Jump to content

Hvilke båtmerker har godt rykte?

Andre'

Recommended Posts

Er det noen der ute som har erfaring eller hørt/lest om Regal, Monterey eller Azure? I tillegg til en Searay 280, snuser jeg også på en Regal 2665 (2005), Monterey 275CR (2008) og en Azure AZ279 (2007). De sistnevnte båtene har jeg null erfaring med og har heller ikke hverken lest eller hørt noe om dem. For å unngå en bortkastet prøvetur, er det greit å få litt kunnskap om båtene og avdekke om noe tilsier at man bør se etter andre båter i prisklassen 5-700.000. Er det verdt å gå fra en Azure 2007 til 560.000 opp til en Searay 280 Sundancer til 700.000, når strengt tatt begge båtene er store nok med hensyn til antall personer som skal bruke båten?

Noen som kan opplyse meg? :smiley:

Andre'

Hei, jeg har litt erfaringer med amerikanske båter. Båtene du sammenligner med Sea Ray 280/315, er alle vesentlig mindre båter. Sea Rayen har 4 faste sengeplasser og er betydelig større både ute og innvendig. Azuren er en daycruiser uten midtcabin og da spørs det helt på hva som er behovet ditt. Jeg har tidligere hatt en Chaparral 270 Signature og har nå en Bayliner 285. Chaparralen(et amerikansk høykvalitetsmerke) var en fin båt, men etter 2 sesonger var jeg lei av å hele tiden måtte re opp v-køya foran og jeg ønsket 4 faste sengeplasser. Jeg så på mange båter inkl. Sea Ray 315, Maxum 2900 SE, Regal 2860, Bavaria 300 og 32 Sport, Chaparral 280 og 290 Signature og endte tilslutt med Baylineren. Bayliner hadde jeg hørt endel negativt om tidligere og jeg hadde i første omgang utelukket merket -helt til jeg lå ved siden av en og fikk sett nærmere på båten.

Bayliner (og andre amerikanske båter) hadde endel kvalitetsproblemer på 80-og 90-tallet og "evig eies kun et dårlig rykte".

På slutten av 90-tallet og videre inn i 2000-årene har de gjort en snuoperasjon og leverer nå båter med gode skrog, god finish og bra komponenter. Bayliner, Sea-Ray og Maxum er alle deler av Brunswick -konsernet og Bayliner er det billigste av de 3 merkene. Komponentene som blir brukt i alle båtene er imidlertid stort sett de samme -fra annerkjente produsenter som Jabsco o.l. Det elektriske er bedre enn de fleste norske båter og plassutnyttelsen er av en annen verden.

Jeg har aldri vært så fornøyd med en båt som jeg har vært etter kjøpet av Baylineren For oss er det viktig at den fungerer for en familie med 2 voksne og 2 barn og har plass nok til å stue unna all feriebagasje. Det er en grunn til at Bayliner 285 er verdens mest solgte sportscruiser.

Hvis du ser på amerikanske sportscruisere vil jeg anbefale deg å se etter en som er solgt ny i Norge. Da får du originalt 220V elektrisk anlegg og du kan være trygg på at CE-godkjenningen ikke er jukset med (noe som kan få enorme konsekvenser).

Her er en link til test av både Sea Ray 280 og Bayliner 285

http://www.boattest.com/boats/boat_video.aspx?ID=174

http://www.boattest.com/Partners/Partner-Main.aspx?lp_id=354&t=boat-test&Videoid=555&p=0&s=74

Brunswick er verdens største båtprodusent. Både Bayliner og SeaRay er blitt kjempegode båter. SeaRayen har en noe bedre finish en Baylineren og er derfor noe dyrere ny. Min far hadde en Bayliner Capri 22" fra 1986, denne var veldig bra i skrog og plasten. Monterte inn splitter ny Mercruiser Diesel 250 HK Turbo for to- tre år siden, noen mnd senere tok stormen den :thumbsdown:

Personlig hadde jeg ikke stusset så mye over å kjøpe meg en SeaRay, det som spiller en mye viktigere rolle en produsent og rykte er jo hvordan båten og motoren har vært brukt og holdt...

Vil stille meg bak anbefalingene av Bayliner her. Har for tiden en 2655 Ciera. Jeg har ikke vært borti båter som kvalitativt er bedre enn denne. Har stort sett bare vært borti norsk- (evt. nordisk) produsert tidligere. Jeg har nok vært påvirket av "godt norsk" myten, inntil jeg fikk være med en kamerat i hans nyinnkjøpte Bayliner. Fikk gjort mange fordommer til skamme av den opplevelsen. Og når jeg deretter innså hvor mye jeg egentlig fikk for pengene ved å kjøpe en slik båt, var valget enkelt. Har ikke angret siden.

