Jump to content

Hvilke båtmerker har godt rykte?

Andre'

Recommended Posts

Å "måtte" bruke baugtruster for å kunne gå rett frem eller vel et heller dårlig signal om båtens sjøegenskaper. Høres litt rart ut.

Anyway, så endte jeg opp med en "Yankie-båt", en 27 fots Monterey med baugtruster. Er særdeles positivt overrasket over båtens sjøegenskaper. Utrolig lite slag og den bryter bølgene på en myk og behagelig måte. Elsker slike overraskelser! Går også rett frem uten å bruke baugtruster:-) Har vært ute nesten hver dag og testet i ymse forhold, og det finnes båter som er gode på sjøen uten å måtte være norsk.... (noen som trenger en klype salt? :lol: )

Min erfaring er at sjøegenskaper oppleves subjektiv, og ofte basert på kun egne referanserammer. Derfor tester jeg båter selv før kjøp eller leser tester nøye der jeg vektlegger testers erfaring. Norske båtbladers tester tillegger jeg liten betydning, med mindre de er gjort i samarbeide med svenske båtblader. Feks ViBåtägaeres tester. Testene til Motorboat and Yachting og Motorboats Monthly synes jeg ofte er gode. Samme med Båtnytt og ViBåtägare.

Myk i sjøen som forrige innlegger skriver stemmer nok det. Mine refleksjoner er da under hvilke forhold, hvilken fart og hva slags bølger. Også erfarer jeg at byggekvalitet som gir grad av støydemping/vridninger og komfort på stoler har vel så mye å si. En flatbunnet båt solid bygd i alu med fjærende stoler kan nok oppleves som like god som en plastbåt med skarp v bunn og harde stoler.

Hvor mye vann båten tar over dekk er også viktig. For meg hjelper det ikke med stor flybridge om vannsptuten står over alle når båten kjøres i solgangsbis. Ref tester av Fairline Squadron 42.

Så skal det tillegges at bruksmønster også kommer inn. Er det en soldagsbåt til indre Oslofjord eller en helårsbåt til Finmarkskysten?

Spør man eiere har de fleste båter godt rykte. Og det finnes like mange oppfatninger om hva som er bra. For eksempel overhørte jeg en dame i en Bavari 38 sport uttale at dette var den lekreste båten hun noen gang hadde sett. Den var rett og slett flottest. Jeg konstaterer at vi er orskjellige og synes det er flott hun var så begeistret.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
  • 2 uker senere...

Å "måtte" bruke baugtruster for å kunne gå rett frem eller vel et heller dårlig signal om båtens sjøegenskaper. Høres litt rart ut.

Anyway, så endte jeg opp med en "Yankie-båt", en 27 fots Monterey med baugtruster. Er særdeles positivt overrasket over båtens sjøegenskaper. Utrolig lite slag og den bryter bølgene på en myk og behagelig måte. Elsker slike overraskelser! Går også rett frem uten å bruke baugtruster:-) Har vært ute nesten hver dag og testet i ymse forhold, og det finnes båter som er gode på sjøen uten å måtte være norsk.... (noen som trenger en klype salt? :lol: )

GRATULERER!!! :flag_bp:

Du har nok skaffet deg en kjempe båt. Gratulerer så mye og hell å lykke med montreyen. :thumbsup:

BAVARIA:)))

de har godt rykte blandt de som eier de, og blant de som ikke har erfaring med de sier det er dritt:)

Hehe, alle potensielle bruktbåtselgere er vel interessert i å prate opp ryktet til sitt merke. Men ja, jeg er selvfølgelig fornøyd med min ;-) Edit: Og så kan det være en stoooor fordel med seriøs og serviceinnstillt importør.

Redigert av quantumduck (see edit history)

Amerikanerne er langt forut for sin tid hva gjelder design og plassutnyttelse. Eneste minuset jeg finner ved slike båter er at de er relativt smale, dette for å gjøre de trailbare. Kjøper du derimot en nyere båt i str ca 30 fot får du straks litt mer bredde. Har derimot ingen problemer med min regal 233xl ambassadør fra 94. Selv om den er smal er den utrolig stabil i sjøen, mye grunnet bunnkonstruksjonen som flater litt ut på toppen. Denne båten er den største 23,5 (riktignok registrert i Norge som 26 fot)foteren jeg noensinne har sett, og drukner ikke ved siden av langt større båter. Kan absolutt anbefale amerikanerne i så måte.

• 4 uker senere...

Kom i snakk med en Baylinereier her om dagen som nettopp hadde montert baugpropell. Før dette turte han ikke å gå feks. Sotenkanalen på ferie eller gjennom andre trange passasjer på grunn av at båten oppførte seg som ei balje (hans egne ord) i sakte fart Med baugpropell var dette ikke lenger noe problem. Han bare brukte baugtrusteren og trengte ikke lenger tenke på å bruke rattet.

Er dette gode sjøegenskaper?

