Jump to content

Bella Falcon vs Skibsplast 730 HT vs Yamarin 74C

largo

Transport- og weekendbåt til småbarnsfamilie  

80 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Jeg kjøpte min ny i 2008 med qsd 230. Har tidligere hatt 2 stk Scand Baltic og en Viksund 330/340. Denne motoren har det minst musikale lydbildet jeg har vært borti, men jeg har aldri tidligere hatt 4 sylindre. Ellers har motoren fungert prikkfritt. Drevet har slitt med tetning på belgen.

Byggekvaliteten er om mulig værre enn andre nye båter. Svær lekasje mellom skrog og overbygg. Takplater som ikke er skikkelig festet, dårlig diameter på ledninger til kokeapparat, teak som fryser løs fra plattform med mye mer. Alt har gått greit å få på reklamasjon av det som er montert i Finnland, mens forhandler i Haugesund forlanger oppmøte selv om det står i kontrakt at jeg kan få reklamasjoner og garanti løst lokalt. Ordet "kan" er det springende punktet her.

Ellers er båten som båt helt topp for 2 personer som vi er nå. Sjøegenskaper og motorkombinasjon er glimrende. Jeg føler meg mer komfortabel i Falcon enn jeg gjorde i Viskund når det øker på. En båt til å bli glad i når alle barnesykdommer er fikset.

Jeg har logget 34 knop på 3800 med GPS.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Bra motor. Tannhjulsregister, ingen service. Var veldig fornøyd med min.

Han som kjøpte min, fikk problemer med sjøvannspumpen. Har lest om flere, så det bør sjekkes.

https://baatplassen.no/i/topic/94231-cummins-havari-vannpumpereim/?hl=%2Bcummins+%2Bhavari

En kjenning fikk havari på denne motoren. må være en svakhet. selv om forrige eier hevdet han hadde tatt service på aut. verksted ble det ikke avdekka.

Er det noen som har prøvd å sammenlikna Finnmaster 7050 og Falcon? Jeg kommer til å se etter en sånn type båt for å ha på hytta. Synes Finnmasteren har bedre design og lit finere interiør. Kunne tenkte meg 7050 med D3. Den båten jeg liker aller best i detet segmentet er Aquador 25C, fordi jeg ikke er så optatt av stor lugar. og synes det er flott med walkaround i steden for smale dollbord. Har og en sammenheng med at mine foreldre også bruker båten på hytta, og dem er nå pangsjonister, og da er det lettere å bevege seg rundt. Aquador er beklageligvis 150-200.000 høyere i pris, dels pga av mere påkostet interiør og detaljfinish, men også pga populæritet vil jeg tro. lit overprisa, men det finnes det mange tråder om..for meg er kvalitet og trivselfaktor vel så viktig som pris. Kjøper jo båt for å ha den i mange år, så prisforskjeller blir ikke så viktig på sikt. populære båter er jo å lettere å selge.

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

samtidig, uten å ha prøvd dem så ser det ut som skroget til Falcon ser hakket hvassere ut, med lavere tyngdepungt og større V. Når det er sakt, så er stort sett min familie ute på sjøen når det er fint vær! Det kan jo brått snu, men 95% vi er på sjøen er det under fine forhold og fint vær. så kansje bredere skrog og bedrekonmfort/innvendig volum teller mere tross alt, men uten å ha prøvd dem opp mot hverandre er sikkert Falcon en bedre sjøbåt

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Skal du sammenligne Finnmaster med Bella Falcon, ville jeg primært sett på en 7600. Husk at prisene som båtene annonseres for, er før pruting. Hvis sjøegenskaper er av betydning bør du høre med noen som har en slik båt. Jeg ser det som utenkelig at den klarer å matche Falcon på det området, men de kan fremdeles være mer enn gode nok til det bruket kjøperne tenker seg. Volvo D4 er vanlig, og disse motorene har jo vært forfulgt av problemer. Historikk på motoren er det derfor veldig viktig å få med, og om den har gått minst 3-400 timer er det bare en fordel. Da øker sjansene for at dette er en motor som virker.

Til syvende og sist er det bruken som avgjør hvilken båt man skal kjøpe. Er sjøegenskaper og transportevne viktig, som det var og er for meg, vinner Falcon foran mer familie- og turvennlige båter. Liker du best å sitte foran peisen når det knaker litt i husmønet, er det ikke sikkert at det en gang er avgjørende at båten er lukket. Og da åpner det seg en ny verden av alternativer for deg.

