Jump to content

fullstendig kollaps i bruktbåt markedet?


snurresprett

Recommended Posts

mulig det er jeg som forventer unaturlig høy pris, men hva er det egentlig som har skjedd i markedet?

har tidligere ett at båter i klassen billig! fra 20-50.000kr har forsvunnet før annonsen er ute!

har funnet en annen båt jeg kunne tenkt meg, og tenkte derfor selge unna Herwa'n jeg kjøpte på vårparten.

Men snakk om dødt marked! eller er det jeg som "drømmer"? fint med tilbakemeldinger.

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=29948033

Link to post
Share on other sites

Kollaps er det nok ikke men mer mettet enn tidligere er det nok .

 

Utifra hva andre skal ha så synes ikke jeg du drømmer, din er jo påkostet en del i det siste og..

 

Men siden ingen av de selges så er nok prisen alikevel for høy for markedet for de båtene, har du is i magen og lar den ligge ute en god stund så kan det nok komme en som vil ha akkurat din båt og du får det du forlanger som ikke er avskrekkende...

 

Har du det travelt må du nok tape litt mer og heller fokusere på et evt bra nykjøp hvor de kan hente igjen det tapte :smiley:

Link to post
Share on other sites

tror prisen din er for høy! Familien kjøpte nylig ny hyttebåt. DEt ble en skibsplast på samme størrelse med 50 hk fra 99 og 3 år gammel henger for 30000. Den fungerer veldig bra og er i ok stand. Kanskje du får napp hvis du lar hengeren gå med på kjøpet? Vi fulgte med på markedet noen uker før det ble handel, og så også båten din, men vurderte ikke en gang å ringe når prisen var så høy. Husk at det også er mange båter på finn som blir solgt bare etter noen dager. De annonsene som har ligget ute flere uker som man ofte sammenlikner seg med når man setter pris er eksempler på båter som er for høyt priset eller i for dårlig stand til at noen vil kjøpe de. følger man med daglig og gjerne flere ganger om dagen så er det flere båter som kommer og går ila samme dagen.

Link to post
Share on other sites

og tenkte derfor selge unna Herwa'n jeg kjøpte på vårparten.

I annonsen skriver du at det har vært samme eiere siden '72, men her skriver du at du kjøpte den på vårparten... mentre du vårparten i 1972? :rolleyes:

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Det kan da ikke bety noe annet

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

I løpet av 10 dager i juli kjøpte jeg en bruktbåt til en bra pris og solgte gamlebåten min(2004 modell) til bare 5 lapper under det jeg ga for den for 4 år siden. Det går veldig lett for noen. :thumbsup:

 

Bill

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Ser at flere starter tråder på "åpent forum" med linker til sine annoser på Finn.no. Er det ok??

 

Kommentar fra moderator: Har slått sammen trådene. Og markedsføring av Finn-annonse er ikke lov. Lar den stå under tvil.

Kommer det flere tråder av denne type må vi innføre strengere linje.

Det er, som tråden handler om, tungt å selge for tiden og mange som sikkert gjerne kunne tenke seg å bruke forumet til markedsføring....

 

Øvrig innhold hører vel til en annen tråd som pågår....

Link to post
Share on other sites

Du ligger trolig litt høyt i pris, men den viktigste grunnen tror jeg ærlig talt er "kollapsen". Jeg har en enda rimeligere båt ute - praktisk talt ingen telefoner. Tror egentlig ikke at det største problemet er at prisen er satt noe høyt, men at det er så utrolig mange flere båter enn kjøpere der ute. Det er en egen tråd om det her på BP (heter noe med "Finn.no" og er vanligvis på side 1 eller 2 i åpent forum).

Link to post
Share on other sites

overhodet ingen forsøk på og bruke dette som en markedsføringstråd! kun rett og slett et spørsmål om jeg har bomma brutalt på pris!

og som vanlig her på forumet får man svar av mange medlemmer, setter pris på de som kommer med konstruktive kommentarer! de ukonstruktive vil også alltid være der:) men takk for svar, jeg lar den stå en stund til, og ser også på det slik at jeg kan dekke inn et eventuelt tap på et godt kjøp!

