Jump to content

Hjemme-VHF

Fenix

Recommended Posts

Jeg kom over et par Standard Horizon HX206S Submersible i går til en akseptabel pris. Dette vistnok en fullverdig hånholdt vhf med 5W sende effekt. Er det noen som kjenner til denne typen vhf ?

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Politiradio er jeg helt uinteressert i. Men jeg har moro av å følge med på VHF'en, jeg gjør det av plikt og nytte når jeg er på sjøen og jeg har sertifikat for å bruke VHF. Det kan vel ikke være så veldig umoralsk å gjøre det hjemmefra heller..?

Går utifra at du ikke skifter kanal for å følge en samtale, da jeg mener dette ikke er i tråd med hva reglene tilsier (heller ikke moralsk).

Men det er jo en selvfølge at ingen driver med bevist avlytting, så jeg reiner med at det ikke er det du mener

:seeya:

Jeg kom over et par Standard Horizon HX206S Submersible i går til en akseptabel pris. Dette vistnok en fullverdig hånholdt vhf med 5W sende effekt. Er det noen som kjenner til denne typen vhf ?

hva er akseptabel pris ?

Disse er iaf. mye solgt i US. De er neppe typegodkjent i Norge. ( som om det spiller så stor rolle.. )

Suzuki

No boat needed..

Siden det er mye prat om VHF for tiden, men ingan andre har nevnt det tar jeg meg friheten å drive litt reklame her:

Har dere sett på leverandørforumeti det siste?

Der får du nå en M-Tech SX 35 DSC til kr 2.200,-

Mener dette må være et knalltilbud. Hadde jeg ikke allerede hatt en konge VHF (gammel Sailor) installert ville jeg hoppet på dette tilbudet.

Siden det er mye prat om VHF for tiden, men ingan andre har nevnt det tar jeg meg friheten å drive litt reklame her:

Mener dette må være et knalltilbud. Hadde jeg ikke allerede hatt en konge VHF (gammel Sailor) installert ville jeg hoppet på dette tilbudet.

Hmmmm... Har dere fysisk sett på dette produktet, er den virkelig bra?

For meg så virker det som om den tilhører det lavere sjikt av kvalitet. Om du betaler kr.2.200,- eller kr.4.000,- når det er snakk om trygghet på sjøen så er det svært enkelt for meg å velge.

Men, det kan hende at jeg tar feil. :blush:

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Virker ikke dum den. For meg er ikke alternativet en vhf til 4000 men å beholde den gamle vhfen som nok ikke er noen konge vhf. Tror faktisk jeg skal hoppe på dette tilbudet og ta skrittet inn i dsc alderen. :cool:

Ser en liten detalj som ikke behøver å ha noe å si på den tekniske kvaliteten. Men det ser ut som at det ikke er noe skikkelig kontaktdon til håndsettet inn til apparatet. Mulig kabelen bare er loddet på inne i enheten. Det blir jo litt surr når man har brukt vhf'en en stund og kabel eller håndsett er modent for utskifting.

Redigert av Brutus (see edit history)

Og på hvilket grunnlag kan du si det?

I Norge og Europa benytter vi IP66/IPX7 klasse (Waterproof) for produkter som skal operere i maritimt miljø. Dette er en standard som indikerer at produktet er vanntett og sikker i bruk i vårt miljø. Den M-TECH : SX 35 DSC Marine VHF Radio tilhører CFR-46 klassen som ikke er vanntett men bare sprutsikker. Dette ”kanskje” innebærer at etter kort tids bruk i saltholdig luft vil produktet begynne å få innvendig korrosjon med funksjonsfeil som følger.

Mitt ankerpunkt på denne radioen er for dårlig kabinett/hus.

En annen ting som ikke er bra, at squelch og volumbryter er på samme knapp. Du kommer til å skru på squelch’n samtidlig som du skrur på volumet. Til slutt mottar du ingen samtale pga at squelch’n står på maks.

Kvaliteten på produktet står oftest ift prisen du betaler.

:wink:

Redigert:

Som Brutus sier - det må være mulig å bytte MIC etter en stunds bruk.

Men det jeg kom på i ettertid var selvfølgelig ettermarkedet med service og reparasjoner. Slike "billig" produkter har ofte for dårlig servicemuligheter.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Mitt ankerpunkt på denne radioen er for dårlig kabinett/hus.