Det vi her snakker om er såkalt "vandring" i sakte fart, noe som gjelder alle båter med flat V-bunn uten ordentlig kjøl, og har ikke noe med Bayliner eller amerikanske båter som sådan å gjøre. Jeg vil anbefale alle "godt norsk"-fantaster å teste ut amerikanske båter selv og gjøre dere opp en kvalifisert mening.

Jeg har hatt norskproduserte båter i alle år, men det var først når jeg anskaffet meg en amerikansk båt at jeg måtte innse hvor tøvete "godt norsk"-myten egentlig er. Og hvis noen er i tvil - prøv selv.

Å "måtte" bruke baugtruster for å kunne gå rett frem eller vel et heller dårlig signal om båtens sjøegenskaper.

Det høres ikke bare rart ut, det er det komplette lavmål og kan selvsagt ikke tas på alvor. Det er vel heller et signal om dårlig vurderingsevne og manglende båterfaring fra eierens side. At det blir brukt som "seriøs" argumumentasjon her på BP gjør for øvrig ikke saken bedre.

Sedvanlig "vandring" i saktegående fart på flatbunnede båter er selvsagt ikke noe "amerikansk" fenomen. Det gjelder i høyeste grad også norske. Og selvsagt er det ikke behov for baugtruster for å kunne kjøre v-bunnede båter i sakte fart. Merkelig at ikke jeg og andre Bayliner-eiere jeg kjenner trenger dette? Det er mange gode grunner til å montere truster på v-bunnede båter, men saktekjøring er altså ikke en av dem.

Redigert av Cruiseliner (see edit history)

Fikk en Sea-Ray på rundt 30 fot i bytte da jeg solgte båten min i fjor. Det var triste greier... Og det skal vel være noe av det beste derfra såvidt jeg har forstått. Og kvaliteten på Bayliner er det vel ingen som skryter av. (bortsett fra de som har gått i den fella og kjøpt en)

Redigert av Fru Jacobsen (see edit history)

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Bayliner er tvilsomme greier. Jeg, som så mange andre, kjøpte yankee som førstebåt...

Lav innstegspris, men det tar du fort igjen. Det positive er at du blir fort kjent med eget utstyr, du blir liksom aldri ferdig. Det kommer noen lekkasjer her og noen sprekker der, innimellom alt det andre som skjer med V-motorer og ujevn kjøling, selvsagt.

Jeg ser det samme går igjen på de fleste merkene over there, tror egentlig ikke Bayliner er spesielt mye dårligere enn Maxum og SeaRay osv. Jeg lurer på at Monterey osv egentlig er fra samme konsern, bare nye merker for å lokke kjøpere som har vært uheldige med de eldre merkene tidligere til å gjøre et nytt forsøk. Amerikanerne er enkle sånn, dyre Toyota skal hete Lexus samtidig som dyre Nissan skal hete Infiniti osv. Da blir det jo plutselig noe helt annet. :giggle:

Det enkleste er å kjøpe båt. Ikke lekebåt.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Hehe har hatt Sea-Ray sier jeg jo, OG Bayliner :-) . Baylineren sprakk i ei bølge ved Nesoddtangen - jo det var kvalitet

Sea Ray har da lite med Bayliner å gjøre, bortsett fra at de begge er amerikanske. Jeg kjenner ikke særlig til SeaRay, men hva konkret er det som er "trist" med denne. Hvilke årsmodeller relaterer du påstandene til? Det er velkjent at det går et skille mht. kvalitet på amerikanske båter før og etter 1990.

Jøss, har du plutselig hatt Bayliner også nå? Jeg trodde du unngikk amerikanske båter og din eneste referanseramme var en gammel sliten Princess 45 fra 1990? Baylineren "sprakk" av en bølge sier du? Merkelig, en Bayliner har betydelig kraftigere skrog enn hva du finner på mange norskproduserte båter. Baylinere "sprekker" ikke av sjø.

Lav innstegspris, men det tar du fort igjen. Det positive er at du blir fort kjent med eget utstyr, du blir liksom aldri ferdig. Det kommer noen lekkasjer her og noen sprekker der, innimellom alt det andre som skjer med V-motorer og ujevn kjøling, selvsagt.

Jeg ser det samme går igjen på de fleste merkene over there, tror egentlig ikke Bayliner er spesielt mye dårligere enn Maxum og SeaRay osv. Jeg lurer på at Monterey osv egentlig er fra samme konsern, bare nye merker for å lokke kjøpere som har vært uheldige med de eldre merkene tidligere til å gjøre et nytt forsøk. Amerikanerne er enkle sånn, dyre Toyota skal hete Lexus samtidig som dyre Nissan skal hete Infiniti osv. Da blir det jo plutselig noe helt annet. :giggle:

Imponerende argumentasjon. Merkelig at andre har gjort seg helt andre erfaringer? Og det finnes selvsagt ikke slike problemer med norskproduserte båter, eller? Jeg har hatt norske båter i 30 år og opplevd mye rart.

