Jump to content

Skal/skal ikke -ha pakning mellom motor og gir?


Mizar

Recommended Posts

Etter full motoroverhaling har jeg et spørsmål om sammenføyningen mellom motor og gir.

Da jeg tok girkassen av motoren, la jeg merke til at det ikke var noen pakning der motor og girkasse skrus sammen. Jeg tenker da på det mellomstykket som skrus på motorens bakdeksel og som deretter giret skrus fast på.

 

Det er bare metall mot metall. Jeg tenkte at det var best å få dette vanntett, og brukte "gummipakning på tube" i sammenføyningen. Det ble et sabla gris da jeg skrudde dette til.

 

Sånn i etterpåklokskap, har jeg begynt å lure på følgende: Siden det ikke var pakning da jeg demonterte dette, kan det kanskje bety at det absolutt IKKE SKAL være pakning der? I såfall har jeg kommet på to mulige tanker om hvor dumt det var å skru dette til med flytende gummipakning imellom motor og gir:

 

1. Korrosjon/galvanisk tæring: Vil det være skadelig med elektrisk isolasjon mellom gir og motorblokk?

 

2. Kjøling. Vil det være skadelig med gummipakning i sammenføyningen mellom gir og motor med tanke på å lede varme vekk fra giret?

 

Dette gjelder en DV 36 med Hurth gir.

Takknemlig for gode råd.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Men det kan nok bli problem neste gang det skal demonteres pga limeffekt i pakningsstoff... :smiley:

 

Så da er det kanskje best å ta det løs igjen og fjerne "limet" nå, i stedet for senere når det har herdet mer?

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Så da er det kanskje best å ta det løs igjen og fjerne "limet" nå, i stedet for senere når det har herdet mer?

Jeg svarer like godt meg selv her: Den flytende gummimassen jeg har brukt, har herdet og ble til noe som ligner vanlig gummi. Den løsner lett fra rent metall, så jeg tror ikke limeffekten blir så vanskelig å overvinne når dette skal demonteres en gang. På papirpakninger har jeg brukt pakningsmasse av typen "langrennsklister", som antagelig har mye verre (bedre) limeffekt enn flytende gummipakning.

 

Jeg kobler for sikkerhets skyld en ledning fra girkasse til blokka pga gummien. Jeg har hørt om tilfeller der girkassen har fungert som offeranode....

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...