alle pakkbokser er å lufte dem ved utsett. På den oljesmurte sitter det egen lufteskrue. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Sitrin Svart 22.August.2011 Link til dette innlegget Svart 22.August.2011 Har selv vannsmurt (tror det er den fra Progress Ingeniørfirma). Båten er nå inne i sin 6 sessong og det holder seg helt tett. Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Arvid_A Svart 22.August.2011 Link til dette innlegget Svart 22.August.2011 Hei! I båten vår ble det i 2000 montert nytt Sleipner propellanlegg med oljebasert pakkboks. Vi har hatt båten siden høsten 2006, og løsningen er fremdeles problemfri og tett og fin. Som nevnt av andre her er det viktig å slippe ut luften av hylsa når båten sjøsettes, slik at sjøvann kan slippe inn. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.August.2011 Link til dette innlegget Svart 22.August.2011 Fett er ikke for tetting, kun for å smøre tetningene! Jeg har fettsmurt i min båt, og gir den en halv tørn på fettkoppen 2-3 ganger i året. Og den pakkboksen er 30 år nå! Om du har en pakkboks med talgpakninger ville jeg ha strammet glanden litt, men ikke så mye at det er helt tett. En 5-10 dråper i minuttet bør den lekke for å ikke gå for varm. Om du har simmerringer så bør nok disse byttes. Men som sagt, smøring etter hver tur har ingenting for seg. Da fyller du bare opp hylsa med grease, slik at kjølingen blokkeres. Bravo index, nesten helt korrekt! Det er vannet som smører talgpakningen. Fettet skal inn for å smøre et lager som sitter rett på innsiden av talgpakningen. Men det er lite som skal til for å opprettholde denne funksjonen. En det 'gammeldagse' pumper kjører med talgpakning som tetning mot atmosfæren. Disse pumpene har ikke fettsmøring, eller noe annne form for smøring enn vannet som drypper ut. Med et drypp eller to i minuttet. Nå er det ikke alle, meg selv inkludert, som ønsker så mye som et drypp vann i bunnen av båten. Da er ikke førstevalget talgpakning. Jeg valgte Volvokondomet. Det har sittet der det sitter siden sjøsettingen år 2000, og har ikke lekket et drypp så langt. Sitér dette innlegget Link to post
svenn-m Svart 22.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2011 Innleder priser latskapen.Da er det "volvokondomen" som gjelder.Jeg hadde båt med volvokondom i 9 år.Tett og fin,aldeles uten noe problem,trykket inn litt nytt fett en gang husker jeg.Jeg er forundret over at den ikke blir mewr anbefalt her på båtplassen.Den er genial ! Volvokondomen høres jo helt suveren ut, får ta en tur i båten i kveld og ta noen mål av aksling og hylserør. Noen som vet prisen på denne Volvokondomen? Regner med det ikke holder med "profil" fra rfsu Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 22.August.2011 Link til dette innlegget Svart 22.August.2011 (redigert) Denne kondomen har stått på siden 2002 - dyttet inn litt mer fett i år - potte tett :) Kostet kr 498,- ink mva (i 2002) Redigert 22.August.2011 av dante (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 22.August.2011 Link til dette innlegget Svart 22.August.2011 (redigert) nimbussen skriver at pakkboksen hans ble varm. Er det flere med oljesmurt pakkboks som har opplevd dette? Jada, den oljesmurte min blir så varm at man ikke klarer å holde på den. Jeg fikk for øvrig "psykologisk støtte" av Hulda(tror jeg det var) den gangen jeg skiftet, med beroligelse om at dette er helt vanlig og ikke er noe problem. Problemet mitt besto i en propell med ubalanse. Jeg hadde propellen til Winrace i våres og fikk den avballanser(+ en tomme mer vridning grunnet for høyt turtall) og i år er den langt kaldere, men varm blir den uansett. Dette har også mye hvor god vanngjennomstrømning det er i hylsa. Ofte ligger det en masse overskuddfett etter en talgboks med lekkasje hvor man søker å kompensere med fett. Jeg var nok litt slurvete når jeg skiftet og er ikke sikker på at jeg fikk vasket ut alt, men det forsvinner av seg selv over tid. Redigert 22.August.2011 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
bert Svart 22.August.2011 Link til dette innlegget Svart 22.August.2011 Hei, byttet til volvo kondom ifjor. Den kostet til 35 m/m aksel ca 1000 Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 22.August.2011 Link til dette innlegget Svart 22.August.2011 Denne PSS Shaft Seal vannsmurte mekaniske akseltetning har jeg mest tro på. Forhandles i Norge av Progress Ingeniørfirma. Jeg har ingen personlig erfaring, annet enn fra bruk av slike på diverse større vannpumper. Når jeg skal bytte i båten, så blir det til en slik. Har selv denne, kan anbefales. Helt vedlikeholdsfri. Genial spør du meg. Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 22.August.2011 Link til dette innlegget Svart 22.August.2011 Hei, byttet til volvo kondom ifjor. Den kostet til 35 m/m aksel ca 1000 Har 40mm selv. Det er genialt, jeg hadde ikke smurt min siden jeg kjøpte den og hadde sikkert ikke trengt det nå heller (var plenty). Er jo bare å skvise sammen kondomen så lufta slipper ut ved sjøsetting, null varmegang. Keep it simple! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.