For øvrig har er de fleste som har en viss peiling på biler fått med seg at en Lexus ikke er en ordinær Toyota, selv om Toyota står bak. Det er faktisk en viss forskjell på en Mercedes A-klasse og en S-klasse, selv om begge produseres av Mercedes. Men slike nyanser beter vel ingenting?

Er ikke diskusjonen om hvilke båtmerker som har et godt rykte?

Kan godt være at de amerikanske båtene har blitt bra, men godt rykte er vel å strekke det litt langt?

Jeg jobbet sammen med en som solgte Bayliner for mange år siden. De hadde store problemer med at det oppsto sprekker i skrogene. Men dette er lenge siden, men gammelt rykte er vondt å vende.

Jeg har ikke/har aldri hatt/har ikke noe ønske om å ha Bavaria, men skal man ha mye for pengene, så heller Bavaria enn disse US båtene.

Rykter og oppfatninger skapes som kjent gjennom erfaringsutvekslinger og diskusjoner. Dersom noen mener at amerikanske båters dårlige rykte ikke lenger er fortjent, er det selvsagt relevant å påpeke dette i en slik tråd. Dette vil bidra til å påvirke ryktet som sådan og er følgelig helt to the point. Ingen er tjent med at det florerer feilaktige rykter og misoppfatninger.

At amerikanske fritidsbåter slet med kvaliteten på 70- og 80-tallet er for så vidt velkjent, men dette er faktisk ikke et problem lenger. Men folk står selvsagt fritt til å la være å tro på dette og dermed evt. gå glipp av gode båtkjøp. Men noen av oss vil nok fortsette med å nyansere oppfatninger som anses som feilaktig.

Jeg har ikke/har aldri hatt/har ikke noe ønske om å ha Bavaria, men skal man ha mye for pengene, så heller Bavaria enn disse US båtene.

Jeg har ingen kjennskap til Bavaria motorbåter, og uttaler meg derfor ikke om disse. Bavaria seilbåter har jeg derimot tilbragt litt tid på. Ikke i egen eie riktignok, men likevel.

Og der ser jeg at alt utstyr er av billigste type, alt er skjært etter maler og glippene fylles med fugeskum, ror og vinsjer er underdimensjonert og gir mangelfulle tilbakemeldinger sammenlignet med andre båter. Alt blir litt tyngre, føles ikke like solid. Dette inntrykket ble understreket på Båter i sjøen for noen år siden, da jeg mente at se at et rekkefeste var løst på en de utstilte Bavariaene. Jeg måtte bare bort å kjenne, men da fikk jeg kjeft av selger!! Man måtte være forsiktig med rekkene, og ikke bruke makt, mente han. Ikke akkurat tillitvekkende av noe som markedsføres som en havseiler...

Om motorbåtene følger samme list, ville jeg nok vært en tanke tvilende der også. Så hva jeg ville endt opp med av Bavaria motorbåt eller noe fra USA, vet jeg faktisk ikke.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Jøss, har du plutselig hatt Bayliner også nå? Jeg trodde du unngikk amerikanske båter og din eneste referanseramme var en gammel sliten Princess 45 fra 1990? Baylineren "sprakk" av en bølge sier du? Merkelig, en Bayliner har betydelig kraftigere skrog enn hva du finner på mange norskproduserte båter. Baylinere "sprekker" ikke av sjø.

Javisst har jeg hatt Bayliner, visste du ikke det? joda.. og den sprakk som sagt ved Nesoddtangen,men før det var den helt grei.

Og var 45' min sliten? fillern det visste jeg ikke, også jeg som syns den var så fin a gitt? :confused:

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Hva slags Bayliner snakker vi om her egentlig? :cheers_wine:

Husker ikke hva den het men det var en liten sånn bowrider-tass, og det var i grunn litt morsomt i ettertid for hele dritten sprakk etter et voldsomt hopp på en svær bølge, vi kjørte hjem flytende på dobbeltbunn, men skroget så ut som en splittlekter under lossing :giggle:

D1

Ok, så da skal alle nyere Bayliners dømmes nord og ned fordi du grisekjørte med en gammel bowrider? :yesnod:

Jepp :thumbsup: sånn ere bare :cheers_wine: ,

Neida,det er vel bare litt fort gjort at blinket i øyet ikke alltid kommer fram når ordene blir rabla ned på et tastatur.

Jeg lover å slutte å provosere så mye innimellom :wflag:

D1

Tusen takk for gode tips alle sammen:-)

Dette er en bra plass å være for båtfolk og spesielt meg som har vært ute en del år fra båtmarkedet!

Searay'en er fortsatt en het kandidat og har også fått øynene på en Monterey 27 fot'er med midtkabin og en Regal 29, også med midtkabin. Noe godt eller dårlig å si om de to sistnevnte kandidatene?

André

Hei. Ser du vurderer US båter. Har du vurdert import? Ta gjerne kontakt så kan jeg se om jeg finner noen fine båter til deg...

Lykke til med båtkjøp.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...