Jump to content

Hva gjør overfarten til Grønland vanskelig?


Espen K

Recommended Posts

På sidene til DMI ser det da ikke så ille ut, man får nok plenty med vind men det er stort sett snakk om slør/lens og da er det vel egentlig bare å reve seil og surfe avgårde. Mener å ha hørt at bølgene på vestkysten oppfører seg merkelig, men hvis vi tar utgangspunkt i Island-Grønland ser det ut til å være ei ukes seiling med egentlig ganske bra forhold. Is, joda, men på sommeren er det jo stort sett lyst hele døgnet, lite is og dessuten får man iskart. Men fortsatt har jeg inntrykk av at Grønland er forbeholdt gærningene med kjempestor stålbåt..

 

Hva er det jeg misser her?

http://www.blueboatblog.com

"Når dodøra sitter fast er det på tide å reve seil" - Jarle Andhøy

Link to post
Share on other sites

Har du noen gang vært ute i skikkelig grisevær med båten din og vet hvordan den takler store og tildels brytende bølger? Hvis du føler deg sikker på at båten din vil klare dette så er det bare å ta turen. Du må huske på at en 23-foter er mye mer utsatt for kullseiling i brytende sjø, enn en stor båt. Det er derfor de aller fleste som drar på slike seilaser benytter seg av store seilbåter. Nordsjøen regnes av mange seilere som et av de tøffeste og mest uforutsigbare farvann i verden, og skal man være på havet en uke må man være forberedt på å møte all slags vær underveis. Bølgene i Norskerenna vil i dårlig vær kunne bli både svært høye og brytende.

Redigert av bc45 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tusen takk for innspill :)

 

Norskerenna tenkte jeg å holde meg unna, sitter og kikker på vestkysten av England, Shetland/Færøyene, så Island og til slutt Grønland. Turen blir å starte i Spania så det blir neppe aktuelt å krysse Nordsjøen i denne omgang. 2-3 meters bølger i hekken, som er det DMI varsler, skal å helt greit og det har jeg vært med på før. Over Nordsjøen denne sommeren hadde vi ganske bra forhold, jeg ble nesten litt overrasket over at det ikke var mer krevende. Hvor (u)forutsigbare er farvannene øst for Grønland? Forutsatt at man kan stole sånn tålig på værvarselet ser det jo ihvertfall gjennomførbart nok ut.

http://www.blueboatblog.com

"Når dodøra sitter fast er det på tide å reve seil" - Jarle Andhøy

Link to post
Share on other sites

Vi drev på syttitallet reketråling på vestgrønland.Værforholdene kan vel,om sommeren, sammenlignes med norskekysten fra vestlandet og nordover.Når du kommer 20-30 n.mil fra kysten møter du havtåka,den ligger tett i minst ni av ti dager.Langs land kan du oppleve godt norsk sommervær.Vi holdt oss mest ute i havet,men det er enkelte strekninger det er mulig å gå innaskjærs.Ved runding av Kapp Farvel må man ta hensyn til drivisen som kommer ned Danskestredet.Sommerstid gikk vi som regel gjennom lett is ca.30 n.mil av land,mens vi en gang i januar måtte 140 n.mil av land for å komme rundt, mens det blåste nordvest orkan i bygene.En tur gikk vi i sammenhengende havblikk og tåke fra Bodø til Kapp Farvel,det hadde blitt en seig tur for seil.Østsiden av Grønland kjenner jeg ikke men isforholdene er mye vanskeligere der.Forøvrig ville jeg ikke dratt på en slik tur uten radar,du må regne med mye tåke.Når det gjelder hva som gjør overfarten vanskelig er det vel distansen og avstand til nærmeste nødhavn som betyr noe,men med en bra båt og sommerhalvåret er det vel bare å legge i vei.

Redigert av gunped (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tåke har jeg ingen erfaring med, pleier den å holde seg selv om det blåser? Kan jo fort bli skummelt i såfall, men hadde inntrykk av at juli måned var den beste mtp kombinasjon lite is og tåke, samt liten sannssynlighet for full storm. Og polare lavtrykk ser jo heller skumle ut, men om de holder seg unna om sommeren burde det jo ikke være noe problem sånniutgangspunktet ihvertfall. Takk for innspill, keep'em coming :)

http://www.blueboatblog.com

"Når dodøra sitter fast er det på tide å reve seil" - Jarle Andhøy

Link to post
Share on other sites

[...]Forutsatt at man kan stole sånn tålig på værvarselet [...]

Det er vel nettop der det ofte går galt. Har aldri studert værforholdene på øskysten av Grønnland, men vil bli veldig overrasket om noen vil garantere et stormfritt varsel på særlig lenger enn 3 dager. Og var det ca 300 nm overfart så betyr det i en 23-foter at om ingenting uforutsett skjer så går det bra..... :sweat: Men hva med å sende en sende en forspørsel til DMI? de har sikkert lassevis med stistikk over vær på ulike årstider og kan kanskje hjelpe deg med å finne beste mulige tidspunkt

Redigert av millisivert (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ooh, ja den kan tilogmed jeg se at kan bli skummel. Vet ikke hvor mye skipstrafikk det er i området, men da kan det kanskje hendde AIS hadde vært verdt investeringen også.. Dette prosjektet ligger lahaangt inn i fremtiden uansett, men dette er interressante greier, keep it coming:)

 

Spn

http://www.blueboatblog.com

"Når dodøra sitter fast er det på tide å reve seil" - Jarle Andhøy

Link to post
Share on other sites

Drømme turen min måtte ha vært, Norge, Shetland, Færøyene, Island, Grønland, Nordvestpassasjen, Alaska, så nedover langs Canada, Usa, og hele veien nedover Sør Amerika, krysse over til Afrika og seile østkysten opp til norge igjen.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Finner ikke så mye info om tåke, er det sånn at den bare bestemmer seg for å komme eller kan man forutse og forberede seg, slæsj unngå? Eller er enkelte årstider mer utsatt? Etter å ha lest litt om radar spørs det om jeg har råd, plass eller strømforsyning til en slik..

http://www.blueboatblog.com

"Når dodøra sitter fast er det på tide å reve seil" - Jarle Andhøy

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...