oyvindpe Startet 22.August.2011 Link til dette innlegget Startet 22.August.2011 Hei, da går min nye båt inn i sin første vinter. Den skal ligge i flytebrygga gjennom hele vinteren, og lurer derfor på om tips på hvordan jeg klargjør denne for vinteren. Den kommer til å bli minimalt brukt, slik at den i praksis ligger i opplag på sjøen. Båten er en Viksund 700 Cabin med åpent akterdekk. Utenbords motor Mercury 4-takt 80 hK. Alt kjøpt nytt i Mai. Motor gått ca. 15 timer. Noen som har en "kokebok" på viktige punkter? Bor i Finnmark, og kan til tider være ganske værhardt med mye snø. Ser derfor for meg at jeg bør dekke til akterdekket med noe. Finnes det noe slik å få kjøpt, eller går man på standard presenning? Hva med motor. Har hørt at den må være tiltet ned gjennom vintere for å unnga frost? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.August.2011 Link til dette innlegget Svart 22.August.2011 Det kan vel bli kjølig i Finnmark også. Men jeg formoder at sjøen der du skal ligge holder seg isfri. Varmen fra vannet vil gjøre at gearhuset på påhengeren ikke fryser i stykker om det har kommet noe vann inn der. Blåser det innmari, bør presenningen være av den solide typen og med så lite vindfang som mulig. Sitér dette innlegget Link to post
oyvindpe Svart 23.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2011 Ja, havna er isfri, så det er ikke noe problem med skroget. Sitér dette innlegget Link to post
kfh74 Svart 10.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2011 Jeg kupper tråden og spør også om det er er noe man bør tenke på ved en vinter ved havna. Mulig jeg bare har drømt, men kan det ha noe for seg å ha litt frostveæske i toalett og i bunnen av skroget om dere skjønner hva jeg mener. Hva med motor, er det noe man bør tenke på der? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 10.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2011 På gamle små totaktere renner vannet ut av motoren når den tiltes opp, har hatt motorer på sjøen ved 10 kalde. Om det er det samme på nye store motorer aner jeg ikke. Ville hatt litt varme på i kabinen hvis du har tilgang på strøm. da holder alt seg tørt og fint. Presenning over akterdekket kan være bra men det må være solide greier. Selv pleier jeg bare å ha snøskuffa ombord, bor bare 5 min i fra båtplassen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.