Jump to content

Dynamoer gir for lite lading til gelbatterier


BOBO II

Recommended Posts

Hei har innvestert i 6 nye 110 A gel- batterier til min batteribank.

2 stk i egen bank til start Vinsj og generator.

4 til forbruk.

Saken er at dynamoen ikke klarer og tilfør batteriene mer en 27 volt når jeg måler på batteriene under lading.

Har også en ekstra lader på landstrømmen denne er på 40A her får jeg bare 26V på batteriene.

er det noen som har et godt forslag før batteriene går at dundas:-)) det ene instrumentet på babord motor hviser 26v under lading instrument på styrbord maskin viser 27v når turtallet er på 2200 og marsfart. i følge manualen som fulgte båten skal dynamoene gi 28V. Har ikke målt dynamoene under fart da jeg er noe usikker på hvordan dette gjøres. :confused:

Hva skal spenningen være når batteriene er topp ladet.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Hei.

Du forteller dessverre ikke hvordan spenningene ha vært før.

 

Forklaringen kan være alt mulige som f.eks. at batteriene er nokså tomme og belaster

nå dine ladekilder, som kanskje også leverer for lite strøm til den store benken.

Eller at et batteri i blokken er skadet, eller annet.

 

Men målte du direkte på batteriene, eller med instrumentene på dashbord?

Hvis så så kan det være så enkelt at dynamo og landstrømlader jobber som den skal

mens Voltmeteren din vises feil.

 

Det er ikke skjelden at "originale" Voltmetere vises feilaktig.

 

Det beste er du måler nå først og direkte direkte på stedt.

Dvs. med en vanlig multimeter først på batteriene,

så på utgangene av 230V-lader og dynamo mens den (ikke samtidig)går.

 

Klarer verken den ene eller andre ladekilde å øke spenningen da er det på tide

for bruk av en Amperetang.

Med den kan du måle både hvor mye strøm ladekildene leverer og også til hvilke steder strømmen går.

 

Alternativ kan (og burde) du også måle hvilespenningen (V) på hver enkelt (frakoblet) batteri.

Store variasjoner tyder på enten dårlig ladetilstands, eller feil på ellers nye batterier.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Det er det som er mitt problem alle batteriene i bankene var så dårlige at de måtte skiftes.

tidligere eier som jeg kjøpte av hadde ikke noe lade historie da de aldri lå i uthavn brukte bare landstrøm. Batterier som satt der før skifte var fra biltema 6x105A syrebatterier.

mener og ha lest at Gel batterier trenger mer lading en vanlige syrebatterier

Har målt direkte på batteriene men ikke hver enkelt batteri.

skal sjekke dette i kveld.:confused:

 

Må en tur ut i etermiddag ikke sikkert at vi får slikt godvær fremmover :yesnod:

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Ja, dette været bør nytes.

I hvert fall så lenge man har behov for varmegrader. :smiley:

 

Gel trenger ikke "mer" lading men lengre utjevningstid enn "vanlige" bly-syre.

Det ligger vanligvis et hakk over AGM, men det finnes også unntak som trenger "evig".

Evig defineres med opp til 24 timer, men det er som sagt unntak.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...