Jump to content

Hvilke båtmerker har godt rykte?

Andre'

Recommended Posts

Jeg jobbet sammen med en som solgte Bayliner for mange år siden. De hadde store problemer med at det oppsto sprekker i skrogene. Men dette er lenge siden, men gammelt rykte er vondt å vende.

Bayliner toppet det dårlige ryktet i 1987, da konsernet produserte bare 60.000 båter og etterkontroll ble ikke tatt.

Etter det ble hele konsernet saumfart for å få op kvaliteten. Noe den også gjorde, men ryktet henger igjen...alltid.

Ser du på Bayliner over 30 fot, blir de kalt yacht, og det er noe helt annet enn de mindre båtene.

Jeg hadde selv en 1997 modell Sierra 2355, og syntes det var en grei båt. Det eneste jeg ikke lite var planingsterskelen.

Hadde ikke mulig fart mellom 9 og 17 knop. Men båten var bra i sjø og ellers.

Så derfor byttet jeg til en halvplaner (ville ha medlemsskap i hekksjø klubben :giggle: )

Så nå har jeg Storebro halvplaner, som planer...... :crazy:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Vanker en del på amerikanske SeaRay forumet. Og fått inntrykk av at de som har båter for store for tilhengere (der borte er 28fot ikke unormalt på tilhenger) er ofte godt bemidlede. Befolkningstettheten er en del høyere, og priser på båtplasser gjenspeiler dette. Så det ser ofte ut til at de som eier båtplass setter bort jobber, og gjør lite selv.

Da blir ikke mye "småflikking" utført heller.

Leser stadig om folk som finner båten sin søkkvåt etter et regnskyll. -For å hive på kalesjen for en kveld er jo ikke vits i når det aldri regner :thumbsup:

De er også glade i de flate marinacoverne. Disse har en tendens til å få en pytt i midten, og ikke tette så godt der targabøylen er.

Dette i kombinasjon er nok årsaken til mye råteplager der borte.

Her i Norge hiver vi på kalesjen med en gang vi drar fra båten. Og vi liker å småflikke på båtene våres. Så de blir nok passet på mye bedre her en der.

SeaRay forandret mye i 2001-2002. Så har ikke problemer med å anbefale noe nyere en dette. Spesielt ikke om de har vært i norsk eie hele tiden.

Eneste kjipe er at det kan bli dyrt om touchpanelene som er koblet til sikringsboksene med seriekabler (i praksis computere) streiker. Da kan det fort bli noen kroner.

Edit:

Er ganske ung i gamet, så fikk aldri med meg Bavaria hetset. Men merker det henger litt igjen hos noen. Og ser på litt eldre at tilpassingen på ting er kritikkverdig. Men nå må jeg si nyere Bavaria kommer langt opp på listen over båt som skal vurderes ved fremtidig bytte :cheers_wine:

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

• 2 uker senere...

Hei.

Artig tråd dette, at den glir litt ut, er jo bare en del av BP's sjarm :yesnod: Min båt nr 2, var en Sea Ray Sundancer 280. Den lakk som fa.... Men grunnen var snarere morkne pakninger enn kvalitet. Var godt fornøyd med alt fra sjøegenskaper til plassutnyttelse, fikk godt på tryne ang CE merking som var falsk,men fikk nå ordnet dette til slutt.

Sea Ray båten ble solgt på 3 dager til en god pris, det var kø for å kjøpe den (år 2007..) kjøpte så min nåværende Sunseeker, og kan vel ikke si annet enn at det er en vesentlig forskjell i kvalitet og sjøegenskaper, men så er det nå engang stor forskjell på prisen. Er ikke alltid at pris og kvalitet henger sammen, men som regel stemmer dette. Men, Sea Ray båten var en eldre model, nye har jeg sett med vesentlig bedre finish. Tror ikke det bare er nordmenn som kan lage gode båter..... :cheers_wine:

Litt off topic..

Bavaria, har i sommerferien kjørt sammen med to nye Bavaria båter, en 28 og en på 38 fot. Begge båtene oppleves som gedigne innvendig, men jeg er usikker på om jeg hadde anskaffet meg en... Den på 28 fot hadde 4 personer ombord, og lå rett bak meg hele ferien, tuller ikke, RETT bak. Jeg hadde også stappfull båt, 6 personer, og følgende måling ble gjort. Begge tanket på Flesland, tanket igjen på Kopervik, Bavaria med 1 x D4 260 fylte 142 liter, jeg med 2 eldre KAD 42 fylte 165. Tilsvarende forhold ble målt hele ferien. Nå er det sikkert mange som har en forklaring her, men disse målingene ble nå engang gjort flere ganger. MEN det er ikke til å stikke under en stol at en Bavaria gir mye båt

for pengene og begge eierne er veldig fornøyd med sine valg, og DET er jo viktigst :yesnod:

D4 er jo ekstremt snill på forbruket, så det høres jp pussig ut. Men dersom båten er litt undermotorisert må man presse den litt for å holde marsjfarten oppe. Da skvetter forbruket i været. Kanskje du med dine KAD 42 hadde mer "å gå på" i forhold til maks turtall på motorene, og at de slik sett hadde en enklere oppgave og kunne gå litt mer avslappet.

Det er vel en del Bavariaer som er på grensen til å være undermotorisert, selvsagt for å holde prisen nede. Eller er dette også bare gamle rykter?

Mulig du har rett. Ikke meningen å gjøre dette til nok en Bavaria tråd, båtene er sikkert av grei kvalitet de.

Men er oppgitt toppfart 30 knop, klarer den vel 28 under normale givelser. Feriepakket sliter du da med å klare noe særlig mer enn noen og tjue i marsjfart. Min båt strekker seg ikke ut i skikkelig plan før rundt 25 knop. Må motoren jobbe hardt for å holde marsjfarten oppe øker selvsagt drivstoff-forbruket.

Kan ikke se så mange andre årsaker til at 2 stk kad 42 skal bruke omtrent det samme som en d4...

Mulig du har rett. Ikke meningen å gjøre dette til nok en Bavaria tråd, båtene er sikkert av grei kvalitet de.

Men er oppgitt toppfart 30 knop, klarer den vel 28 under normale givelser. Feriepakket sliter du da med å klare noe særlig mer enn noen og tjue i marsjfart. Min båt strekker seg ikke ut i skikkelig plan før rundt 25 knop. Må motoren jobbe hardt for å holde marsjfarten oppe øker selvsagt drivstoff-forbruket.

Kan ikke se så mange andre årsaker til at 2 stk kad 42 skal bruke omtrent det samme som en d4...

Min gamle bav.27 sport gjorde over 30knop med feriepakka båt og 500l diesel.

Marset mellom 19 og 23 knop.

Hvis du må opp i 25 knop før den legger seg, ville jeg påstå at du har for tung båt i hekken:)

Min nye Bavaria er oppgitt til 32 knop, og tom gjorde den 34 knop.

www.ribtjenester.no

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...