Ingen tvil om at disse "Yankiane" lager gode båter og veldig romslige og godt utnytta, men kom i skade for å ligge ved siden av ved to anledninger en Rinker og en Searay, og da satt jeg i saksa, det var jo ingen mulighet å gå langs siden, for å komme seg fra ene til andre enden må en gjennom båten, slik at dette er båter som er yppelige til flytebrygger og sånn, men å ligge utenpåhverandre , eller gå frem å ta fender å tau må jo vær et kjempeminus :(

Ingen tvil om at disse "Yankiane" lager gode båter og veldig romslige og godt utnytta, men kom i skade for å ligge ved siden av ved to anledninger en Rinker og en Searay, og da satt jeg i saksa, det var jo ingen mulighet å gå langs siden, for å komme seg fra ene til andre enden må en gjennom båten, slik at dette er båter som er yppelige til flytebrygger og sånn, men å ligge utenpåhverandre , eller gå frem å ta fender å tau må jo vær et kjempeminus :(

Det er jo som du er inne på, et resultat av innvendig romslighet og plass utnyttelse. Jeg for min del liker best yankee båtene når det kommer til av/ påstigning ved flytebrygga, trenger ikke være to voksne for å løfte barna inn og ut av båten. Stor dør ned til badeplatform gjør det å gå i land enkelt selv for små barn.

Rinker også er kjempe båter, har vært borti flere, men aldri eid. Flotte båter, med god luksus følelse... Som bayliner og searay er det veldig gode sjøbåter...

og da satt jeg i saksa, det var jo ingen mulighet å gå langs siden, for å komme seg fra ene til andre enden må en gjennom båten, slik at dette er båter som er yppelige til flytebrygger og sånn, men å ligge utenpåhverandre , eller gå frem å ta fender å tau må jo vær et kjempeminus :(

På Bayliner har du i hvert fall dollbord. Riktignok ikke store, men de er der ;-).

jeg har ikke hatt båt med dollbord og har egentlig ikke vært noe savn.. Her på Trønderlagskysten er det ikke det store behovet for å ligge longside, men har ikke noe problemer med å feste fendere.. monterer man fenderklips så får man til å strekke seg bort både fra fordekk og fra bakenfor vindskjermen. ofrer gjerne siste meteren midskips i forhold til 20-30cm bredere innvendig plass, i mindre båter utgjør det faktisk veldig mye. Ang Amerikanske båter så har jeg faktisk lit sansen for Sea Ray! Har vært i en mindre Bayliner og syntes det så ut som bra plassutnyttelse.. vegg til vegg teppe er ikke akkurat det mest maritime.. Ang utstyr så er tror jeg Amerikanske båter har en større standardliste. hva som er kvalitet på ekte og opplevd kvalitet er jo to forskjellige ting så klart.. Meningene vil jo være mange og delt her.. Regelen er vel uansett å styre unna de taller biligste, uansett sjanger og nasjonalitet.. Det gjelder jo egentlig alt, om det er båt bil eller noe annet med tekniske innretninger på..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Tusen takk for gode tips alle sammen:-)

Dette er en bra plass å være for båtfolk og spesielt meg som har vært ute en del år fra båtmarkedet!

Searay'en er fortsatt en het kandidat og har også fått øynene på en Monterey 27 fot'er med midtkabin og en Regal 29, også med midtkabin. Noe godt eller dårlig å si om de to sistnevnte kandidatene?

André

Har ikke vært borti de, men fant dette på Wikipedia om montereyen :

Recent years have seen Monterey Boats grow at a rapid rate, and today the company produces over 2,000 boats per year. Well regarded for its contemporary styling and above-average construction, Monterey has an enviable reputation for customer satisfaction[3] with the strongest warranty in the industry.[4

• 1 måned senere...

Jeg har egentlig plassert de fleste amerikanske båter i kategorien "litt ukurant". De er ikke veldig tilpasset norske forhold, de fleste har ikke plass til integrert kartplotter, mange har ikke åpning i pulpit i baugen, mange ser ut som en amerikansk joggesko, mange har dårlige kalesjeløsninger, mange mangler baugpropell etc. Jeg vet at endel har blitt noe fornorsket, men når det snakkes om kurant båt hadde jeg heller gått for Bavaria, hvis det er mye båt for pengene du er ute etter.

Når det gjelder eierenes uttalelser om egen båt her på BP, har jeg lært megå ta mye med ei klype salt. Ser flere jankybåteiere snakker i rosende ordelag om båtenes fortreffelige sjøegenskaper. Kom i snakk med en Baylinereier her om dagen som nettopp hadde montert baugpropell. Før dette turte han ikke å gå feks. Sotenkanalen på ferie eller gjennom andre trange passasjer på grunn av at båten oppførte seg som ei balje (hans egne ord) i sakte fart Med baugpropell var dette ikke lenger noe problem. Han bare brukte baugtrusteren og trengte ikke lenger tenke på å bruke rattet.

Er dette gode sjøegenskaper?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...