Jump to content

Hjemme-VHF

Fenix

Recommended Posts

Har skaffet husly med balkong i nærheten av Oslo havn og ser meg om etter enkel moro og trøst for vintersesongen: Seatronic selger en VHF mottaker (kombinert med FM/AM) til 1350 kroner - merke GME Electrophone. Noen som kjenner til denne? Er det noe å ha?

(Har sertifikat og SIMRAD i båten)

Kjøpte den på båtmessa i våres. Leverte den tilbake etter få dager. Den har ingen brussperre (squelch) på annet en kanal 16. Lytter man på andre kanaler så støyer vden uutholdelig. Ikke verdt sine penger!!

Kjøp deg heller en scanner, og legg inn de maritime kanalene der. Med en god vindusantenne eller en teleskop (sikkert nok der du bor) vil du høre alt innenfor Drøbak. Kanskje Horten kontroll også.

Titt på Permo sine sider. Han har et godt utvalg. Uniden er et godt og annerkjent merke. www.permo.no

Redigert av Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Kjøpte den på båtmessa i våres. Leverte den tilbake etter få dager. Den har ingen brussperre (squelch) på annet en kanal 16. Lytter man på andre kanaler så støyer vden uutholdelig. Ikke verdt sine penger!!

Akkurat - ja, halve moroa er jo havnekanalen - 80, er det vel. Skal sjekke permo.

Her er forøvrig nettsida for GME-radioen

Redigert av Fenix (see edit history)

Det er tydeligvis to modeller med samme navn, den Europeiske har FM med 136-180 MHz, mens US versjonen har bare 108-137 MHz AM + wheather channels, FM (ca 162 MHz)

Jeg gikk i fella og kjøpte en vhf fra ebay for ett par år siden. di fleste vhf er som selges der er ikke ce merket og du kan med andre ord ikke få konsesjon på den her i norge. Videre så savner disse L! osv, kan hende att det ikke er ett must men det er ju like greit og tenke seg litt førr innen man handler.

Nei kjøp heller en brukt vhf til en grei pris en og ta in fra utlandet. For er du litt uheldig må du ju betale kjell Magne 25% (MVA)+frakt.

Og da går oftest vinninga opp i spinninga

Kjøp deg heller en scanner, og legg inn de maritime kanalene der. Med en god vindusantenne eller en teleskop (sikkert nok der du bor) vil du høre alt innenfor Drøbak. Kanskje Horten kontroll også.

Titt på Permo sine sider. Han har et godt utvalg. Uniden er et godt og annerkjent merke. www.permo.no

Kjøper du deg en scanner har du jo i tillegg underholdning godt nok der du bor. I tillegg til de maritime kanalene har du plenty annet å lytte på også.

Tips: Hold deg unna den lille Maycom-radioen. Den er knotete å programmere og den har en liten høytaler.

Mange års erfaring tilsier Uniden som den beste. Den er meget brukervennlig og lytter av de aller fleste frekvensbånd.

Kjøper du deg en scanner har du jo i tillegg underholdning godt nok der du bor. I tillegg til de maritime kanalene har du plenty annet å lytte på også.

Tips: Hold deg unna den lille Maycom-radioen. Den er knotete å programmere og den har en liten høytaler.

Mange års erfaring tilsier Uniden som den beste. Den er meget brukervennlig og lytter av de aller fleste frekvensbånd.

Bearcat 220XLT - 1.938 kroner? Er det den? Da er vi jo nesten over på en dings som både mottar og sender, eller...?

Hva med en brukt VHF, enkelt og greit? Så har man en i reserve til båtbruk også.

GeirKS

har fulgt med noen tid, men det finnes svært få brukte VHF er. Spesielt håndholdte.

Men jeg kjøpte den fastmonterte SIMRAD`en min brukt. 1200,- kosta den.

På EBAY får du de langt billigere, ned mot det halve ser jeg..

Suzuki

No boat needed..

Er ikke dette noe umoralsk da ??  :puke:

:wink:

:seeya:

Hvis vi lever noen år tilbake så var det jo fy-fy med "politiradio". :nono:

Nå kan man eie min ikke bruke. (Norge i rødt-hvitt og blått) :flag:

Jeg tror ikke vi skal dømme folk etter moral. Det må være fritt opp til enhver og nyte livet mens man kan, som bestefaren min sa så ofte. Så for moralen innefor husets fire vegger være en privatsak. :cool:

Hvis vi lever noen år tilbake så var det jo fy-fy med "politiradio". :nono:

Nå kan man eie min ikke bruke. (Norge i rødt-hvitt og blått)  :flag:

Jeg tror ikke vi skal dømme folk etter moral. Det må være fritt opp til enhver og nyte livet mens man kan, som bestefaren min sa så ofte. Så for moralen innefor husets fire vegger være en privatsak.  :cool:

Hmmmmmm Stiller meg undrene, men men okei da så er jeg gammeldags :crazy::cheers:

Hmmmmmm Stiller meg undrene, men men okei da så er jeg gammeldags  :crazy:  :cheers:

Politiradio er jeg helt uinteressert i. Men jeg har moro av å følge med på VHF'en, jeg gjør det av plikt og nytte når jeg er på sjøen og jeg har sertifikat for å bruke VHF. Det kan vel ikke være så veldig umoralsk å gjøre det hjemmefra heller..?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...