Jump to content

fullstendig kollaps i bruktbåt markedet?


snurresprett

Recommended Posts

Når den siste optimist har blitt pessimist så kan det jo hende det snur igjen, men det er nok en stund til. :wink:

 

Det er et helt riktig uttrykk du viser til, og det gjelder i alle markeder og til alle tider. Hvis du også tar med at et marked er drevet av de to faktorene frykt og grådighet så vet du alt du trenger å vite om all slags handel og gjør unna BI på fem minutter. Legg også til at det beste er å lytte til ekspertene og gjølre det motsatte så er doktorgraden også i boks!

Tar du skrittet helt ur og innfører; ting blir sjelden så ille som man frykter eller så bra som man håper, ja da er en søknad om nobelprisen innen rekkevidde.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

mitt råd er å kutt ut "pisspreik" som vurderes solgt og ferdig prutet.

 

Ikke udelt enig med deg. "vurderes solgt" er jeg enig i er pisspreik. Da burde de vurdere seg ferdig før de legger den ut for salg...

 

Jeg solgte en Hansvik 16 Family i vår og skrev 22 000 ferdig prutet. Det var det jeg skulle ha for båten og kjøper prøvde seg med pruting, men da sa jeg dessverre.

 

Det var flere som var interessert i båten og den var solgt dagen etter at Finn-annonsen ble lagt ut. Jeg satte en realistisk pris litt under der de andre sammenlignbare båtene lå på. Like greit å skrive "ferdig prutet" og ha en pris som er realistisk. Synes ikke det er "pisspreik".

 

KK

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Var litt kjapp KongKing, ferdig prutet er ikke pisspreik men hjelper ingenting mot skambud :) de kommer uansett....

 

Jeg tror gode bilder er en stor fordel, og flikking på annonsen etterhvert kan også være bra. Jeg gidder for eksempel aldri ringe på noe som har stått på Finn i over ett år uforandret (de annonsene finnes).

Link to post
Share on other sites

Rart det ikke arrangeres bruktbåt messe ett eller annet sted. Trenger bare å avtale med havnevesenet at x antall meter brygge reserveres messen også betaler de vanlig havneavgift de som vil stille ut bruktbåten sin. Tror det sitter mange der ute å lurer på hvilken båt de skal kjøpe seg, en slik anledning er kanskje det som skal til for å trigge kjøperen?

Link to post
Share on other sites

Rart det ikke arrangeres bruktbåt messe ett eller annet sted. Trenger bare å avtale med havnevesenet at x antall meter brygge reserveres messen også betaler de vanlig havneavgift de som vil stille ut bruktbåten sin.

 

Har vært forsøkt uten nevneværdig sucsess flere plasser. For liten interesse fra bruktbåt selgerne.

Er nok ikke alle som føler seg helt vel, med å være i "søkelyset" en hel helg. Greit å ha en privat visning eller flere. Men å sitte på utstilling i ett par dager, er ikke bare bare.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Men å sitte på utstilling i ett par dager, er ikke bare bare.

Solgte faktisk en båt en gang på bruktmesse i september måned. Som nevnt av andre var det noe kjedelig å sitte hele helgen på utstilling. Ble mye kaffedrekking. Belønningen var at jeg fikk solgt båten siste dag på messen til en lavere pris enn jeg hadde forestillt meg. :rolleyes: Men ble kvitt båten og slapp styret med opplag. Ny båt hadde jeg allerede kjøpt før jeg solgte.

Redigert av Hansi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg syntes det er rart at ingen vil ta inn over seg at drivstoffet er blitt for dyrt for mange.

Økende drivstoffpriser kan være en faktor som medfører økt tilbud i bruktmarkedet. Men da må det være de som bruker båten mye som nå ønsker å selge. Jeg er slettes ikke sikker på at så er tilfelle.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Prøver selv å få solgt en ibiza 20ft til en rimelig penge, bra båt til bra pris, men som sagt.. KJØPERS marked!

Ha is i magen til våren, da folk SKAL ha seg båt til sesongen=) Lykke til!

1984 26 Saltrø PlankSnekk

1978 29 Birchwood Tamd60B PROSJEKT!

1999 20 Ibiza Touring med 115 Johnson *Solgt*

Link to post
Share on other sites

Økende drivstoffpriser kan være en faktor som medfører økt tilbud i bruktmarkedet.

