RINOR Startet 21.August.2011 Del på Facebook Startet 21.August.2011 (redigert) Har en dbl. inst. med KAD 300 hvor kompressoren ikkes slår inn på babord side. Tar da lang tid å komme i plan, men begge går fint på 3000 omdr. når jeg først kommer opp. På høye turtall så "lystrer" den med regulering av spaken. Men den lystrer svært lite og er alikevel kraftløs på tomgang (drive) . . . . har satt strøm direkte på kompressoren, den klikker/slår inn. Sikringen er også iorden . . . . Takknemlig for gode råd :) Redigert 21.August.2011 av RINOR (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Svart 22.August.2011 Del på Facebook Svart 22.August.2011 Mener å huske at den skal slå inn på et visst turtallsområde. Er det en føler eller giver som er gåen siden clutchen slår inn når du direktekobler? Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 22.August.2011 Del på Facebook Svart 22.August.2011 (redigert) Men den lystrer svært lite og er alikevel kraftløs på tomgang (drive) . . . . Akkurat dette stusser jeg på. Kompressoren slår inn på rett under 2000 rpm - og kraftløshet på lavere turtall enn det har ikke noe med kompressoren å gjøre. Har du sjekket dieselfiltrene? Hva med groe på drev/propeller? Har du normal toppfart på rundt 37-38 knop? Redigert 22.August.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
thomasd Svart 22.August.2011 Del på Facebook Svart 22.August.2011 Vanskelig å vite eksakt hvordan problemet arter seg, men jeg trodde for en stund tilbake at kompressoren var røket på min KAD300. Den ville nesten ikke opp i plan fordi kompressoren ikke klarte å fore motoren med luft. Etter mye om og men viste det seg at kompressoren og clutchen var helt fine, det var faktisk reimen som var så slitt at den ikke klarte å drive kompressoren rundt. Dette kan jo være tilfelle hos deg; om den andre motoren hjelper båten i plan til der hvor turboen tar over for kompressoren (rundt 3000 omdreininger), så vil problemmotoren være lite bidragsytende opp til dit, men fungere deretter? Litt usikker på problemet ved tomgang, dog... -Thomas Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
RINOR Svart 23.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.August.2011 Hei og takk for svar! Jeg har byttet dieselfiltere, koblet strøm rett på kompressoren og da "klikker" det i den. På toppfart er det ingen problem, da "lystrer" motoren når jeg regulerer spaken, klarer tett opp imot 40 knop. Men om jeg f.eks. skulle brukt denne motoren til å "reveresere" litt hardt på vei mot en brygge, ville jeg gått rett i brygga. Den vil liksom ikke være med. Gir jeg litt "mye" gass fra f.eks. 1200 omdr. så skjer det omtrent ingenting. EDC gjør jo at det "kommer", men dog :)Det kan selvsagt være reima som er slitt, men jeg har lite eller ingen "hyling" i denne annet enn litt når jeg slakker av på fart/gass. Strammet den for en tid siden, og da ble lyden borte. Problemet var der en dag jeg skulle ut, virket helga før, så det har liksom kommet "over natta". Drevet og skrog er glatt og rent, da den går i ferskvann :) Har sett i deleboka, men det er ingen relee eller føler som jeg kan finne som er direkte knyttet til kompressoren? Event. sitter dette i selve systemstyringen? Har fulgt boka for å nullstille eventuelle feilkoder som kunne ligget og blokkert i EDC'n, men jeg får ingen varslinger her heller. En sa jeg skulle bytte om systemboksene og se om problemet fulgte med over til den andre motoren. Men da vil det bli "krøll" for den andre motoren går andre vei?? Skal jeg da forover, må jeg bakke? Ser jo at det er vanskelig å beskrive problemet, samtidig som det er mange faktorer som spiller inn. Men er utrolig takknemlig for innspill. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Thorlyn Svart 23.August.2011 Del på Facebook Svart 23.August.2011 (redigert) tipper det er potensometeret ditt i gass/gearspaken som tuller med deg.. altså intet motorproblem men heller et elektronisk problem. Redigert 23.August.2011 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post Share on other sites More sharing options...
