Jump to content

fullstendig kollaps i bruktbåt markedet?


snurresprett

Recommended Posts

For min del har det vært ingen respons på 3 mnd i finn.no så siste dager før annonsen gikk ut dukket en kar opp og fikk sett min båt og kom med bud på 120 000 kr , ble den solgt, for å si sånt ble den 30-40 000 lavere enn eg har håpet på, og i tillegg hadde den ikke varmtvann og septitanken ombord.

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

Enig med overnevnte. Har vel brukt 12-13 000 liter drivstoff denne sesongen såvidt jeg kunne summere iht. kvitteringene så langt så

 

Det høres mye ut med tanke på at sesongen fortsatt langt fra er over, men nå vet jeg jo heller ikke hvilken Fairline du har og hvordan ditt bruksmønster er...

Selv pleier jeg å ligge på et forbruk mellom 30 og 40 tusen kroner i diesel pr. sesong. En typisk feriedag har kanskje 3 timer motorkjøring.

Link to post
Share on other sites

Er dette en tråd om diesel forbruk ?

 

Tror ikke drivstoff forbruket er det som er grunnen til at båtmarkedet er tregt.

 

Vi hadde vår båt for salg i 3 måneder i fjord høst.

Problemet var at de aller fleste hadde mindre båter de ønsket å selge først eller benytte som mellomlegg i et bytte.

 

Vi endte opp med å bytte båten inn hos forhandler ved kjøp av ny båt. (var meget nære å bytte oppover 2 ganger)

Prisen var kanskje litt mindre enn forventet, men kjøpet av ny båt var hyggelig og ser vi på regnestykket er vi meget fornøyd.

 

Forhandler solgt båten videre etter kun 2 uker.

Prisen var nok kanskje litt i laveste laget i forhold til andre båter av samme merke på Finn.no

 

I vårt tilfelle er det 3 parter som er veldig fornøyde.

 

Det er kan bli veldig dyrt å ha båt hvis man er ny i markedet og ikke har hverken båtplass eller opplagsplass.

Hvis man i tillegg ønsker en relativt ny båt og ikke har kompetanse eller er særlig villig til å ta konservering/service selv får nok lommeboken kjørt seg.

 

Det å starte med en litt eldre/mindre båt kan jo være en utfordring hvis man leser litt om 3 fotssyke og tregt båtmarked samtidig som man ikke har opplag/båtplass

 

Så hvis man oppsummerer alt som er skrevet rundt dette tema så er nok det fasiten.

 

Det finnes nok ikke en veldig god forklaring som alle kan stille seg bak.

 

Håper på godt høst/vinterslag og på en flott høst.

Legger snart ut på en ukes tur med "Karoline"

 

Vi har investert i velvære/helse, og det kan ikke måles i penger. :thumbsup: :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

DieselDahl

 

Postet idag 19:23

 

 

 

Postet av Jeanneau 40.3 25.08.11 00:33:

 

 

 

Selv brukte jeg 55 liter diesel (på 22 dagers ferie i ytre oslofjord) x 14,- = 770,- kroner

 

 

+12.000,- i avskrivning på seil....... hehe

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

 

 

Er klar over at dette ikke er en tråd om disesel priser, men må svare DieselDahl likevel:

 

Som den amatør seiler jeg er så bruker jeg fortsatt originale seil fra 2004.

Så hvis jeg avskriver "amatør seilene mine" på 7 år , skulle det bli ca 2000,- pr år + 770,- i diesel.

De seil jeg har i dag , vil jeg tro holder noen år til , for mitt amatør bruk.

Link to post
Share on other sites

 

Som den amatør seiler jeg er så bruker jeg fortsatt originale seil fra 2004.

Så hvis jeg avskriver "amatør seilene mine" på 7 år , skulle det bli ca 2000,- pr år + 770,- i diesel.

De seil jeg har i dag , vil jeg tro holder noen år til , for mitt amatør bruk.

