Jump to content

Hvordan skal draco 1700 med merc120 oppføre seg i sjøen?


tomzern

Recommended Posts

Hei!

 

Fikk akkurat testet dracoen min litt i sommer før jeg fikk nye motorproblemer, og la merke til at båten var vanskelig å få i plan med 4 stk ombord (2 foran og 2 bak). Fikk maks fart på rett under 30 knop og cirka 4000rpm på motoren. Drevtilten fungerte ikke på dette tidspunktet så testingen ble gjort med drevet helt nede. Ble mest skuffet over at alle 4 måtte helt frem til vindskjermen for å få båten i plan=/

 

Er dette sånn det skal være?

 

Motor er Mercruiser 120hk

 

Mvh Tomzern

Link to post
Share on other sites

120 bensin?

 

Den skal vel ha mer turtall, så kan være at den er noe slapp, eller så er propellen for stor..?

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Det kan høres ut som stigningen på propeller en noe tung. Jeg hadde en Volvo 115 hk i tilsvarende båt og hadde maks fart på 26 knop. Drevet var justert slik at kavitasjonsplata gikk paralellt med bunn av båten. Denne kom fint opp i plan med fire stk - slet og måtte frem hvis flere ombord. Det er vel et kompromiss mellom fart, propell og vinkel på drev vi snakker om. Jeg ville forsøkt å låne en propell med noe mindre stigning.

Link to post
Share on other sites

Maks arbeidsturtall på motoren skal ligge på rundt 4000 ifølge håndboka, så turtallet er greit, men tar litt tid å komme seg opp på det turtallet. Propellen kjøpte jeg ny i år. Kjøpte 15" med 15 pitch (det det heter?) om jeg ikke husker feil. Brukte bare mål fra gamlepropellen uten å tenke særlig mer over det. Vil gjerne ha mulighet til å komme meg i plan med 4-5stk i båten uten å måtte hive alle frem under dashbordet:P

Link to post
Share on other sites

Propellen kjøpte jeg ny i år. Kjøpte 15" med 15 pitch (det det heter?) om jeg ikke husker feil. Brukte bare mål fra gamlepropellen uten å tenke særlig mer over det. Vil gjerne ha mulighet til å komme meg i plan med 4-5stk i båten uten å måtte hive alle frem under dashbordet:P

 

 

Synes 15" bred propell er litt stort til den motoren/båt .

skal få tatt en tur i garasjen og se etter tiltmotor jeg , hadde glemt det til jeg så tråden din her...

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for svar:) tiltmotoren min fungerer, måtte bare bytte innslagssolenoiden, så det er ikke noe stress for min del:) kanskje mindre propell hadde vært noe ja. Dere andre med draco 1700, hvilke propeller har dere og hva slags erfaringer har dere med disse? Hva ble båten levert med originalt?

Link to post
Share on other sites

Dette er hentet fra www.dracofan.no...nederst så står motorisering og propell :)

 

 

 

DRACO 1700 TOPLESS 1973 - 1979.

 

Levert i farge: grå/hvit

Orange

Gul

 

Denne båten er svært godt utnyttet når det gjelder sitteplasser og med stuerom i baug og under setene.

 

Båten har også et skrog som har unike kjøre egenskaper både i ”snekkefart” og på full speed.

Skroget er også meget stabilt og sjødyktig, flere av kritikerne til båten har måtte forandre menig etter å ha fått prøvet båten skikkelig.

 

Standard utstyr: Tankmåler

Temperatur måler

Turteller

Oljetrykks måler

Fartsmåler

 

Lanterner

Kalesje

Seter som kan legges ut som solseng.

Brannslukke apparat i cockpit.

 

Motorisolasjon

Motorfundamenter i innlaminert eik

Halon anlegg for tank- og motorrom

Tank og motorrom ventilasjon

Rengjøringsluke på tank

Brennstoff stengekran

Elektrisk lensepumpe

 

Motor: OMC 96HK

OMC 110HK

OMC 140HK

 

Mercrusier 120 HK Proppell 151/4 x 21

Mercrusier 140 HK Proppell ”

 

Volvo Penta 130 HK Proppell 14 x 20

 

Fart: Mercrusier 12hk – 32 knop.

