Jump to content

Bella Falcon vs Skibsplast 730 HT vs Yamarin 74C

largo

Transport- og weekendbåt til småbarnsfamilie  

80 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Jeg blir nesten gal av å tenke på båtmarkedet for tiden, og jeg håper derfor noen kan avlaste litt av denne febrilske spekulering.

Enkelte kan erindre at jeg har vurdert små bakveggbåter en stund nå, og nå har jeg noen konkrete båter oppe til vurdering:

1. Bella Falcon 26 Fantino 2001, KAD43

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=29197114

2. Skibsplast 730 HT 2005, D3

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=29567896

3. Yamarin 74C 2006, KAD32

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=29204545

Hvis vi forutsetter at alle båtene med motorer er i god teknisk stand, og at de tilbys for noenlunde lik pris (+- 10-20.000 kr) - hvilken ville DU valgt?

Vi planlegger å bruke båten primært til transport A til B (25nm), men ønsker også enkle boforhold for to voksne og to barn slik at vi kan ta helgeturer o.l. Bakvegg, toalettrom og hekkaggregat er ufravikelige krav. Jeg har mine oppfatninger om forskjellen på disse båtene, men vil gjerne høre andre innspill. Alt av erfaringer, tanker og meninger tar jeg gjerne imot. Er det forresten noen som vet hvorfor Skibsplast 675 og 730 gikk ut av produksjon?

Jeg har hatt en Falcon 26, og ville valgt den igjen, uten tvil. Mener du får mest for pengene her. Praktisk og god innredning. Den har nok det beste skroget, lett og trimme rett.

Med Kad 43 er den rask, men noe baktung. Flapsene bør brukes over planingsterskel, da den reiser baugen noe.

Vi hadde en CMD ES 200 i vår, noe som ga bedre plass i motorrommets forkant til service. På 6 syl motorer er det en luke under trappen innvendig for å komme til.

Jeg ville helst hatt en med hvit skrogside nederst, slik vi hadde. Brukte kulefendre, for den blåe delen blir fort matt ved fendring.

Baugpropell er en klar fordel.

Styr unna D3 før 2010, disse har det vært endel feil med.

Bør være mulig med ett godt kjøp nå, lykke til :smiley:

Redigert av tkb (see edit history)

3 fede både alle 3. Falcon 26 HT har været min drømmebåd længe. Men jeg stemmer nu alligevel på Yamarin 74C da den er lidt mere praktisk, og har smarte detaljer. Og falconen har en meget skarp bund, som gør den er ikke egnet til almindelig cruise ( 15 - 20 knob).

Skibsplast 730 er også lækker, men man sidder næsten helt ud i forenden og styrer, og det syntes jeg ikke virker behageligt.

Falcon 26 er en fin båt med skarpt skrog som er rask og går veldig bra i sjøen. KAD 300 og motorer med samme vekt gjør den alt for tung i baken.

Riktig motor for denne er en Mercruiser bensin V8 5.7 eller 6+ liter. Minimalt, enkelt vedlikehold og mye lavere kostnader enn ved dieselinstallasjon.

Skroget er opprinnelig designet av Renato Molinari som daycruiser.

Båten fikk re-designet overbygget rundt 2000 tallet og de nyere ser mye mer moderne ut enn de eldre versjonene. Hvitt skrog er mer varig enn blått som nevnt tidligere i tråden.

http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf/BladarkivoversiktWeb/96CF04F7E989750FC125761800482718?OpenDocument

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Jeg velger å gi en oppdatering på denne saken, i håp om å fortsatt få gode råd og vink. Om noen skulle kuppe et kjøp så får de bare gjøre det, der er plenty av båter der ute. Jeg snakker nå om de konkrete båtene som jeg har linket til her.

Skibsplasten kan jeg få for 500.000 kr. Motoren skal være tipp topp. Minuset med denne båten i forhold til de andre er at den er noe mindre, mangler stikkøye (som jeg tror kan være kjekt for ungene) og som det ble påpekt, man sitter langt fremme i båten.

Bella Falconen har jeg ikke fått noe svar på. Dette har i utgangspunktet vært førstevalget, tross blått skrog. Jeg har sansen for denne motoren, skjønt jeg ser poenget om at den blir tung bak. Det trekker også noe ned at jeg ikke kan stå oppreist i denne båten.

Yamarinen er direkte ribbet når det gjelder utstyrsnivå. Den har et voldsomt ekkolodd (foroverseende? Kan noen forklare?), men ellers intet. Ekkolodd-svingeren er også stygt montert, ser det ut som. Her må båten stoffes og plotter settes inn, er det annet som mangler? Motor har gått 90,9 timer. Blåstripen skal være litt stygg og krakelert, det fiser jeg greit eller?

En motor som har stått så mye regner jeg med at lite er gjort med, så en skikkelig service av denne er vel også på sin plass. Hva kan det koste? Jeg har fått et tilbud om 520.000 for båt pluss stoffing og Raymarine A70. Erfaringer med forhandleren her?

Vi har nå en mulighet til å få testet hvordan prisene i markedet faktisk er. Jeg har god tid til båtkjøpet, men gjør en handel nå hvis jeg føler det blir riktig. Har disse nå priset inn fallet i markedet, eller er det mer å gå på? Hva mener dere?

Falcon har lenge vært en båt jeg har hatt et godt øye til , spesielt pga skroget. Men skroget (dvs bredden - eller rettere sagt mangel på sådan) gjør også at den føltes trang da jeg var ombord i den på båtmessa i fjor.

