Jump to content

Bruktbåttips Scand Atlantic


M/B Cathy

Recommended Posts

Hallo. Er nå på jakt etter en scand atlantic fra 80 tallet, ser og har søkt på forumet og funnet noe, men tenkte at noen av dere som er her inne har noen tips på hva man skal se etter og hva de vanligste feila er. Evt hva slags utstyr burde man ha på disse båtene.

 

De fleste jeg har sett på som er aktuelle står det en dobbelmontasje i med 2xtamd 40b i. Hørt at disse er gamle slitere ,men litt problemer med varmgang. Hva skal man se etter på disse? hva er sjekkpunktene så man ikke kjøper 2 gamle utslitte slitere :confused:

 

Ellers mottar jeg alt av tips med stor takk. Hva slags pris burde man gi for en 80 talls atlantic? hva selges dem for?

 

En annen ting er også lengden i senga i akterkabinen? jeg er ish 184, er denne grei for 2 voksne å sove i? Eller blir den for kort? Evt kan den bygges ut så den blir litt større? flytte bakveggen eller noe slikt?

 

Håper på positive svar så jeg kan finne meg en bra utgave av en vakker klassiker :sailing:

Link to post
Share on other sites

Hadde styrt langt unna enhver båt med 2stk, ca 30 år gamle motorer. Det blir aldri rimelig, tæringer og alder gjør at deler må byttes i fleng( utenom alt annet årlig vedlikehold). Regn med 10 000 vis av kroner på vedlikehold og oppgraderinger( uten at verdien av motorene øker noe)

Isolert sett er egenverdien av disse 2 gamle Volvoene ca 40 000

 

Gjør deg selv en tjeneste og kjøp en båt med 1 stk bra & nyere motor. Det er jo båter med nyere Yanmar/Volvo på ca 300 hk til salgs.

Bare det å ha en motor så halveres årlige vedlikeholdsutgifter, samt at man bruker mindre drivstoff med en stk stor ny motor.

 

Ellers ligger det en del tips og info om Atlantic allerede på forumet, lykke til.

Link to post
Share on other sites

Jeg er kanskje ikke like redd for et par gamle gode motorer som forrige innlegg - men ofte så får ikke selger igjen nevneverdig mer om motoren er skiftet og nyere. Så om du finner en båt med nyere motor (og de er det jo en del av) så ville jeg lagt mye vekt på det. At vinsjer og baugpropell er av nyere dato ville også vært en fordel - det samme med navigasjon og varmer. Det koster mye å montere inn slikt nytt, mens selger får lite ekstra om han allerede har tatt regningen. Nyere kalesje er heller ikke å forakte, det samme med monterte davitere (stygt, men veldig praktisk, og veldig dyrt om du skal montere selv). Enkelte har også hekkthruster hvis det har verdi for deg.

 

Båtene med dobbel innstallasjon har vel også litt mindre stikkcabiner?

 

Jeg ville kikket grundig under båten. Det er mer enn en Atlantic som har opplevd osmose, og kan du styre unna en av dem er det vel heller ingen ulempe.

 

Sjekk også pakkboks og aksel så du slipper å starte med å måtte bytte ut slikt hvis motoren ikke har vært skikkelig opprettet.

 

Hvor fort skal du kjøre? Mange av disse har liten motor dersom du ønsker høy marsjfart ferielastet.

 

Det er mange Atlanticer tilgjengelig - du er i en heldig situasjon som nå kan velge og vrake, og prute :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Har samme båt selv.

Se etter følgende:

 

-viduslekkasjer,noe skikkelig dritt og bli kvitt.Tidkrevende og!

-ta en tur på badeplattformen og skjenn at denne er skikkelig stiv.er den myk/gir etter når du går på den,har kjernematrielet i avstiverne som er finer trukket vann og råtnet.

-fordel om skottbekledning er skiftet ut.det gamle teddyforet er lite pent og se på,sammen med vinduslekkasjer kan det her fort bli blåmann.

-fordel om båten er etter 1985.da begynte de med syrefaste rekker.før 85 er forniklet og blir fort stygt.nye rekker selges fra scand fabrikken,og koster den nette sum av 40.000.

 

MOTOR:

en del kjappe ting du kan se etter her:

-ånding ut av påfyllingslokk for olje=slitte foringer.usikker på pris men neppe billig.

-putt fingeren ned i påfyllingslokk for kjøleveske og smak.smaker det dritt er alt i orden.smaker det salt,så er det gjennomslag i varmeveksler.ny innmat varmveksler:14000.

-kjekk at gummien på motorlabbene er hel og ikke morknet.nye motorlabber: 5-15000.

-kjekk at eksosband ser helt og fint ut.disse har det med og tæres,og må byttes gjevnlig(hvert 15 år?).pris sveising:2000.nytt eksosbend:14000.

se etter vann i oljen.skaff deg en pumpe til og ta en prøve.denne skal ikke være grå/hvit.her er det en del forsjellige ting som kan være gale,bla oljekjøler,toppakning mm.pris:hvertfall ikke billig.

 

Sikker mer og se etter,men dette var det jeg kom på i farten.

 

Beste kjøp på finn for øyeblikket er uten tvil den med en relativt ny yanmar 290 hk.

den er fra før 85,men den har fått nye rekker,og ser meget pen ut.

650.000 for den synes je var rimelig!

 

selv er jeg meget fornød med min egen atlantic,og har ikke planer om og bytte den ut.

Går som et tog i sjøen,og DET er viktig for meg.

Mange faste sengeplasser og sitteplasser(jeg har bygd om min til vinkelsofa ute).

 

Badet kunne med fordel ha vært større og høyere.

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...