Takk for svar, men poenget mitt var at hverken motorbåt eller seilbåt er "gratis" å bruke. Det er stor forskjell i bruksmønster, og dermed behov. Sikkert stor forskjell i levetid og pris på seil og rigg også. Det er rimelig tydelig at endel både ferske og garvede båteiere syns det kan bli vel dyrt i lengden. Bensin eller dieselkostnaden er neppe den største årsaken til at folk føler de bør kvitte seg med båten, selv om det er mange flere motorbåter enn seilbåter på bruktmarkedet. Dyre luksusartikler er det som etterspørselen varierer sterkest på med konjunktursvingninger. Men det er jo nettopp luksus det er, den som trodde at båten var en økonomisk investering har misforstått, også den som trodde at allt jeg kan kjøpe kan jeg også selge...... Det kan godt hende at noen har lyst på båten du har annonsert på nettet, men det er ingen som trenger den. Og da må folk FØLE at de gjør noe smart når de kjøper den. Frykt og grådighet er de drivende faktorer...... Ikke klag over at du får lite igjen for båten, du ga allt for mye for den!

Link to post
Share on other sites

Selv brukte jeg 55 liter diesel (på 22 dagers ferie i ytre oslofjord) x 14,- = 770,- kroner

Du kan ikke ha brukt dieselvarmeren mye iallefall... på gammel seilbåten jeg hadde så var det dieselvarmer som var den største synderen på dieselforbruket.. Den bruker jo mellom 5-10 liter i døgnet og det merkes når man har seilbåt

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

+12.000,- i avskrivning på seil....... hehe

 

 

Enig med deg i at dette må inn i regnestykket. Men det blir som lommerusk å regne i forhold til enkeltes enorme drivstoffbudsjetter. Tror kanskje dette kan ha betydning for manges valg av båt. Det er faktisk ikke alle som er i den situasjon at de bare kan overse dette økonomiske faktum.

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Prisene vil nok gå ytterligere ned

Prisene styres selvsagt av forholdet mellom tilbud og etterspørsel.

 

Tilbud og etterspørsel styres av en rekke faktorer som er nevnt i denne tråden.

 

Ser vi imidlertid litt rasjonelt på norske bruktbåtpriser, har disse etter min mening vært ekstremt høye uten at det finnes rasjonelle grunner til det annet enn at etterspørselen har vært større enn tilbudet.

 

At man tidligere fikk samme kroneverdi for en 10 år gammel båt som man den gang ga for den, er nok historie. Det er ingen rasjonelle grunner til at dette skal være fornuftig. Det eneste som kunne forsvare det var at prisene på nye båter hadde steget så dramatisk mye at bruktbåtene likevel fremstod som rimelige og at tilbudet av bruktbåter var begrenset i forhold til etterspørselen.

 

La oss se litt på avskrivningen. Alle vet at den ikke er lineær, men la oss gjøre et enkelt regnestykke med lik avskrivning/verditap per år.

 

En motorbåt består av to hoveddeler:

 

- Tekniske installasjoner, elektronikk og motor

 

- Selve båten med innredning og hovedkonstruksjonen.

 

Hva er en 10 år gammel båt rasjonelt sett verd hvis vi ser bort fra prisen på nye båter?

 

Anta en norsk anerkjent båt til MNOK 1,5. Halve prisen – 750.000,- er motor, teknisk utstyr/elektronikk

Anta at dette i snitt har en levetid på 15-20 år.

Anta at resten av båtens verdi er selve båten med skrog, konstruksjoner og interiør. Dvs 750.000,-. Anta en levetid her på 30-40 år.

 

Så til regnestykket.

 

Antar vi at teknisk utstyr og motor samlet sett har en levetid på 20 år og båten på 40 blir teknisk verdi på den 10 år gamle bruktbåten (forutsatt godt vedlikehold):

 

......................................Bruktpris/ Nytt

Verdi teknisk/el/motor:....375.000/ 750.000

Verdi selve båten:......... 562.500 750.000

 

.......................................937.500/ 1.500.000

 

Verditap 10 år 562.500

Prosentvis tap 37,5% av båtens nypris uten inflasjonsjustering eller finanskostnader. Hvis vi antar kortere levetid enn 20 og 40 år blir selvsagt verdien på bruktbåten lavere.