En annen båt i denne klassen som kanskje også bør vurderes er Finnmaster 7050SC / 7600SC, noe bredere enn Falconen , og lys og trivelig innredning.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Finnmasteren er bra den, men har noen sider hvor Falcon er bedre. Byssa kan brukes under gange, i Finnmasteren må du legge fram setet. Toalettrommet er romsligere. Forcabin er mere lukket, vel åpen løsning i Finnmaster. Skikkelig vanntank, istedet for sekk. Badeplattform.

Også skroget da.

Men Falcon er heller ikke perfekt. Man må legge en tettelist langs targa mellom kalersje, ellers drypper det inn. Takluka bør ha en tettelist i bakkant, ellers trekker det i nakken.

Verdt å være oppmerksom på er sjøstøy i slike lave båter.

Jeg brukte 1cm Glaveflex selvklebende matte, som jeg limte inn i stuverom. Tok bort den skarpeste lyden.

• 2 år senere...

Kort fortalt er jeg kjempegodt fornøyd med båten. Nå er nok disse båtene noe forskjellige alt etter hvordan de er motorisert, men en fordel jeg ble forklart at den ville få med en lett D3-motor i stedet for en eldre sekssylindret motor mener jeg i alle fall har slått til. Når man trimmer båten riktig, tåler den utrolig mye sjø. Jeg har aldri ligget værfast noe sted, og jeg har hatt båten i bruk over 100 timer i året. Jeg har vært oppe i liten storm med båten, og da marsjet vi med nesten 24 knop (medsjø). Jeg tror ikke så mange tilsvarende båter i denne klassen hadde hengt på oss på den turen.

Båten er trang og har lite volum til å være ca 8 meter lang. Den er smal og lav. Dette får du igjen for når det blåser opp, men den store helgeturbåten er det ikke, selv om den har alt av fasiliteter.

Det som kanskje har skuffet meg, er at jeg sliter med å få tak i deler til selve båten, det være seg småting som glidelås eller gassdempere, småting som har blitt ødelagt er vanskelig å erstatte. Her har båtmarkedets aktører et stykke igjen før de er like gode som sine søskenbarn bilforhandlerne.

Ser du på en bestemt båt, kan jeg gjerne ta en titt på en finn-annonse.

Har hatt Falcon i 3 år. Kommer ikke til å bytte i annen båt. Skroget er smalt ja, men fordelen med det er lavt drivstoffforbruk. Jeg kjører lett i 26 knop med full båt i 3000 -3200 omdreininger med en qsd 2.8 l. Bølger tar den flott pga. skrogfassong. Det beste med båten er akterdekket. Her har jeg satt kveiteliner, montert og brukt juksamaskin mm. I tillegg er den passe stor når gjestehavner skal besøkes. Smetter inn mellom de store. Negative ting er høy lyd fra motor. Jeg har lagt inn ekstra isolasjon i motorrom, skap og dørk++++. Leter etter hulrom mellom cabin og motor. Nå er lyden så lav at samtale på full guffe går lett. Skulle også tenkt meg bedre plass i motorrom, men det er vel ikke bedre på andre båter i samme størrelse.

Er det Finnmaster 7600 du mener? Det er jo så absolutt en nett båt. Jeg liker godt løsningen med dinetten, som er trukket en del lenger frem enn på Falcon. Det blir imidlertid helt åpent frem mot lugaren, og det er en løsning ikke alle liker. Finnmasteren får du jo med D4, som dersom den virker er en skikkelig kraftpakke for en slik båt. Hvordan denne er i sjøen aner jeg ikke.

Bellaen du linker til her får du sikkert prutet litt på ved å vise til http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=45028566, som er rimeligere enn "markedets rimeligste". Den synes i tillegg bedre utstyrt, med bla.a. radar og landstrøm installert, og har tatt mer ut av motoren? Motoren her er vel ellers den samme som Foe har.

Kan ellers bekrefte det Foe sier angående støy. I en lukket båt med innebordsmotor blir det en del støy, og løsningen er selvfølgelig å etterisolere eller å snakke høyere. Dette er ofte gjort på disse båtene hvis rederen har vært tilstrekkelig geskjeftig.

Kjøp bellaen i Bodø! Så får du en hentetur for dem med hår på brøstet. :)

Har sett litt på den du linket til, largo: Det er jo en meget godt utstyrt båt. Er vel kanskje kun ankervinsj som mangler....under forutsetning av at trimflaps er standard.

Ser at den har kalesje. Kjekt det. Den kan vel uten problem tas av på høst/vinter, da jeg helst har båten liggende ute hele året. Noen spesielle problemer med lekkasjer på disse båtene? Luker? Bakdør? Andre steder?

mvh Bergen Dørk

Trimflaps er standard ja.

Kalesjen tas enkelt av. Til mitt bruk blir den mest i veien, så jeg har den stort sett aldri på.

Lekkasjer kan man jo få på alle båter, og hvis du søker på baatplassen så finner du noen tips som først og fremst går på tetting av takluken. Denne tar av for vanlig nedbør, men du kan ikke spyle på skrå mot den, da risikerer du vanninntrengning. Jeg har ikke gjort noe med dette, men enkelte har lagt en tettelist foran og bak luka. Jeg har vindu i siden som går an å åpne, og konstruksjonen her er ikke så bra. Der kan det komme inn vann i enkelte værtyper.

Hva angår fart så får vi håpe at noen med disse motorene vil svare (noe de har gjort!). De tøffeste av de tøffeste har 320 hester, og skal da passere 40 knop med klar margin. Med min D3-190 tangerer jeg 30 knop (3900 o/min), og ut fra mine erfaringer ville jeg blitt skuffet om jeg ikke nådde 32-33 knop ved 230 hk. Jeg ligger vanligvis på 3300-3400 o/min og har da 22-24 knop alt etter som.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...