Key Freak Startet 21.August.2011 Del på Facebook Startet 21.August.2011 (redigert) Jeg har en forbruksbank med 3 x 110A batterier (syre, åpne). Denne er ikke helt frisk, og jeg planlegger et bytte før neste sesong. Spørsmålet er selvsagt hvilken teknologi jeg skal velge. Jeg vil gjerne ha lukkede, vedlikeholdsfrie batterier. Særlig fordi plasseringen i båten gjør at det er utrolig knotete å sjekke nivået på batterivannet. Batteriene er forøvrig ikke plassert i motorrommet, så det blir aldri høy temperatur rundt dem. Jeg har landstrøm og en helt ny Sterling ProCharge Ultra batterilader på 50A. Så - velger jeg Gel, eller går jeg for AGM? Prisen har selvsagt litt å si, men det viktigste er at jeg kjøper en skikkelig løsning som kan fungere godt i mange år. Båten brukes kun i sommersesongen, og ligger på land ute under presenning om vinteren. Startbatteriet mitt virker fint (lukket, syre), så det skal ikke byttes i denne omgang. Redigert 21.August.2011 av Key Freak (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post Share on other sites More sharing options...
Sitrin Svart 21.August.2011 Del på Facebook Svart 21.August.2011 Jeg er ingen ekspert, men måtte bytte i år og kom til at AGM var den beste løsningen for meg fordi batteriene også ble brukt til vinsj og trøster. Utfordringen ble å finne noen batterier som passet inn i de gamle batterikassene så jeg slapp å bygge om. Valgte å bytte alle batterier (inkl. start) for å få alt likt. Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post Share on other sites More sharing options...
Key Freak Svart 21.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2011 Utfordringen ble å finne noen batterier som passet inn i de gamle batterikassene så jeg slapp å bygge om. Det er et poeng for meg også. Og hvis skifte av startbatteri samtidig gir meg en bedre totalløsning med tanke på optimal lading, så gjør jeg kanskje det. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post Share on other sites More sharing options...
Key Freak Svart 21.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2011 Sit; hvilket merke valgte du? Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post Share on other sites More sharing options...
Sitrin Svart 21.August.2011 Del på Facebook Svart 21.August.2011 (redigert) Kjøpte fra Topp fritid i Sarpsborg. Type Sunlight. 2 stk 200AH forbruk + 1 stk 200Ah start og et eget 100Ah til baugtruster (parallell med øvrig forbruk). Link (Mulig man kan gjøre bedre kjøp andre steder, men måtte ha nye til påsken for å komme meg på tur og de passet akkurat i batterikassene og firmaet var veldig hjelpsomme). Redigert 21.August.2011 av Sit (see edit history) Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post Share on other sites More sharing options...
hermansen Svart 22.August.2011 Del på Facebook Svart 22.August.2011 Kjøpte mine fra Batterinett Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 22.August.2011 Del på Facebook Svart 22.August.2011 Du skal absolutt kjøpe AGM om du har tilkoblet vinsj og baug propell. GEL er ikke laget for uttak av mye strøm over kort tid. AGM derimot har gode både start og forbrukegenskaper. Om du skal lade med samme lader er det også en fordel om du bytter startbatteriet til samme type da det vel er litt forskjell på ladespenningen på AGM og blysyre. Jeg kjøpte mine 120amp hos Maritim og er godt fornøyd hittil. De krever for øvrig flate batterisko så jeg tok jobben og skiftet ut batteriskoene mine. Det var for øvrig greit å få gjort samtidig så er jeg sikker på at koblingene er bra. Jeg gjorde en skikkelig blemme i vinter og glemte noen spotter som ikke er koblet over hovedbryteren. Da jeg skulle i gang i våres var det 5,5volt spenning. Etter en start-lading med "dum lader" gikk jeg over til den som står i båten. Den sto på vedlikeholds lading i en uke og ved normal bruk i sommer kan jeg ikke se at batteriene har tatt vesentlig skade. De har ingen målbar selvutladning om de står 14 dager uten bruk. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bay_liner Svart 22.August.2011 Del på Facebook Svart 22.August.2011 Finnes litt av hvert å velge av "heavy duty" godsaker: http://www.gylling.no/produkter/batterier/haze-marine-batterier.shtml?meny=0;divmeny=0 http://www.gylling.no/produkter/batterier/enersys-tanks-batterier.shtml?meny=0 Dette Hawker SBS40 26 Ah batteriet leverer 1000A i spisstrøm kortvarig og har enorm utladekapasitet men er noe kritisk på lading: Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post Share on other sites More sharing options...
Key Freak Svart 22.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2011 Du skal absolutt kjøpe AGM om du har tilkoblet vinsj og baug propell. GEL er ikke laget for uttak av mye strøm over kort tid. AGM derimot har gode både start og forbrukegenskaper. Om du skal lade med samme lader er det også en fordel om du bytter startbatteriet til samme type da det vel er litt forskjell på ladespenningen på AGM og blysyre. Thrustere og ankervinsj går på startbatteriet. Men ser uansett poenget med å velge samme teknologi for å få optimal lading. Og da blir det jo AGM... Alternativt kan man ha AGM startbatteri og Gel til forbruk, og investere i en egen lader til startbatteriet. Et spørsmål i den forbindelse; når det er dynamoen som besørger ladingen, er det da en fordel med samme batteriteknologi? Det kommer kanskje an på regulatoren (her er jeg helt grønn)? Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.