Jump to content

felles regulator, solcelle, vindmølle og el fra utenbordsmotor?


Sofaseileren

Recommended Posts

Planlegger elforsyningen på microseileren. Båten har ikke tilgang til landstrøm til vanlig, og jeg planlegger lading av batteriene basert på strøm fra påhengsmotor (6 hk- altså ikke allverdens) et solcellepanel på 30-40 watt og muligens en vindturbin. Spørsmålet er om jeg må godta 3 ulike regulatorer til dette, eller om det finnes regulatorer som kan håndtere en rekke ulike kilder, som også leverer strøm på samme tid?

Link to post
Share on other sites

Til påhengsmotoren trenger du vel ingen regulator hvis det er likestrøm som kommer, for solcelle og windgenerator så fåes det mange typer regulatorer fra noen hundrelapper til de mer avanserte som koster litt...

 

Selv blir det vel denne på meg da den gir litt mer info enn bare en vanlig regulator http://www.marlec.co.uk/products/windchargers/windcharger-controllers/hrdi/

 

Den fåes vel til rundt 12-1300 kr i rimeligste nettbutikker i england/usa sist jeg søkte litt.

Link to post
Share on other sites

Ja du kan ha felles regulator, men det forutsetter visse ting.

 

1 : Påhenger må levere likespenning

2 : Ingen av strømkildene må levere mere enn det regulatoren er konstruert for, hverken enkeltvis eller samlet.

 

Et alternativ kan være Steca PR 3030 den tåler inntil 30 amp. Pris kr 1700,- hos Alternativenergi, Grimstad

Link to post
Share on other sites

Til påhengeren er det snakk om denne, og skal så langt jeg forstår levere likestrøm. Jeg har allikevel hørt at det er en fordel med en regulator når man får strøm fra mindre påhengere .

Helt hvorfor vet jeg ikke, har inntrykk av at det har noe med at de leverer svært ujevn spenning.

HRDi controlleren virker interessant, men jeg fant ikke dataarket på denne. Om den takler større vindtmøller fra Rutland, bør den vel også takle alternatoren fra min lille 6hester (12V 60W 5A)?

Link to post
Share on other sites

HRDi controlleren virker interessant, men jeg fant ikke dataarket på denne. Om den takler større vindtmøller fra Rutland, bør den vel også takle alternatoren fra min lille 6hester (12V 60W 5A)?

 

takler garantert utenbordsmotoren .

 

data på den... ikke mye men litt her http://www.marlec.co.uk/wp-content/uploads/2008/09/hrdi-datasheet.pdf

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...