Jump to content

Trenger tips til Yamaha 8hk som dør ved fullt pådrag?


Arild81

Recommended Posts

Jeg kjøpte en brukt Yamaha 8hk 2005mod 2-takt.

Forrige eier sa den startet lett og sveiv fint på tomgang.

Men den dør ved fullt pådrag.

 

Har bare testet den på tomgang i en pøs.

 

Starter på første draget og sviver pent på tomgang og når jeg gir gass i nøytral.

 

Kommer ut litt oljerester i vannet, regner med det er uforbrent bensin? :confused:

Pluggene er våte og litt kokset, lyste inni sylinderene de ser fine ut det lille man får sett. Men det er litt olje og koksrester i sylinder topp.

 

Målte kompresjonen, øvre sylinder ca 10bar, nedre ca 9,2-9,3bar.

Er dette et stort avvik?? :confused:

 

Har hatt opp bensinpumpa, membranene var fine, Filteret var fint. flotør kammeret var gullende rent.

Alt så egentlig veldig bra ut.

 

På toppen av stammen er det to hull, et stort og et lite. Regner med det har noe med eksosen å gjøre?

Blåser hvertfall av begge hullene. men i det lille hullet kommer det litt olje gørr og en vanndråpe av og til.

Skal det være sånn? :confused:

Hadde ute termostaten, var en del salter og lakkflak som hadde løsnet, men den virket, testet den bare i en kopp med varmt vann.

 

Hadde håpet på å få testet motoren på sjøen i dag, men blir nok å vente til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Trenger nok noe mer info om hvordan den oppfører seg mellom tomgang og full gass og om det er når du øker gassen jevnt eller når du endrer fort.

 

Hvis pluggene er våte så tyder det på at den får for mye bensin.

Er det fast fullfarts-dyse i forgasseren?

Har du forsøkt å justere blandingen?

 

Bytte plugger er gjerne noe av det enkleste å prøve, selvom det ikke er sannsynlig. Er det riktig varmeverdi på pluggene?

 

Å beskrive måten den "dør" på ville også hjelpe.

Kanskje ta en liten video og linke til?

 

Olje ut av motoren: Nye motorer skal bare ha 1% olje.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke bytte plugg? Du mer om hjelp og vil ikke følge de råd som kommer? Snodig... :headbang:

Ellers hadde vi en 4HK Tohatsu 2 helger siden med akkurat samme symptomer som din motor. Snurret greit på tomgang, spontant død ved pådrag. Og jaggu var det en råtten plugg. Gikk som en kule etterpå. 16 knop med 8 fots gummijolle.

 

mvh

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Fikk prøvekjørt den i dag.

Den gikk som ei kule den.

Aner ikke hvilke problemer forrige eier hadde hatt, men nå gikk den kjempe fint nå.

Tilsatte litt Tripak bensinbooster på tanken.

 

Etter å ha kjørt en liten halvtime var pluggene tørre og lysebrune, nesten litt hvite, men det tror jeg har med Tripak'en å gjøre.

 

Sier hvertfall så langt at den er frisk meldt. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...