RINOR Svart 24.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2011 Hei og takk for innlegg og forslag! Jeg får ta tak i en som kan elektronikken på området:) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 24.August.2011 Del på Facebook Svart 24.August.2011 En sa jeg skulle bytte om systemboksene og se om problemet fulgte med over til den andre motoren. Men da vil det bli "krøll" for den andre motoren går andre vei?? Skal jeg da forover, må jeg bakke? Ser jo at det er vanskelig å beskrive problemet, samtidig som det er mange faktorer som spiller inn. Men er utrolig takknemlig for innspill. Hei RINOR, Tror bestemt ikke motorene dine gå hver sin veg. Om problemet var mitt ville jeg startet med å verifisere ladetrykk, det ville jeg gjort ved å koble til 2 mekaniske manometre 0-2,5 bar eller 2 turbotrykkmålere fra biltema. Når du vet at du har et jevnt ladetrykk over hele registeret har du eliminert mange muligheter.. Koster mindre i innkjøp enn å la en i grønn kjeledress løfte pennen og regningsblokka. Ser du røyk, kan du ha en dyse som ikke forstøver skikkelig? En rask sak og sjekke er å se inn i eksosutgangen på turboene, om disse ikke er rengjort på en stund kan det være greit å ha gjort. Ville ha lånt en enkeltspak og sett om det hadde gjort susen om du er sikker på at det er el feil, pass på å få rett generasjon.. Det kan jo være en feil i luftledesystemet mellom kompressor og turbo, det vil avsløres med manometer dersom produsert trykk ikke når innsugsmanifolden som den skal. Det var litt "hjernestorming" i beste mening... lykke til, håper det ikke er el feil Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Thorlyn Svart 24.August.2011 Del på Facebook Svart 24.August.2011 Men om jeg f.eks. skulle brukt denne motoren til å "reveresere" litt hardt på vei mot en brygge, ville jeg gått rett i brygga. Den vil liksom ikke være med. Gir jeg litt "mye" gass fra f.eks. 1200 omdr. så skjer det omtrent ingenting. EDC gjør jo at det "kommer", men dog :) Du må få sjekket spaken din tror jeg.. siden motoren din yter bra på topp så tror jeg det henger en treghet i spakens signal til motoren. Disse doble spakene kan man kastebytte potensiometerne på.. da vil du fort finne ut om problemet flytter seg. Jeg regner med at det er mekaninsk vaier til pumpe fra "gass/gear" boksen i motorummet som igjen får fly by wire signalet fra kontrollspaken.. sjekk vaier inn til motor den kan gå tregt... Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post Share on other sites More sharing options...
Joda3300 Svart 24.August.2011 Del på Facebook Svart 24.August.2011 Kad 300 er eliktronisk gass og gir styrt.Du kan flytte over styreenhetene dine, men då må du kalibrere gass/gir spakene dine på nytt, trur dette står i boken om hvordan du gjør det, er veldig enkelt. Personlig misstenker eg veldig at det er eit kompressor problem, da den yter bra på topp men dårlig på mellom registere. 1200- 3000. Høre du at kompressoren kobler inn på ca 1800 omdr? Mvh Tom Erik Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 25.August.2011 Del på Facebook Svart 25.August.2011 Har du sjekket klaffen i luftrøret fra kompressoren? Hvis denne ikke virker vil du ikke få noen virkning av kompressoren. Du kan også koble på et voltmeter på ledningene til kompressoren for å sjekke at den får spenning fra reléet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vidar'n Svart 25.August.2011 Del på Facebook Svart 25.August.2011 Heisann Hva med pustefilteret fra oljedampen? Har denne motoren det? I så fall, er dette et filter som kan fylles opp, dette kanvære årsaken. Nå i sommer hadde en kompis samme problemet, ikke en KAD, men likevel, bytta filtre, så gikk alt flott igjen. Verd en sjekk vil jeg tro. Vidar'n Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joda3300 Svart 25.August.2011 Del på Facebook Svart 25.August.2011 Kad300 har ikkje veivhusfilter, dette går bare rett ut i motorrommet og det meste blir sugd inn igjen i luffiltere Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.