Til slutt, angående forbruk: Det er i stor grad motorteknologien og fartsområdet som avgjør hvor mye brennstoff som forbrukes per nautisk mil. En moderne common rail-motor vil være mer nøysom enn en eldre maskin. I tillegg må båten skikkelig opp av vannet - en Falcon har ikke all verden av bæring bak, og vil derfor trenge mer fart for å gå "billig" med en tung motor enn med en lett. Om man ender på 1,0, 1,1 eller 1,2 liter per nautisk mil er imidlertid helt uten betydning. Om den så kommer opp på 1,5 så er brennstoffbudsjettet bare en liten del av det totale båtholdet. I hvert fall hvis du har planer om å ta vare på båten.

100 timer med forbruk på 25 liter per time tar deg en distanse tilsvarende Ålesund - Island tur/retur to ganger. Da har du svidd av 25 000 kr på brennstoff. Klarer du å gjøre deg av med det halve, vil jeg si at du har fått mye ut av båtsesongen!

Du har helt rett Largo. Det er til slutt bruken som avgjør.. jeg heller nok mot volum og komfort, men skroget bør jo også være bra fordi! Mange båtprodusenter er jo gode på kompromiss, når det gjelder skrog! Alle skrog er jo et kompromiss sånn sett.. drivstofforbruk er jeg ikke så veldig optatt av. kvalitet og driftsikkerhet kommer aller først! Dette er hobby og rekreasjon.

Mine kriterier for en båt i dette segmentet er:

-Innenbords Diesel, moderne teknologi, fjernet barnesykdommer

-lukket styrhus, med sikkelig takluke/takluker

-bra masjfart 25-28

-enkelt og trykt å bevege seg ombord, ergonomisk design

-mulighet for overnatting en weekend 3 stykker

-ikke eldre enn 7-8år

-kvalitetsbåt av kurrant fabrikat

Redigert av -morten- (see edit history)

Dersom du har 300 båter i båthavna der du bor, finner du også 300 båteiere som alle mener at båten de har er en alle tiders sjøbåt. Så du vil nok bli fornøyd, og båten vil uansett tåle mer enn skipperen. Heldigvis går våre grenser lenge før glassfiberet. Prioriterer du plass foran sjøegenskaper, vil Finnmasteren være et godt valg. Gå imidlertid for 7600, så slipper å få trefotssyken med det samme. Aquador har en nydelig båt som heter 26 HT. Den har ikke bakvegg, og blir dermed en litt annen båt. Plassmessig er den imidlertid uten konkurranse fra de båtene som er vurdert i denne tråden.

det er noen av båtene i den størrelsen som lider av akkurat det. Bella 652 f.eks. Sittegruppe med plass til ca 1,3 personer i hver sofa f.eks.

Ønsket meg en sånn helt til jeg hadde vært ombort i den :smiley: Litt klaustrofobisk - så da kjøpte jeg en enda litt mindre båt til under halve prisen :lol:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

det er noen av båtene i den størrelsen som lider av akkurat det. Bella 652 f.eks. Sittegruppe med plass til ca 1,3 personer i hver sofa f.eks.

Ønsket meg en sånn helt til jeg hadde vært ombort i den :smiley: Litt klaustrofobisk - så da kjøpte jeg en enda litt mindre båt til under halve prisen :lol:

Ja Bellaen lider av det samme, så da blir det lite båt for pengene, med mindre du er kun ute alene eller kun to stykker.. synes en båt bør ha 4-5 komfortable sitteplasser.

Et stort problem er det nok sikkert ikke. i min 19 foter har vi jo bare HH kalesje og det føles jo lundt og godt, men her på Trøndelagskysten er det 1-2 dager i året den fremre kalesjen blir tatt av, så da er det like greit med lukket båt med takluker. Det er lit grunnen til jeg ser etter båt i det segmentet. min 19 foter har jo faktisk tre fine sitteplasser i fartsretningen. totalt 6 sitteplasser og to store klappbord. For meg er det viktig med sikkelige sitteplasser da vi liker å ha med venner. har man med venner i en lukket båt, synes jeg man bør ha minimum plass til 4-5 ihverfall. Men her har vi alle forskjellige ønsker og behov

Personlig synes jeg Bella tabbet seg kraftig ut når de oppgraderte 650'n og kom med 652'en. 650'n har en L-sofa med plass til tre i stedet for de alt for smale motstående benkene.

Men i den klassen/størelsrn så et det nok ingen som slår Skibsplast 675/730 når det kommer til plassutnyttelse

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...