 

Man kan sikkert sette opp regnestykker som dette på flere måter og endre avskrivningstiden med mere. Men konkusjonen min når jeg ser på prisene i markedet selv i dag med en ”bråstopp”, er at bunnen ikke er nådd. Prisene skal ytterligere ned – ganske mye faktisk.

 

 

Mvh

 

Sjøfalk

Redigert av Sjøfalk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Min 24 år gamle motor vil nok gå i mange år enda, slik sett stemmer regnestykket ditt dårlig. Her må du skille snørr og barter og hadde det bare vært å sette opp et regnestykke basert på en avskrivning på henholdsvis 20 år for motor og utstyr og 40 år for båt så hadde båtlivet blitt for dyrt for de fleste av oss. Dessuten så gjør alle båteiere oppgraderinger hele tiden. Slik sett må du fjerne "tankespillet" ditt fra bil/avskrivning.

 

Hva markedet er villig til å betale om en stund og hvordan dette vil utvikle seg tror jeg er vanskelig å spå.

Man kan jo se det på denne måten også: I 2006 var det toppår for omsetning av nye båter, siden den gang had det gått nedover. De siste årene har det vært veldig dårlig med nybåtsalg. Dette vil påvirke prisene i en retning av høyere priser også på brukt..........

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

De fleste båter fra slutt 70 begynnelse 80 tall, ligger vel høyere i pris i dag en de gjorde nye den gang.

Nidelv 24 82 mod gav vi 108000kr for den gang, ny.

Også mange av seilbåtene ligger høyere.

Men det finnes jo de som ikke gjør det, og da som regel p.g.a. dårligt vedlikehold, forfall.

 

Alle hobbyer har sin pris, og båtlivet er ikke det rimeligste, men gud så mye det gir.

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Nidelv 24 82 mod gav vi 108000kr for den gang, ny.

 

og i 1982 kostet en Volvo 245 ca 110.000,-

Ser man på hva en V70 med moderat minste motor og ribba for utstyr koster ny i dag så vil jeg anslå 400.000,-

Da skulle altså en 82mod Nidelv 24 i dag kostet 400.000,- om verdien hadde holdt seg.

Jeg finner Nidelv 24 82 modell til 84.000,- Altså ca 1/5 av verdien den hadde i 1982(sammenlignet med prisutviklingen på bil).

Ser man på hva en Ny Scand 29 Baltic koster i dag (jeg vil tro ca 1.500.000) vil det si at en 82modell bør ligge på ca 300.000,-

 

Dette ble en suspekt sammenligning og egentlig bare tankespill.......

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Teori; fritidsbåter er kanskje inne i sin 2/3 generasjon...(dette kan sikkert diskutetes mye, men er ikke hovepoenget)1. Gen er nesten faset ut, nemlig trebåter. Om 2. Gen kan sies å være plastbåter som i og for seg ikke har drastisk forandret seg fra 70 tallet til i dàg (funksjonelt) (solseng, dass, vann, radio og en stekeplate..) skal man definere en 3 gen må det jo være med moderne motorteknologi primært (mer diesel)

 

Og da til poenget; jeg lurer på om bruktmarkedet er på vei til å fylles opp. At det et for mange båter i bunnsjiktet. 2. Gen båter har jo nå eksistert i 30-40 år, men hva har blitt utrangert? Folk oppgraderer og svir av penger de aldri ville gjort på en bil. Og det har finansiert seg tidlugere pga etterspørselen (hvem hadde byttet motor på en Ford Taunus i dag...)

 

Norge har blitt rikere og etterspørselen/ ant båtfolk har vel vært økende og flere enn ant båter, mao prisene har holdt seg Men er vi nå i en situasjon hvor bunnsjiktet fylles opp så presser det jo prisene på 70 og 80-talls båtene , og blir de biligere trekkes de andre nyere med.

 

Merket det tydelig i våres når jeg skulle kjøoe båt, avstand mellom en 70 talls båt til min 85 Draco var marginal i pris, men det har jo skjedd mye på konfort, så konfortforskjellen burde tilsi større prisgap.. Men det er jo grenser for hvor billig en båt kan bli, ref trådstarter.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...