Jump to content

mister turtall suzuki df 115 hk

ibizafan

Recommended Posts

motor vile ikke høyre på turtall en de du sier ca 3500 omdr min.

byttet plugger og tok ut injektorene og renset, dem gikk i plan gjen skal snart ut og prøvden gjen nå virket sist jeg var du med den.

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

• 1 år senere...

Da har problemet kommet til bake, motor går ikke fint mye vibrasjon går kun på 3 cyl.

Er de noen som vett pris på injektorer.

motoren har vært kjørt med for stor propell.

Redigert av ibizafan (see edit history)

SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

At motoren ikke vil opp på turtall kan være en sikkerhetsfunksjon. At den går i nødmodus. Dette er vanlig på mange bilmotorer, for å skåne motoren ved feil. Hva den faktiske feilen kan være på din motor vet jeg ikke, men straks en syl ikke henger med blir gangen veldig stygg, selv om kakling høres litt pussig ut. begynn uansett med de billigste og enkleste tingene. Plugger er en ting, pluggledninger er noe annet. det kan være brudd i en av disse, så har du coil, bensinpumpe, filter. Kan du koble deg på en et diagnoseapparat, så skal du få opp dersom det er en eller annen sensor som er gåen.

(Jeg har hatt denne motoren selv, og der måtte pluggledningene skiftes etter bare få år. Symptomene lignet dine, men båten var kjørbar. Gikk i plan, men gikk veldig hakkete, ujevnt og stygt)

Det har vært et problem på en del av DF90-140 at det er korrodert hull i eksoskanalen slik at eksos har sluppet ut inne i motordekselet. Har en bekjent som hadde nettopp dette, og da gikk motoren på tomgang, men med en urolig og rå gange. Den klarte knapt å gå i plan pga for lite oksygen tilgang (eksosen ble sugd tilbake inn i innsuget), men det vil nok være avhengig av graden av eksoslekkasje. Med motordekselet av gikk den OK. Nå passer ikke dette med beskrivelsen din om at den kun gikk på 3 sylindre. Men det kan kanskje være verdt å sjekke. Bare ta av dekselet og se om den går bedre. I så tilfelle se nede under motorblokka på babord side (nedenfor kanten som motordekselet sitter på) om det lekker ut eksos.

• 1 måned senere...

Bensin slangen blæra forblir ikke hard under kjøring,pumper den hard kjører litt blir mykk

kontroll stråle noe slapp kommer først etter noen sekunder.

sist jeg hvar ute kjørte litt med den så slakket den seg helt ned ut av plan. inpeler

moteren føles slapp ut .

har misset noe fart 2-4 knop.

SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.

• 1 måned senere...

Startet motoren i går den starter lett.var ute og kjørte en tur hørte en ulyd hørtes akurat som om noe var løst

ventil kak på sakte fart, peilet oljen oljen skummer.

SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.

• 1 måned senere...
  • 3 år senere...

Hadde samme problem på min 2012 Suzuki 115 for noen uker siden.

Den lugga og fjuska på 3000-3500 rpm, og hadde litt stygg lyd på tomgang :(

Trodde det var bensinfilter eller plugger, men ikke noe galt der.

Ringte en verkstedmann, og vi fant etterhvert ut at det var propellen som "glapp" - dette er visst et problem som er kjent for disse motorene.

Når propellen glipper ( pga slitasje tåler den da ikke så mye torque) slår turtallsperra inn fordi den tror den er ikke er i gir/turtall øker for fort.

Enkel test for sjekke dette er å sette den i fri og kjør opp til turtallsperra, sjekk om ulyd/fjusking er samme.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...