Jump to content

Ny dieseltank, rustfritt eller ABS plast?


MagnarA

Recommended Posts

Må ha nye dieseltanker til min båt. Valget står mellom rustfritt eller ABS plast.

 

Plasttanker er billigere, men etter min erfaring ikke diffusjonstette. Etter hvert går diesellukta gjennom. Men du bør ikke nøye deg med rustfritt stål. I salte miljøer bør man bruke syrefast stål.

 

Vennlig hilsen

Stephan

Link to post
Share on other sites

Må ha nye dieseltanker til min båt. Valget står mellom rustfritt eller ABS plast.

 

Plasttanker er billigere, men etter min erfaring ikke diffusjonstette. Etter hvert går diesellukta gjennom. Men du bør ikke nøye deg med rustfritt stål. I salte miljøer bør man bruke syrefast stål.

 

Vennlig hilsen

Stephan

Link to post
Share on other sites

Du bør velge tank(er) i stål. Hulda har dieseltank som en integrert del av kjølkonstruksjonen, altså vanlig karbonstål. Man skal ikke hause opp rustproblematikken. Dieseltanken min kommer til å vare et par hundre år. Men skal du velge en rustfri kvalitet, så ville jeg gått for AISI 316L.

Link to post
Share on other sites

I 1982 modell Joda'en som jeg hadde for et par båter siden var det 3 plasttanker.

Var ikke aldringstegn på de tankene, gjennomskinnelig plast.

TROR de var originale - plast er gode greier, tåler både diesel og vann.

Stål tåler bare diesel...

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Mener du å si at rustfritt stål tåler ikke vann??

 

Det han mener å si, er:-) Rustfrie kvaliteter tåler ikke hva som helst. De er korrosjonstrege i visse miljøer, men kan fort bli svært så korrosjonskvikke om miljøet endrer seg utenfor trygge parametre. Noe av det som må til for å sikre korrosjonstregheten er Molybden. Eksempelvis har ikke AISI 301- til 304 innlegert dette metallet. Da må man opp i AISI 316L. Hvis man får vann i dieseltanken, kan man få MIC (bakterier). Disse bandittene kan lage meget sure miljøer lokalt i tanken. I tillegg kan man få dårlig materialkvalitet innkjøpte plater. På jobben oppdaget vi korrosjon i noen rørflenser som skulle holde Duplex 2205. Vi tok en RMI (røntgen som viser elementer i stålet). Denne testen avslørte at områdene rundt korrosjonsangrepet var nede i 0,6 % Mo, mens det skulle vært ca. 3 %. At en tank blir sveiset korrekt, er også en sak som må vies oppmerksomhet. Når jeg er helt komfortabel med mine tanker i karbonstål, så er det fordi jeg vet hva det handler om. Og 'vanlig jern' er faktisk ganske korrosjonstregt, og forutsigbart. Dessuten lukter det ikke gjennom platene, det er dønn tett. Men jeg skal installere gråvannstank i plast.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...