Link to post
Share on other sites

Synes vel ikke som enkelte hevder at det bugner av røverkjøp (veldig billige båter) på FINN nå. Prisnivået på bruktbåter har i de siste åra lagt veldig høyt.

Generelt er nok prisene for høye fremdeles. Mange tviholder på prisen og hvis de setter ned så er det alt for lite. Noen untak finnes. Personlig skulle jeg gjerne kikket på et par stykker som befinner seg langt vekk, men kan ikke dra så langt hjemmefra så lenge jeg står på listen for nyretransplantasjon.

Det er sannsynligvis færre kjøpere en tidligere år, men at det er mange som vil kjøpe til rett pris nå også er jeg rimlig sikker på. Ingen har vel tro på at prisene på bruktbår skal opp fra neste år, og hvis ikke prisen er veldig bra nå på sensommeren/høsten så selges det nok ikke mange båtene nå. Da er det bedre å la pengene forrente seg frem til i hvertfall ut på nyåret. Kan jo spare noen kroner ekstra i tillegg så har man enda mer å rutte med på nyåret.

 

For min egen del er jeg også mildt sagt svært usikker på hvilken båttype som skal bli min neste. Det gjelder både størrelse, type båt og prisklasse.

Link to post
Share on other sites

Jeg syntes det er rart at ingen vil ta inn over seg at drivstoffet er blitt for dyrt for mange. Jeg bruker ca 45 liter på marsj og prisen med olje er rundt 16 kr literen. det blir dyre kvelder på fjorden når man nettopp har fylt tanken på bilen for en tusing i tillegg.

Sorry men jeg tror den gøye tiden med båt er forbi for mange.

Link to post
Share on other sites

Enig med Kaftein ØL. Solgte nylig min GH 14 med 25 hk Yamaha (86 mod)og kjøpte meg en Rana 16 HT samme dag. Attraktive båter/kjøp skjer som regel kun timer etter at objektet er lagt på nett.

Båter som blir liggende i flere dager er enten for høyt priset for kjøpere i markedet, eller så er båten/motoren ikke attraktiv.

Var å så på endel båter i kjøpeprosessen og herregud så mye dritt som var til salgs, og ofte med helt urealistiske prisantydninger.

Båten din ser i hvert fall fin ut, og henger meg på tipset om å la hengeren følge med på kjøpet. Det kan være utslagsgivende for en potensiell kjøper at han ikke må påregne kostnad på tilhenger på toppen av prisen på båten.

Lykke til!

Det er en vesentlig forskjell mellom et åpent sinn og hull i hodet...

Link to post
Share on other sites

Sliter selv med og selge en Draco 1700, la den først ut til 40 000, men senket prisen til 36 000 etter ca en mnd, har siden den ble lagt ut i førsten av juli, hatt hele 3 tlf på den,2 av de var prutere, som prutet mye, og 1 skulle komme å se, men kom aldri. Jeg har kjøpt ny båt, og det er ingen krise om denne ikke blir solgt nå, tar den opp,konseverer, og lagrer den fram til våren, regner med og få napp da

hvis ikke, havner den på hytta i sverige.

Jeg tror kanskje markedet for billige båter er dårligere en før, da folk har mere penger. de kjøper gjerne dyrere båter. i det nedre sjiktet som min båt ligger, tror jeg det er få kjøpere

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Jeg tror kanskje markedet for billige båter er dårligere en før, da folk har mere penger. de kjøper gjerne dyrere båter. i det nedre sjiktet som min båt ligger, tror jeg det er få kjøpere

 

 

Vel, jeg for min del har inntrykk av at det er motsatt - at det er lavprismarkedet som går best, så som brukte skjærgårdsjeeper og andre typiske bruksbåter til under 100k. Pengene sitter gjerne løsere når det er snakk om mindre summer. I tillegg er det alltids et marked for folk som skal ha en ekstra "hyttebåt", eller folk som kanskje har kvittet med en stor og dyr båt, men som likevel ønsker å en liten båt for å opprettholde muligheten for å komme seg ut på de fine dagene.

 

Men selv i lavprismarkedet må prisen være riktig. Det er slutt på den tiden da fjordplogere fra 80-tallet gikk for en "halv mill" og gjerne det dobbelte av hva den kostet som ny.