En annen ting som ikke er bra, at squelch og volumbryter er på samme knapp. Du kommer til å skru på squelch’n samtidlig som du skrur på volumet. Til slutt mottar du ingen samtale pga at squelch’n står på maks.

Hmm....

Noen tips til hva som finnes av bedre kvalitet til en ikke så altfor høy pris? Hva med denne:

Bilde

Kr 2990 hos Seatronic.

Ray 54E med DSC

* Stort 60 x 30mm LCD skjerm

* 28mm høye kanalnummer

* Fire linjer GPS data i display

* Kraftig innebygd høyttaler for høy kvalitet

* Roterende kanal, volum og squelsh kontroll.

* Dobbel ogTrippel lyttevakt

* Stort bakgrunnsbelyst LCD skjerm og knapper

* Direkte knapp til kanal 16

* Vanntett IPX7

* Mål: 196 B x 97,9 D x 171mm H

Leveres i gråsort eller hvit.

Kun kr: 2 990.-

Nå på lager!

Hmm....

Noen tips til hva som finnes av bedre kvalitet til en ikke så altfor høy pris? Hva med denne:

Bilde

Kr 2990 hos Seatronic.

Ray 54E med DSC

* Stort 60 x 30mm LCD skjerm

* 28mm høye kanalnummer

* Fire linjer GPS data i display

* Kraftig innebygd høyttaler for høy kvalitet

* Roterende kanal, volum og squelsh kontroll.

* Dobbel ogTrippel lyttevakt

* Stort bakgrunnsbelyst LCD skjerm og knapper

* Direkte knapp til kanal 16

* Vanntett IPX7

* Mål: 196 B x 97,9 D x 171mm H

Leveres i gråsort eller hvit.

Kun kr: 2 990.-

Nå på lager!

Ja denne har jeg vesentlig mere tro på en M-TECH : SX 35 DSC.

Ray 54E tilhører også IP66 eller IPX7 klassen.

Ja denne har jeg vesentlig mere tro på en M-TECH : SX 35 DSC.

Ray 54E tilhører også IP66 eller IPX7 klassen.

Hei

Jeg kjøpte denne, men den har en stor ulempe:

Har en RL80CRC m/radar og SEATALK GPS-sensor fra før.

Kjøpte så RAY 54E som kun "snakker" NMEA. :nonod:

Tok forresten Enitel HT640 (håndholdt)hjem i dag for passiv lytting.

Bilde

Kostet meg NOK 3072,72. Har full scanning og 5 & 1 w. ut.

mvh

giver

Hei

Jeg kjøpte denne, men den har en stor ulempe:

Har en RL80CRC m/radar og SEATALK GPS-sensor fra før.

Kjøpte så RAY 54E som kun "snakker"  NMEA. :nonod:

Tok forresten Enitel HT640 (håndholdt)hjem i dag for passiv lytting.

Bilde

Kostet meg NOK 3072,72. Har full scanning og 5 & 1 w. ut.

mvh

giver

Hei giver

Jeg oppfattet ikke helt hva ulempen var.... :blush:

Hei giver

Jeg oppfattet ikke helt hva ulempen var.... :blush:

Hei

Ulempen er at plotter og VHF ikke har samme protokoll. :nonod:

Ved kjøp av RL80CRC ble jeg anbefalt og kjøpe SEATALK GPS sensor.

Jeg hadde bestemt meg for å holde meg til en leverandør av elektronikk

for å slippe "språkvansker".

Da jeg gikk til anskaffelse og skulle montere VHF´n, viste det seg at

denne trengte NMEA signaler. :headbang:

Jeg kan ta NMEA signaler ut av plotter´n, men da kan ikke VHF´n fungere

som backup for plotter´n, med mindre jeg kjøper en NMEA GPS sensor.

Autopiloten til Raymarin bruker også NMEA.

mvh

giver

Går utifra at du ikke skifter kanal for å følge en samtale, da jeg mener dette ikke er i tråd med hva reglene tilsier (heller ikke moralsk).

Men det er jo en selvfølge at ingen driver med bevist avlytting, så jeg reiner med at det ikke er det du mener

:seeya:

Jeg tviler på at noen bruker kanal 16 eller havnekanalen til de store personlige betroelser....

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...