Jump to content

Tips til kopling av fjernoperert BEP-rele for baugpropell


Fantino

Recommended Posts

Er i gang med et lite ombyggingprosjekt for en kamerat. Han skal inn med 3 "banker" (start, forbruk, baugpropell/ankervinsj). Quick FET-basert ladeskille med 3 utganger er innkjøpt, og batterier er i "anbudsfasen"..

 

Grunnet plass og ikke minst vektfordeling er det ønskelig å plassere baugpropellbatteriet ved selve baugpropellen. Pr. i dag fores denne fra startbatteriet slik at det ligger feite kabler frem til den, mao. burde dette batteriet kunne lades via disse uten alt for dramatisk spenningsfall.

 

Båten er allerede utstyrt med 3 hovebrytere. Ser da for meg at ankervinsj koples på "ladesida" av AUX-bryter sammen med styreledning til et rele som plasseres mellom baugpropellbatteriet og baugpropellen. Ankervinsjen vil da fores fra dette batteriet når bryteren ligger inne, og i det bryteren koples inn vil også releet fremme ved baugpropellen kople inn slik at denne får strøm. I tillegg vil baugpropell alltid ligge inne når motor går, uavhengig av posisjon på AUX-bryteren (da ladesida får spenning fra dynamo). Er altså ikke ute etter et spenninssensitivt rele - kun fjernoperert. Det var teorien, så kommer vi til praksis:

 

Jeg innbiller meg at dette releet fra BEP burde kunne gjøre jobben. Problemet er bare at når jeg kommer til manualen/koplingsskjemaet så er releet "minusoperert", ref. f.eks. første tegning på side 3 i manualen. Nå innbiller jeg meg at et rele er såpass "dumt" at hvis det får pluss og minus riktig vei så ser det ikke forskjell på om bryteren står på minus eller pluss-sida, men jeg er likevel i tvil om ledningene. Er det noen som vet dette/har testet i praksis???

 

En skulle f.eks. tro at en bare kunne la være å kople til rød (LED-indikator), jorde grønn/svart, og kople hvit og/eller oransje ledning(er) på ladesida av AUX-bryteren?

 

Det er kanskje bare behovet for jord til indikator-LED i panelet (som jeg ikke har bruk for) som har gjort at de har lagt bryteren på minussida?

 

Skjemaet er også helt identisk med det som er lagt ut for tilsvarende rele som i tillegg har "emergency paralell"-funksjon som senser på batteriene. Kan det være feil skjema?..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...