 

Tja, egentlig litt usikker på det siden prisen på drivstoff vel ikke har gjort mere enn å følge pris- og lønnsutviklingen i samfunnet forøvrig?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Nå er jo høsten en tid da bruktbåtmarkedet flyr til himmels uansett. Tror nok allikevel at markedet etter hvert er blitt temmelig mettet på båter, som en av de store forhandlerne sa her i distriktet. Alle skal tross alt ikke ha båt. Båtfolket er vel enda en forholdsvis "liten" gruppe. Dette er nok noe av resultatet av de gode år for en tid tilbake da folk handlet seg nybåt på dagen uansett pris eller kunnskap om båtliv, båt skulle man ha. Og forhandlerne solgte unna alt hva som kunne produseres der og da. Så har "de nye båteierne" gått lei av dårlig vær, mye vind, lite bruk, nei vi finner på noe annet heller. Så jeg er redd for at det kommer til å bli vanskelig å selge skjærgårdsjeepen eller DCèn på 18-20 fot med en 115hk bak, for det er vel hovedtyngden av båter som blei spydd ut på markedet for få år tilbake.

Link to post
Share on other sites

"vurderes solgt" er jeg enig i er pisspreik. Da burde de vurdere seg ferdig før de legger den ut for salg...

 

Jeg la ut båten min som "vurderes solgt" for noen år tilbake. Fikk interessenter, gjennomførte visning og fikk inn gode bud på prisantydning. Trakk allikevel salget, fordi kona (som ikke ville ha båt) hadde ombestemt seg og ville beholde båten allikevel. Jeg måtte altså legge ut båten på Finn.no for å få slutt på konas syting. I dag er båten fortsatt i vår eie og både kona, unga og jeg trives veldig godt med den. Vel, skulle gjerne hatt en Storebro 40-foter, men så var det opplag og vedlikehold, da...

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Link to post
Share on other sites

Tja, egentlig litt usikker på det siden prisen på drivstoff vel ikke har gjort mere enn å følge pris- og lønnsutviklingen i samfunnet forøvrig?

 

 

hehe:) dette er diskutert før, og du har selvfølgelig rett i dette:) men det er isolert sett enkelt å forfekte dette, men da må en ikke glemme at eks. bolig konsum har økt i langt større grad enn generell lønns og prisvekst så en viss allokering må en nok forvente:) Folk har nok "vent" seg til lavere bensinpriser også:)

Link to post
Share on other sites

prisen på drivstoff vel ikke har gjort mere enn å følge pris- og lønnsutviklingen i samfunnet forøvrig?

Det er jeg usikker på, men i 2003 kostet såkalt avgiftsfri diesel i mitt distrikt fra 3,50 til 4,50. Nå er det vel ikke mange stedene her den koster under 9 kroner. trodde ikke prisstigning forøvrig på den tiden har vært på 100% (har ikke sjekket mot evt statistikk)

Link to post
Share on other sites

Uansett så har ikke drivstoffprisen noen betydning så lenge båten ikke blir brukt. Mitt inntrykk er at det ikke er de ivrigste båtbrukerne som dominerer tilbudsiden i bruktbåtmarkedet.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Tror ikke drivstoffprisene har mye å si. Det er på de fleste båter en forsvinnende liten sum i forhold til prisen på båten.

 

Derimot så er det klart at dersom jeg skulle kjøpe båt på høsten måtte prisen ha vært ekstremt god. Plunder og heft, kostnader til opptak, service, lagring, stoffing og polering til våren, utsetting. Lettere å kjøpe på våren.

 

Jeg har også solgt og kjøpt båt i år. Gikk greit, selv om jeg hadde håpet på høyere pris på båten jeg solgte.

Link to post
Share on other sites

Ikke et umulig marked, bare litt tøffere enn tidligere..

 

Har nå solgt 2 båter ila 2 måneder og bare man har godt med gode bilder og utfyllende beskrivende tekst, og ikke minst.. riktig pris, så selges det meste.

 

i morgen kommer en å skriver kontrakt på ibizaen, så er jeg båtlaus for en periode..

 

skal vel overleve det å.. håper jeg..