Link to post
Share on other sites

 

Mercrusier 120 HK Proppell 151/4 x 21

Mercrusier 140 HK Proppell

 

Volvo Penta 130 HK Proppell 14 x 20

 

Fart: Mercrusier 12hk 32 knop.

 

Synes dette virker som for store propeller da v8 gjerne bruker samme , men de har da annen gearing 1:50 mens 4 syl har 1.86 mener jeg å huske men de har og mye mer dreimoment og hp...

 

Hva er gearing på ditt drev? gearutveksling er slått inn i platen på drevet...

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at disse båtene ofte er litt trege opp i plan, men når de først kommer opp så går det fint.

4 voksne personer veier også nesten like mye som båten, så det skal nok litt ekstra futt til for få opp båten ettersom det lengste man kommer forover er vindskjermen, og hvis to sitter helt bak så er det en del vekt på en så liten båt.

Trimtabs hjelper ofte en del hvis du ikke allerede har dette.

Turtallet høres greit ut, og 30 knop dersom det er målt på GPS er nok ikke så ille, selv om det er litt lavt, mange av de som skryter på seg 40 knop på gamle Draco'er på finn.no med en gammel firesylindret Volvo-sliter tar nok i litt, da 18 fotern normalt gjør rett rundt 40 knuter med 205 hesters V6'er.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har 2,1 l volvo penta i min med 280 drev,skal yte 125 hk, usikker på dreiemoment, må også flytte vekt fremover, i allefall fra 4 pers og oppover, kjører med 15*19 propell nå, men hadde 15*17 før, var lettere og få i plan da, men fikk for høyt turtall, vil nok hjelpe på med smart tabs, eller mindre propell

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

 

 

En 4,3 V6 205hk hadde vel vært morsomt?=) Må jo bygge om til suntop bak da, men. Vi får se hva jeg finner på utover vintern.

 

 

 

Hvis du først skal bygge om ville jeg satt inn v8 med en gang så har du nok pulver til det meste.. nok av billige 260hp ute og går , er nok lettere å oppdrive til rimelig penge enn en god v6 og...

 

Gikk en 18fot draco her i fjorden med 330hp SkinneBros bygget 350cid 4bolt marinemotor... den gikk bra og pent i vannet...

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så for meg at V6 205hk ville være en fin motor i denne båten jeg :confused:

 

 

Jo helt klart fin motor til båten det men når du først skal ta deg jobben å bygge om hadde jeg personlig valgt v8 ,ikke vesentlig tyngre, ikke nevnbart tørstere heller , roligere gange, mer hestekrefter og dreimoment, lettere å få tak i bra eksemplarer , billigere deler og grommere lyd...

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den gule der gjør cirka 50 GPS-knop på full spiker, og har en AQ290 med 280 duoprop drev. Så ja, den går jo greit, og det ser morsomt ut! :yesnod: Om noen har en gammel merc 5,0 eller 5,7 V8 så kan de jo si ifra, men tipper det blir å fikse motoren jeg har i første omgang.

 

Her er en link til ombyggingen av den gule med V8:

Draco 1700 V8

 

Har siklet på den før :cool:

 

Mvh Tomzern

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hej Tomzern

 

Jeg sejler med en 14½*19" propel til min Draco 1700 med 140 HK Merc. med Alpha One, gearing 1:1,98. WOT: 4600, Max 34 knob. Planer fint med 4 mand ombord, selv med vandski / wakeboard. Cruising speed 22 knob / 3000 rpm.

Båden skal sejle 14-15 knob før den planer.

Har tidligere anvendt 15*17", WOT: 4800/ 32 knob, og 15*15", WOT: 5000/ 30 knob. Der var bedre acceleration med lavere pitch, men for højt turtal.

 

/Peer

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...