Jump to content

Ønsker tips om motor: ønsker venstregående retning


Festina_Lente

Recommended Posts

Hei dere, jeg vurderer motorskifte i Maxien: ut med min trofaste ferskvannskjølte Volvo MD 11C fra 1981, og inn med en ny tresylindret sak.

 

Så spørs det da, skal den være gul, blå, grønn, grå? En venn har Lombardini i sin Maxi 95, en annen har en nyere Volvo. Poenget for meg er at den nye må gå samme vei som den gamle ( mener dette er venstregående) - fordi jeg har allerede byttet propell til Kiwiprop (noe jeg er veldig fornøyd med - spesielt under seiling og revers).

 

Pitchen til Kiwiprop'en kan justeres - slik at den kan håndtere f.eks en Vetus Mitsubishi, som er venstregående. Men: er det andre venstregående moderne alternativer. Noen som kjenner til Solé mini, Nanni? Eller andre?

 

Mvh, Even

Link to post
Share on other sites

Even,

 

det som betyr noe for propellen din er ikke hvilken vei selve motoren din går, men hvilken vei akslingen ut av gearkassen går. (Mener å huske at Maxi 95 har aksling og ikke seildrev?)

I de fleste moderne gearkasser er det ikke noe forskjell på utveksling, osv. i forover/akterover.

Det er derfor ikke noe i veien for å kjøre gearkassen i akterover mens båten går forover. Gearwiren festes på motsatt side på gear-spaken slik at den opereres som før.

 

Vil derfor ha sjekket med motor/gear leverandør om gearet kan kjøres kontinuerlig også i akterover. Du vil da stå fritt til å velge motor/gear.

 

Lykke til!

Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...