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Det er nok stor forskjell på budsjettet til de enkelte, men det virker som "new generation" har et annet forhold til slike kostnader. At båtene nå synker en god del i verdi med alder må jo alle ta inn over seg. Mye av vedlikholdet gjorde de fleste selv tidligere. Nå skal det settes bort, og innelagring er mye mer vanlig. Så skal man ha store motorer og gjerne 2, i tillegg drev. Settes alt motorvedlikehold bort også så er det ikke rart at det blir dyrt. Så dyrt at noen av denne kategorien sikkert sløyfer det å ha båt.

 

For meg er vedlikholdet, borsett fra de større inngrep noe jeg vil gjøre selv. Ikke minst for å lære å kjenne båt og utstyr best mulig. Sparer penger på det gjør man også, i tillegg til å få en tilfredstillelse av å ha stått for jobben. Hvis det skjer noe feil så er man også bedre rustet til å håndtere det.

 

Som på andre områder har det blitt et mer markert klassskille også blant folk med båt.

 

Hvordan vil det utvikles videre? Forsvinner egeninnsatsen og dugnaden helt i samfunnet?

Link to post
Share on other sites

Synest det er vel mye fokus på drivstoffpriser. Sjølv bruker eg ca 15 - 20 tusen på drivstoff i løpet av sesongen. Viss eg hadde hatt en mye mindre båt kunne sikkert dette vert halvvert, altså en besparelse på ca 7.5 - 10 tusen. Totalkostnaden med båthald er sikkert en plass mellom 50 og 80 båtpenger. Altså er drivstoffet ikke det som koster mest med det å ha båt. Trur hovedgrunnen til "kolaps" i markedet er at det er for mange båter i forhold til båteiere.

Forslaget med byttebørs for bruktbåter synest eg var godt.

 

Enig med overnevnte. Har vel brukt 12-13 000 liter drivstoff denne sesongen såvidt jeg kunne summere iht. kvitteringene så langt så da kan man jo regne selv. Men det er denne korte sesongen og kjøper man ny bil så er vel verdifallet det samme første året uansett. Det blir bare plassert på et annet budsjett som er "mer akseptert".

Hvor mye vedlikehold man kan gjøre selv begrenses med teknologiutviklingen. Med common rail, fullelektroniske motorer osv. så blir det gjerne olje- og filterskift samt sink etc. som er mulig å gjøre på den siden. Det andre tekniske ordner man jo. Men motormessig er det dessverre ikke lengre mulighet til å gjøre alt pga. tilgang og utstyrsproblematikken. Og er utstyret i garantiperiode begrenses også dette en del i mange tilfeller.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svar til Chiefengineer sitt svar-

""Enig med overnevnte. Har vel brukt 12-13 000 liter drivstoff denne sesongen såvidt jeg kunne summere iht. kvitteringene så langt så da kan man jo regne selv.""

 

Svar:

12-13000 liter x 14 kr = ca 175.000,- kroner ????

 

Selv brukte jeg 55 liter diesel (på 22 dagers ferie i ytre oslofjord) x 14,- = 770,- kroner

Link to post
Share on other sites

Nå betales det ikke mer enn fra ca. 8-10,50 på dieselpumpene jeg fyller på så det blir ikke korrekt å legge til grunn 14 kr. Betaler i overkant av 8 kr. inkl. rabatten på fast bunkerssted mens pumpeprisen rundt omkring i sommer på de ulike tilfeldige anleggene har variert fra rundt 9 kr opp til ca. 10.50kr/l har jeg merket meg. Så det utgjør en vesentlig forskjell. Men som jeg sier, det foreligger et stort tap ved å ta ut en ny bil eller eventuelt bobil også så når man setter svært stor pris på båtlivet kan det vel på et vis forsvares. Ellers kjører jeg stort sett kun marsjfartkjøring mellom destinasjonene. Er forøvrig imponert over ditt regnestykke. Det holder til en halv times kjøring hos meg på marsjfart.

Link to post
Share on other sites

Men som jeg sier, det foreligger et stort tap ved å ta ut en ny bil eller eventuelt bobil også så når man setter svært stor pris på båtlivet kan det vel på et vis forsvares.

 

Hadde forrige bilen i 5 år. Verditap var ca. 300 000,-. Dvs 60 000,- i året. I tillegg kommer service, drivstoff, forsikring etc

 

Ikke billig med bil heller.

 

Båt koster penger. Utviklingen går fremover med mer avenserte produkter som gjør at egen-insats blir mindre.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...