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjøpt og solgt båter som hobby i endel år. Holder meg til båter under 50.000 da disse er lettest å selge. På denne tiden av året kunne jeg nok gitt deg 25.000 for båten med henger. (Hvis den er så fin som den fremstår på bildene)

Mitt tips er å holde an til våren og legge den ut for 35 med henger.

Båter i denne prisklassen som ligger mer enn 2 uker på finn er som regel overpriset.

Link to post
Share on other sites

Jeg solgte akkurat båt raskt (6 dager fra annonsen ble lagt ut til båten var solgt), hadde flere som var interessert.

Men båten var priset realistisk; Sammenlign med andre som ligger ute + hva man får for pengene av ny båt.

For at bruktmarkedet har gått skikkelig ned de siste ti åra er helt sikkert, og den nedgangen tror jeg vil fortsette. Et eksempel er en

Sun Odyssey 34.2, ble for to år siden annonsert til 750-800.000, og gikk for mellom 700 og 750. Samme annonseres nå for rundt +- 600.000, og går for tilnærmet den prisen.

Link to post
Share on other sites

Det er kjøpers marked og det mye god båt til salgs :) Jeg har både kjøpt og solgt i sommer og mitt råd er å kutt ut "pisspreik" som vurderes solgt og ferdig prutet. Med å legge deg i nederste prisområde ut fra andre tilsvarende annonser bør du få napp raskt. Har du hverken telefoner eller eposter det første døgnet har du satt for høy pris. Juster pris nedover med noen dagers mellomrom om nødvendig.

 

Men små påhengsmotorer ryker raskt ut ser jeg. Disse er til dels overpriset....

Link to post
Share on other sites

Har solgt tre båter i våres/tidlig sommer og på to av disse var det egentlig kun en kjøper, men det er jo alt man trenger. Båtene var meget pene/godt behandlet/vedlikeholdt og prisen var riktig markedet tatt i betraktning. Velkjente merker av nordisk opprinnelse. Dette var en seiljolle til 35', en jolle/landstedsbåt med motor til 24' og en nesten 20 år gammel seilbåt med kun originalt utstyr til 200'. Ser frem til vinteropplag med kun en båt igjen som jeg da til gjengjeld kan gi litt ekstra oppmerksomhet og pleie.

 

For egen del vil jeg heller betale litt mere for å få båt av anerkjent merke/kvalitet for man vet jo at den skal selges igjen og da står man der kanskje med en båt man fikk tilsynelatende billig, men ikke blir kvitt igjen. Sånn er det vel med stort sett alt som kjøpes og selges?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Enig i det Mouche, men selv dem med de mest anerkjente merkene sliter man med å få solgt på FINN. Av motorbåter er f.eks Windy anerkjent, men det ligger mange Windy til salgs og de har lagt der svært lenge noen av dem. Prisene er da garantert for høye.

 

Som andre nevner er det jo også enklere å selge båter i lavere prisklasse (under 300-400`) som ikke er så gamle.

 

Postiv kar du Mouche. Når den siste optimist har blitt pessimist så kan det jo hende det snur igjen, men det er nok en stund til. :wink:

Link to post
Share on other sites

Status er vel at tilbudet større enn etterspørselen, samtidig som mange båteiere har altfor store forventninger til hva båten deres er verdt. 25-30 år gamle/slitne båter, med utslitte/korroderte dieselmotorer, annonsert til hinsidige prisforventnigner (ref. Scand Baltic, o.l.). Burde ofte vært priset som salg uten fungerende motor.

 

Båtmarkedet regulerer forhåpentlig seg selv (over noen år), med en salgspris for bruktbåter som faktisk gjenspeiler verditap, alder og slitasje på båten.

 

Hvis man antar at en gjennomsnittlig cabincruiser blir benyttet 5-6 ganger pr. sesong, er det heller ikke rart mange begynner å regne på kostnadene med båthold. Nyere helplanere med dobbel dieselinstallasjon har gjerne årlige vedlikeholds- og opplagskostnader som nærer seg prisen på en nyere bruktbil :eek: .

Redigert av Flow (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...